
 
Reporting on Corruption in Tunisia: The Price Journalists Pay 
 
An IPI Report  
 
 
By IPI Press Freedom Manager Anthony Mills 
 
 
Introduction 
 
From 25-30 April, IPI Press Freedom Manager Anthony Mills participated in a joint 
press freedom mission to Tunisia, along with other representatives of the ‘Tunisia 
Monitoring Group (TMG)’, which brings together over twenty organisations from the 
International Freedom of Expression Exchange (IFEX) network. 
 
Mission members met with a broad variety of independent journalists and human 
rights lawyers and activists, as well as with the British, American and EU 
ambassadors to Tunisia.  
 
On 3 May, World Press Freedom Day, Tunisian President Zine El Abidine Ben Ali, in 
a message sent to the chairman of the National Union of Tunisian Journalists (SNJT) 
and the chairman of Tunisia’s Association of Newspaper Editors, hailed Tunisia’s 
“will to secure the principles of freedom and democracy,” according to the official 
Tunis Afrique Presse News Agency. He claimed that the Tunisian information sector 
had been allowed to “fully assume its role as part of the freedom of opinion and 
expression and the sense of responsibility, without any kind of instructions or 
supervision whatsoever.”  
 
Unfortunately, the reality on the ground for Tunisian journalists is at painful odds 
with Ben Ali’s statement. 
 
IPI Press Freedom Manager Anthony Mills said: “It became bitingly clear to us that 
there is a yawning gap between Tunisia’s noteworthy economic and social progress, 
and the enormous pressure under which independent journalists are forced to operate 
in the country. They face harassment, physical attack, and imprisonment.” 
 
Despite the dangers and claustrophobic environment, a number of independent 
journalists continue to attempt to carry out their profession.  
 
Often, they report on corruption – and the authorities react with redoubled wrath. 
 
In fact, it was a satirical mock interview with Tunisian President Zine El Abidine Ben 
Ali, in which he talks about his alleged nepotism, corruption and repression of 
political opponents, which renowned critical journalist Taoufik Ben Brik believes 
earned him a six-month jail sentence on fabricated charges of assaulting a woman in a 
car park. 
 



IPI’s Anthony Mills, and other TMG members, met Ben Brik just two days after he 
was released from prison  
 
Mission members were consistently trailed by plainclothes police. 
 
 
‘Four Months without Light in a 2.8m x 2.8m Cell’ 
 
Among the independent Tunisian journalists who have covered corruption and who 
met with the TMG mission was Slim Boukhdhir. He was sentenced to one year in 
prison, and handed a five-dinar (approx. three Euros) fine in December 2007, by the 
district court of Sakiet Ezzit, in Sfax, following a trial that according to human rights 
observers was unfair. He was convicted of “insulting behavior towards an official in 
the exercise of his duty” (eight months), “breach of accepted standards of good 
behavior,” (four months) and “refusal to produce his identity papers to the police,” 
according to the Tunisia-based Observatory for the Freedom of Press, Publishing and 
Creation (OLPEC). 
 
Boukhdhir was arrested on the morning of 26 November as he made his way to a 
police station in the suburbs of Tunis to recover his passport – denied him since 2003. 
Police officials had earlier refused his request for a passport, prompting him to stage a 
15-day hunger strike. 
 
OLPEC has said it believes the trial, and withholding of a passport, were designed to 
punish Boukhdhir for articles on corruption published in the international press.  
 
Speaking of his imprisonment to the TMG mission, Boukhdir said: “The whole period 
I was kept in solitary confinement - four months without light in a 2.8m x 2.8m cell. 
In the 5th month, they provided me with a television.”  
 
After his release, the authorities did not return his ID or passport. “If you don’t have 
your ID, you don’t exist,” he said. “I can’t for instance use just any Internet café, 
because upon government instructions every visitor must present an ID and the 
manager of the Internet café must note customers’ names and ID numbers. I use an 
Internet café far from my home - a 30-minute journey by car. The owner is a friend of 
mine, so he allows me to use the Internet. The only document I have is my bank card. 
Of course I am not allowed to work and my house is observed by the police all time.” 
 
Also following his release, Slim received a call from Al Arabiya.net informing him 
that the broadcaster no longer needed a correspondent in Tunisia.  A few days later, he 
received another call from Al Quds Al Arabi, informing him that “it is no longer 
possible to work with him.” Slim believes that both media outlets were pressured by 
the authorities to let him go. “It was no surprise that the government lifted the 
blockade on Al Arabiya.net days later,” he told the TMG mission, adding: “The 
authorities in Tunis had punished Al Quds Al Arabi several times by blocking the 
newspaper’s distribution, sometimes for up to a week. Maybe the authorities reached 
a settlement with them to allow distribution if they let me go.” 
 
Since his early release from prison in July 2008, Boukhdhir has been repeatedly 
threatened and intimidated. 



On the night of 20 September 2008, after leaving an Internet cafe in the southern city 
of Sfax, he was arrested by four plain-clothes policemen who threatened him over his 
articles and then dumped him 10 km outside the city, according to press freedom 
observers.  
 
On 28 October, 2009, Boukhdir was allegedly abducted by members of the security 
forces – four men in civilian clothing -, driven to a park, stripped, beaten and 
threatened with a knife. His money, mobile phone, and ID were taken.  
 
“They beat me for 90 minutes, before leaving me with a broken nose, injuries to my 
head and naked,” he said. “Of course they also took everything I had on me. I took a 
taxi to Naziha’s (Naziha Réjiba, editor-in-chief of Kalima and vice-president of 
OLPEC) house and then to the hospital.” 
 
Boukhdir was treated at a hospital for injuries that included a broken nose, according 
to HRW. 
 
Earlier in the afternoon, Boukhdhir had been interviewed by the BBC about the re-
election of Tunisian President Zine El Abidine Ben Ali to a fifth term. According to 
Rjiba, he also spoke about a recent campaign to intimidate journalists and the use of 
criminal defamation laws. He also mentioned the wife of Ben Ali.  
 
“Criticizing Ben Ali or his family is the most dangerous thing you can do in Tunisia,” 
Rjiba told IPI. 
 
After he returned home, his house was surrounded by plainclothes police, who 
remained there for over a week and harassed visitors who tried to visit him. A few 
days later the police noose around his home was tightened, effectively preventing 
anyone from leaving or entering. 

Satirical Mock Interview about Corruption & Repression 

On 19 November, 2009, prominent journalist and government critic Taoufik Ben Brik 
was put on trial on charges of committing violence, damaging property, harming 
public morality and defamation, after he was accused of assaulting a woman in a car 
park.   
 
Ben Brik had been arrested in the past and had been prevented from travelling outside 
of Tunisia.  

Before he was arrested in November, he had published a series of articles in the 
French press during the presidential election campaign mocking President Ben Ali. 
One article, which appeared on 21 October 21 in the French magazine Le Nouvel 
Observateur, was a satirical mock interview in which “Ben Ali” speaks about his 
nepotism, corruption, and repression of opponents, according to Human Rights 
Watch. 

One of Ben Brik’s lawyers, Nejib Chebbi, believes this was the real reason for Ben 
Brik's arrest. 



TMG mission members visited Ben Brik two days after his release. They noticed a 
heavy plainclothes police presence outside his apartment. 

In discussions with Ben Brik he told them: “In other countries they kill journalists. 
Here they kill the profession of journalists.” 

He said there were almost no journalists in Tunisia able or willing to do investigative 
reporting. 

Assaulted in Front of His Wife and Child 

Another journalist who covers corruption, and has been imprisoned and physically 
assaulted is Zouhair Makhlouf, who contributes to the website of the Progressive 
Democratic Party, a legal opposition party which boycotted the presidential election 
in October 2009. On 1 December 2009, he was sentenced to three months in prison 
and fined 6,000 Tunisian dinars (approx. 3,200 Euros) after a trial described by 
human rights observers as unfair. He was convicted of “harming a third party by way 
of a public telecommunications network,” under Article 86 of the 
Telecommunications Law. 

Before he was arrested Makhlouf had created an online video report on the region of 
Nabeul – where the local pottery industry has allegedly caused environmental and 
health problems. 
 
One of the potters interviewed by Makhlouf subsequently filed a complaint alleging 
that he had been filmed without his consent, although witnesses said permission had 
been granted, and the interview lasted for more than 10 minutes, according to Human 
Rights Watch. 

Responding to a summons, Makhlouf went to a police station on 20 October, and was 
arrested. 

To protest against his detention, Makhlouf, who suffers from diabetes, started a 
hunger strike on 21 October. On the same day, his lawyers were prevented from 
seeing him at the prison. On 23 November, another lawyer was prevented from 
visiting him. 

During Makhlouf's trial, most human rights activists and trial observers were 
prevented from entering the courtroom.  

Defense requests for witness testimony were rejected and the judge did not look at the 
film of the interview. Instead, the court relied on the plaintiff's complaint, although he 
was never asked to testify in court.  
 

Just a day before the TMG mission arrived in Tunis, Zouhayr Makhlouf was attacked. 
On 24 April, police arrived at his house and arrested him on the grounds that he had 
published images offensive to Tunisia on a website. When he asked to see a warrant, 
they allegedly assaulted him in front of his wife and children. He was then detained 
for three to four hours, before being released at around midnight. Human rights 



observers believe that the principle reason for his arrest was the fact that he was due 
to meet a French human rights lawyer. When members of the TMG mission met with 
Makhlouf on 29 April evidence of his injuries was still clearly visible. 

 

‘Systematic Control of Tunisians outside Country’ 

IPI, along with its other TMG mission partners, also spoke to Soufiane Chourabi, a 
journalist who writes for Tunisian opposition newspaper Tariq Al-Jadid, and Al-
Akhbar in Lebanon. One of his main focuses is corruption, and he too has run afoul of 
the Tunisian authorities. 

He has had books confiscated at Tunis airport three times. Most of the books 
confiscated, he said, had nothing to do with the internal affairs of Tunisia. One was a 
report by the Cairo Institute for Human Rights. 
 
“Even when I don’t bring books they fully search my luggage,” he told us. “They 
confiscate books without any justification and don’t tell you why. In October, when I 
arrived at Tunis airport they confiscated copies of an independent Moroccan weekly, 
Nichan. They confiscated the copies I got from the editor in Jordan. The only headline 
which might have been linked to the confiscation was ‘The Boss of Corruption in 
Morocco’. The issues had carried articles about Moroccan King Mohamed VI, but the 
headline related to corruption did not refer to him in particular.” 
 
Chourabi said he felt things had changed after presidential elections in October 2009. 
 
He also spoke of being monitored by the Tunisian authorities outside Tunisia. 
 
He said he has a Tunisian friend who works in another Arab country and at whose 
house he has stayed. He said she told him that she went to the Tunisian embassy there 
to renew her passport and was asked if she knew him, and well-known Tunisian 
blogger Sami Bin Gharbiyeh, who has been living in Europe for 10 years. 
 
“There is no doubt that there is systematic control of Tunisians outside the country 
through Tunisian embassies and consulates,” Chourabi said. 
 
He spoke of one Tunisian journalist who works for Al-Jazeera, lives in Qatar and has 
a blog on which he posts articles, including some printed by foreign newspapers. The 
blog is blocked in Tunisia.  
 
Chourabi also noted that when in 2003 he went to a workshop organised by the 
Tunisian Council for Liberties held in Rabat, Morocco, the Tunisian participants were 
followed by an unidentified individual. “He followed us before we took the plane, 
then onto the plane, and then in Rabat.” 
 
He said that, unlike other journalists who cover corruption in Tunisia, he had not been 
physically assaulted but, like many others, had been denied access to news 
conferences by visiting politicians and opposition leaders etc.. 
 



He is also denied access to information in other ways. 
 
“It goes without saying,” he said, “that as a journalist you have to go to official 
sources but most of the time they just don’t respond. I have my sources and obtain 
different information about corruption at the municipal level. I know those who are on 
the municipal council and sometimes receive information about mismanagement and 
corruption, but when you ask for information from other sources you get total 
silence.” 
 
He added: “When you write about corruption and you have checked all your facts, the 
newspaper doesn’t want to publish the story. Recently I did an investigative report on 
how a leading sports figure is involved in corruption and when I had finished it no 
Tunisian newspaper would publish it. Unfortunately websites and blogs do not have 
the same impact on readers. On them we can sometimes post articles on corruption 
but they do not have the same impact as daily and weekly newspapers.”  
 
Chourabi said he has his own blog but it, too, is blocked in Tunisia. He has to keep 
changing the address of the blog – which is frustrating for regular readers. His 
Facebook account is also blocked.  
 
When Tunisians attempt to access any of the scores of blogs and Facebook accounts 
that are blocked in their country they get the message: 404 Not Found.  
 
Chourabi said he is able to use a proxy server to access his Facebook account but the 
problem is his ‘friends’ can’t. 
 
“There is no official body to call about who is behind this censorship. You are kept in 
the dark.” 
 
Chourabi has also been harassed in other ways. In November, on the day of a court 
hearing for Ben Brik, he was prevented by plainclothes police from entering the 
newspaper he works for. “They pushed me and said: today you don’t have the right to 
access your newspaper.” 
 
Back in January 2007, he went to Gafsa in the south of the country to report on social 
protests linked to employment and corruption. On his way back to Tunis the police 
stopped a collective taxi he was travelling in, put him in another car, and then asked 
him who he had met, what he had done, and what pictures he had taken. Then he was 
released. 
 
Pressure Takes its Toll 
 
The pressure exerted by the Tunisian authorities on journalists who attempt to cover 
corruption has taken its toll.   
 
The editor-in-chief of one opposition newspaper said that his newspaper refrained 
from making accusations of corruption. “We seek compromise within the constraints 
imposed upon us,” he said, in a clear reference to self-censorship, although he claimed 
that his newspaper differed from others, which, in return for “financing,” have 
“changed their tune.”  



 
The editor of another opposition newspaper, who is also an MP, said his newspaper 
does cover corruption and mismanagement. It is possible, he said, that he is given 
slightly more leeway by the authorities because his political party is legal and 
therefore has a right to state funding. 
 
Nonetheless, his paper is put under significant pressure.  
 
Tunisia’s Agency for Exterior Communication controls public advertising – which it 
apportions only to newspapers it approves of. This translates into considerable 
financial difficulties for any newspapers that don’t toe the line. 
 
The editor noted that since the presidential election in October 2009, the Agency for 
External Communication had stopped giving his paper public advertising – he 
subsequently wrote an editorial alleging that this was punishment because of the 
newspaper’s position during the election. 
 
He said the authorities employ two broad means to prevent unfavorable news from 
getting out: Sometimes they employ a legal ruling banning a particular issue or issues; 
this was the case when his newspaper published details about a court hearing related 
to social protests in the south of the country, when activists were on trial. On other 
occasions, the authorities don’t use the law; instead plainclothes police go to the 
stands and order them not to sell the issue. 
 
At the best of times, in Tunisia, it is not easy for people to buy opposition newspapers 
– and therefore inform themselves about important topics such as corruption. 
Sometimes, people receive text messages warning them of the consequences of 
buying certain newspapers. Thus, most people who buy such newspapers are those 
affiliated with the papers’ stands politically. The editor said they have turned to the 
web in an effort to disseminate information through that route, but when we spoke to 
him he said the website was blocked. 
 
He said that on a number of occasions a specific issue of the paper had been banned. 
 
Asked if, as an MP, he was able to raise the issue of corruption in Parliament, he said 
that he had, but such initiatives were stymied in a number of ways: Although the 
media is allowed to cover parliamentary debates, those outlets that are allowed in 
receive instructions about what kind of coverage to provide; Once a fortnight, state 
TV broadcasts from 9:00 am to 12:00 am questions and answers from parliament, 
live, but opposition members have to ask their questions after 12:00; Since state-
owned media ignore questions asked by opposition MPs, political parties try to 
disseminate them through their affiliated newspapers or websites. The problem is that 
through those channels exposure is very limited. Television, on the other hand, is 
mass media and targets millions of people. In Tunisia most people seek their 
information through television. 
 
The editor-in-chief said that the managing editor of the newspaper had been harassed. 
On one occasion, the authorities knew that an opposition MP was coming to the 
newspaper and prevented the managing editor from accessing the building. 
 



Back in November on the day of Ben Brik’s hearing, another journalist from the 
newspaper was prevented from accessing it. 
 
And in early 2010, a reporter for the newspaper who went to the southwest of the 
country with a leading figure from the party was arrested, and had his camera 
confiscated. When we spoke to the editor-in-chief he said that the camera still had not 
been returned. 
 
In another example of denial of access to media exposure, he said that in the run-up to 
recent elections he was slotted in for a TV appearance at 8:30 pm but then received a 
call saying he would be on at 6:00 pm, when everyone is going home from work.  

 

Four-Year Sentence Upheld 

While in Tunisia, TMG members also attended a hearing by the appeals court in the 
southern town of Gafsa, in the case of journalist Fahem Boukadous, who had been 
charged following his coverage of labour unrest, including demonstrations against 
corruption, in southern Tunisia. Boukadous had been sentenced to four years in prison 
for “belonging to a criminal association” and “harming public order.” Boukadous had 
been hospitalized with breathing problems the day before the hearing.  

On the day this report was released, the Gafsa court upheld the sentence. 

Boukadous, a journalist with the Al-Hiwar Al-Tunisi satellite television station, went 
into hiding in July 2008 after discovering that he was wanted by the Tunisian 
authorities on charges sparked by his coverage of the demonstrations in Gafsa. He 
was sentenced to six years in prison in December 2008.  

Boukadous emerged to challenge the sentence in November 2009 on the basis that he 
had been tried in absentia. A court overturned the previous ruling, but said that 
Boukadous would again be tried on the same charges. In January of this year, the 
journalist was found guilty as charged and sentenced to four years in prison – upheld 
on 7 July.  

 
 
 


