June 2009

CHINA

All references to Tiananmen Square massacre

closely censored for 20 years

Twenty years later, it is still impossible for the Chinese media to refer freely to the
ruthless suppression of China’s pro-democracy movement in June 1989. References
to the demonstrations that took place throughout China for several weeks and the
deaths of hundreds of students and workers at the hands of the army on 4 June 1989
are still strictly censored in the media and on the Internet. The information blackout
has been enforced so effectively for 20 years that most young Chinese are

completely unaware of this major event.

When Chinese Internet users search for “4 June” in the photos section of Baidu, the
country’s most popular search engine, they get this message: “The search does not
comply with laws, regulations and policies.” The same search in the video section
elicits this message: “Sorry, no video corresponds to your search.” If you do an
ordinary Internet search for “4 June” with Baidu, you just get official Chinese
statements about the “events of 4 June.”

The Chinese army’s brutal crackdown on the student revolt in Beijing’s Tiananmen
Square on 4 June 1989 ended contemporary China’s most important pro-democracy
movement. A free press was one of the main demands of the protesters as well as
many journalists and journalism professors. Some are still paying the price in terms

of administrative punishments, constant police surveillance or forced exile.

Several journalists, including Shi Tao, who was sentenced to 10 years in prison for

sending an email about the Tiananmen Square anniversary in 2004, are still in prison



for referring to the massacre. Free expression activist Liu Xiaobo, one of the leading
figures of the 1989 movement, was recently re-arrested. Cyber-dissident Huang Qi,
who has long campaigned for the June 1989 victims to be recognised, has been held
without trial in Chengdu since June 2008 and is now seriously ill.

The censorship imposed after the “Beijing Spring” has never been relaxed. The
Propaganda Department and the political police have established a system of
extremely strict censorship. Self-censorship and the ignorance of the youngest
generation of journalists do the rest. Why are so many resources spent on continuing
to cover up a 20-year-old event when China has evolved in so many ways since
19897 “Because the Chinese leaders know they have blood on their hands,” says
Renee Xia of Chinese Human Rights Defenders. “They fear that if the truth comes to
light, the government will be under pressure to bring those responsible for this crime
to justice.”

These days, the censors are concentrating their efforts on the Internet. Reporters
Without Borders recently conducted tests that confirm the level of online censorship.

This is the results page, with the message “Sorry, we have found nothing relating to
your request,” that appears when you search for “4 June” in Baidu’s video section:



The same video search using the Chinese version of the Google search engine,

Google.cn, produced results but none of them were related to June 1989 massacre:

A photos search with Google.cn is similarly censored. But if you do a “4 June”
Google photos search using the English-language version of the US company’s
search engine, the first results you get are about the June 1989 events in Tiananmen
Square.



On Google.com:

Chinese-speaking Internet users located outside China can find text, photos and
video about the June 1989 events using the Chinese-language version of
Google.com. But Internet users inside China who try to use Google.com are
automatically transferred to Google.cn. Virtually no independent information about
the “Beijing Spring” can be found using the Californian company Yahoo!'s search

engine.
The Chinese-language versions of YouTube and Wikipedia are not censored in the
same way, but the two websites are subject to frequent blocking within China that

severely limits Chinese Internet user access to information on this subject.

This is the Wikipedia entry:



The Chinese and Hong Kong-based TV stations that are broadcast within China are
also affected by censorship. Transmission of a 30-minute programme about the June
1989 events on Hong Kong-based ATV was blocked in the southeast of China,

where viewers saw a tourism promotional documentary instead.

The rare appearances of the term “4 June” or references to the pro-democracy
movement in the press in recent years have resulted in severe sanctions for those
responsible. At least seven of the newspaper Chengdu Wanbao’s employees were
fired in June 2007 for allowing the publication of a personal announcement that paid
tribute to the courageous 4 June mothers, referring to the organisation of mothers

and other relatives of Tiananmen Square victims who defend their memory.

Journalists, writers and academics still take big risk if they dare in any way to
commemorate the “Beijing Spring” or question the official line that the army’s
intervention on 4 June 1989 was “appropriate”.

The Chinese Human Rights Defenders network says Public Security Bureaux in
various parts of the country have contacted or visited dissidents of late to threaten
them with reprisals if they write articles, give interviews or try to organise
demonstrations linked to the 20th anniversary of 4 June 1989. The Beijing-based
dissident Zhang Zuhua and blogger Zan Aizong, for example, were warned by the

police in April not to write about June 1989.

Zhang Xianling, a member of the Tiananmen Mothers group, said she was placed in
police custody before a gathering in Beijing to commemorate the anniversary so that

she would be unable to invite foreign news media or write articles about it.

The Chinese authorities have been monitoring the activities of foreign reporters
closely for the past 20 years, especially their contacts with dissidents. Jiang
Qisheng, a pro-democracy activist and vice-president of the Independent Chinese
PEN Centre, a writers organisation, says he has been prevented several times from
contacting or meeting foreign journalists who wanted to interview him about the 20th
anniversary of Tiananmen. On 18 May, for example, a policeman who had him under



surveillance ordered a Beijing bar owner not to serve him when the Hong Kong

journalist with him was about to interview him.

Witnesses of the June 1989 events who dare to talk to the foreign media are
systematically harassed. Retired soldier Zhang Shijun is being held by the security
forces in an unknown location after agreeing to be interviewed by Associated Press
reporters and expressing his regret for taking part in the tragedy.

A TV crew from Russia’s RIA Novosti news agency were arrested while filming an
attempt to stage a demonstration on the edge of Tiananmen Square on 25 May. The
police tried to erase the footage they had filmed. Several other foreign journalists
have been followed by the police when they have tried to meet with June 1989

witnesses. And security has been stepped up on Tiananmen Square.

The Chinese signatories of Charter 08, which cites the June 1989 crackdown as one
of the “many human rights disasters” attributable to the ruling Communist Party, are
also often questioned or otherwise harassed.

On the 20th anniversary of the Tiananmen Square massacre, Reporters Without
Borders urges the Chinese authorities to:

- release the journalists, bloggers and free speech activists currently detained for
participating in or referring to the 1989 pro-democracy movement

- allow the Chinese press and Internet users to report on the events of May and
June 1989 and the activities of dissident groups in China and abroad

- rehabilitate all the journalists who have been transferred, dismissed or forced into
retirement for supporting the 1989 student movement

- end US Internet company censorship of online references to China’s pro-
democracy movement

- put a stop to all harassment and use of repressive measures against journalists
and intellectuals who participated in the “Beijing Spring”, including house arrest,
having them followed, phone taps and forced exile

- respect the regulations for foreign journalists when they cover dissident activity
and events relating to June 1989.



