PRESS FREEDOM IN AZERBAIJAN
[image: image1.png]



The Institute for Reporters’ Freedom and Safety

6 month report - 2011
Table of Contents

3GENERAL ASSESSMENT OF MEDIA AND FREEDOM OF SPEECH IN 6 months of 2011


12IRFS RECOMMENDATIONS


13TABLE I. LIBEL AND DEFAMATION CASES AND OTHER LAWSUITS AGAINST MASS MEDIA IN FIRST HALF OF 2011


15TABLE II: ATTACKS, PROVOCATION, VIOLENCE AND THREATS AGAINST JOURNALISTS AND MEDIA ORGANIZATIONS IN FIRST HALF OF 2011


24TABLE III. LAWSUITS FILED BY JOURNALISTS IN FIRST HALF OF 2011


28TABLE IV: LAWSUITS FILED AGAINST GOVERNMENTAL AGENCIES WHO REFUSED TO ANSWER ENQUIRIES




GENERAL ASSESSMENT OF MEDIA AND FREEDOM OF SPEECH DURING THE FIRST 6 months of 2011

___________________________
The first 6 months of 2011 were marred by restrictions of the professional operation of independent mass media. Provocations, persecutions, physical and psychological harassment and lawsuits against journalists were frequent. On a positive note, Eynulla Fatullayev, the former editor-in-chief of the “Realniy Azerbaidjan” and “Gundelik Azerbaijan” newspapers, was released from prison (after 4 years) after the signing of the pardon decree by the president of Azerbaijan. His release came almost a year after the European Court of Human Rights ruled for hisinnocence and demanded his immediate release (initial judgement passed April 2010; appeal by Azerbaijani government denied by ECHR in November 2010).
During the reporting period, Jabbar Savalanli and Bakhtiyar Hajiyev, two youth activists who were politically active on Facebook, were arrested under false charges.

Although 2010 marked the six year anniversary of the murder of Elmar Huseynov, editor-in-chief of the “Monitor” magazine (shot dead on his doorstep in March 2, 2005, his case remains unsolved. Furthermore, the continuing plea to the president of Azerbaijan to create a memorial for Elmar Huseynov has again yielded no result. The Ministry of National Security of Azerbaijan is content to giving standard answers about the search for the Georgian citizen who is allegedly the main suspect in the case.  

Within this period, there were seven court cases on the lawsuits filed under Articles 147 (libel) and 148 (insult) of the Criminal Code. Of these, two resulted in imprisonment, one was not granted, one resulted in truce of the parties, one resulted in a warning for the defendant, and one ruled that the defendant should pay a fine and issue a retraction. Court proceedings for the remaining case are still underway.  
During the reporting period, 52 instances of pressures against mass media outlets and journalists were recorded (see: Table 2). The majority of these cases demonstrated actions to obstruct the legal, professional activities of journalists.  After 2006 (when the chief editor of “Bizim Yol” newspaper was kidnapped, tortured, and abandoned in a Baku suburb in critical condition), the situation seemed to improve, but 2011 has seen a real downturn, with a notable increase in incidents including the kidnapping and torture of journalists by unknown individuals.   
Deportation of foreign journalists
The first half of 2011 saw unprecedented measures to restrict freedom of press: foreign journalists were openly deported.  On April 17th, 3 Swedish journalists, My Rohwedder Street, Charlotta Wijkstrom and Charlie Laprevote were detained during the protest organized by the Public Chamber opposition coalition,  by individuals dressed in civilian clothing.  The Swedish journalists were visiting Azerbaijan to research the country’s economic development, as well as to produce reports for Swedish TV channels on Azerbaijan-Europe relations. The journalists were deported the next day. 

On June 28th, photo-correspondent for Bloomberg agency Diana Markosian was deported from Azerbaijan. She arrived in Baku on the night of June 27th. Markosian has dual citizenship, American and Russian. She arrived in Baku using her Russian passport. The spokesman for the Azerbaijani Foreign Ministry, Elkhan Polukhov, said that she did not have accreditation. It has not been ruled out that the reason for her deportation was linked to her Armenian background; the Azerbaijan Foreign Ministry deemed it impossible to take measures to ensure the safety of the journalist (see: table 2).

Acts of physical violence against journalists

Incidents during the reporting period were not limited to the deportation of foreign journalists. It was also punctuated with instances of physical violence used against journalists. 

On the night of 25th/26th of March, at 12:30am, a correspondent of “Azadliq” (Freedom) newspaper, was kidnapped at the entrance of Abseron district’s Jeyranbatan settlement, taken to an unknown address and beaten, after which he was thrown out on the street in the Binagadi district.  Only a few days after this appalling incident, on April 3rd,  another member of “Azadliq” (Freedom) newspaper was forced into a car and taken to a suburb of Baku by an unknown individual in a civilian clothing. The journalist’s phone was forcibly taken from him and his assailants told him that it would be more acceptable for him to work for a government newspaper such as “Yeni Azerbaycan” (New Azerbaijan) or “Xalq Qazeti” (People’s Newspaper), as opposed to “Azadliq”(Freedom).  They made it clear to him that if he did not heed their warnings, he would be severely punished. He wrote about the incident, and then on the following day, April 4th, at 9:10 pm, while he was walking home from the editorial office, he was physically assaulted by two unknown individuals, by the National Academy of Sciences building. His injuries were serious. (see: Table 2).
American journalist Amanda Erickson and British human rights activist, IRFS representative Celia Davies were beaten up by four unidentified men on the night of June 15th.  The incident took place at about 00.20 am, June 16, opposite Davies’ front door. Earlier, the girls had noticed four young men following them. These same four men held down the girls and beat them without explanation. As a result, the girls were seriously injured.  Davies’ arm was broken. Erickson and Davies worked with local NGOs and provided training for journalists and civil society activists. Erickson has also worked with the Washington Post and The New York Times. The police have arrested four men. Yasamal District Police Office investigator Erol Aliyev told ANS TV that allegedly a person named Nazim handed a phone to the girls, who threw it onto the ground in response. Defendant Adil Tagizadeh claims that they wanted to get acquainted with the girls: “We wanted to be acquainted. When they broke Nazim’s phone, I back heeled the girl. Then we ran away.” A criminal case has been launched regarding the incident under Article 221.2.1 of the Criminal Code (hooliganism committed by a group of persons). The victims were questioned and sketches of the offenders were prepared. Then, according to official reports, the offenders – resident of Khirdalan city Vusal Gurbanov, 25, resident of Ramana settlement, Baku, Adil Tagizade, 18, resident of Nasimi district Roman Hasanov, 22, resident of Nakhchivan Autonomous Republic Nazim Huseynov were arrested and sentenced to 2 months of pre-trial detention.
Lawsuits filed by media agencies and civil society representatives for inaction (not responding to information inquiries, non-registration of NGOs etc.) by state-run agencies generally did not yielded any results (see: table 4)
Interference with journalists’ professional work, physical and psychological harassment occurred frequently during this period. Journalists faced pressure from police and undercover agents while photographing and filming at the protests held by opposition groups. Undercover agents were in operation. They sometimes introduced themselves as a ‘citizens’, but did not refrain from physical violence against journalists. Though journalists succeeded in unveiling in exposing and condemning Ata Abdulayev, who harrased journalists and protesters at the protests of 2011, he was not punished. Journalists revealed that Abdullayev has a previous conviction.
In general the physical harrassment of journalists continues, during protests as well as other kinds of actions (see: table 2). The appeals of journalists who were subjected to physical harassment due to their professional work were not investigated, nor were the guilty parties brought to responsibility (see: table 3)
Legal amendments

As in previous years, the Azerbaijani government made changes to the law to restrict the operation of mass media outlets/independent press workers. The plenary session of the Azerbaijani Parliament (21 December) passed the proposed amendments and additions to the constitutional law on Azerbaijan’s Human Rights Commissioner (Ombudsman). As a result, it refused to create the post of Information Ombudsman. The amendments (submitted to parliament by the President) actually transferred the power of Information Ombudsman to Human Rights Commissioner, namely the incumbent Ombudsman. The draft bill submitted by the President added Article 13-1 to the Constitutional Law on “Human Rights Commissioner”; the new article, comprising 16 clauses, is titled “Peculiarities of the consideration of the violation of the right to obtain information”. The current human rights commissioner is believed by some to be indirectly controlled by the government. Instead of granting additional power to the current ombudsman, it would be better to create a system of checks and balances to advance the protection of human rights. The bill has already passed the first reading in the Parilament.

Eynulla Fatullayev
On May 26, 2011, Eynulla Fatullayev was pardoned under a decree issued  by the Azerbaijani President Ilham Aliyev. The decree was immediately executed and the journalist was immediately set free.

The background of the Fatullayev case: on September 26, 2006, Yasamal District Court sentenced Fatullayev to 2 years in jail, charging him with libel and insult based on the criminal lawsuit filed by Interior Minister Ramil Usubov. The court then replaced the sentence with 2 years of conditional arrest. On April 29, 2007, Yasamal District Court sentenced the journalist to 2.5 years in jail for libel. On October 30, 2007, the Court of Grave Crimes found Fatullayev guilty under Articles Articles 214.1 (threatening terror), 283.2.2 (incitement of ethnic/national, social or religious hatred) and 213.2 (tax evasion) of the Criminal Code. The journalist was sentenced to 8 years in jail for the first charge, 3 years for the second and 4 months for the last charge. He was finally sentenced to 8.5 years in prison. On the 29th of December, 2009, 0.223 grams of heroin was reportedly found on Fatullayev in Prison #12 and on the 6th of July, 2010, Fatullayev was found guilty under article 234.1 ( possession of narcotics) of the Criminal Code. His sentence of two years and six months in prison began on the same date. On the 22nd of April, 2010, the ECHR issued a decision that Fatullayev should be released immediately, and that the Azerbaijani government should pay 27,822 EUR to Fatullayev in compensation. The funds have not yet been paid to Fatulayev.
Television Channels
Azeri TV channels including AzTV, Lider, ANS, Azad Azerbaijan (ATV), Space, Khazar and Idman-Azerbaijan (Sports-Azerbaijan) lacked diversity of opinion and political pluralism in first 6 months of 2011. They did not follow the principles of accuracy, balance, objectivity and the equal right to express an opinion.
In addition, TV channels were used for smear campaigns. Particularly, Lider TV broadcast reports discrediting opposition leaders Ali Karimli and Isa Gambar, journalists – Azadlig newspaper employees Gan Turali (Tural JAfarov) and Natig Adilov (Both were secretly filmed in one of the rooms in a resorts center in Oguz region and the scenes were broadcast in Lider TV), Eynulla Fatullayev and jailed youth activists Jabbar Savalanli and Bakhtiyar Hajiyev.

In Azerbaijan, it is impossible to open a new TV or radio channel that is not controlled by the ruling establishment. The National TV and Radio Council (NTRC) is under governmental control and operates a monopoly over the allocation of frequencies. For further information, see the monitoring reports produced by IRFS’ “Free Airwaves” project. (see: tv-radio.az).

In this reporting period, no tender was announced for opening of new TV or radio channels; there were only appeals for the extension of the license of current radio and TV channels. Citing the law on TV and Radio Broadcasting, Togrul Mammadov, deputy head of National TV and Radio Council said that the broadcasters that apply to the Council for a licence with less than 3 months validity for their license will be ruled out from the competition. According to him, nationwide broadcasters Azerbaijan TV and Radio Programs Closed Joint Stock Company, radio broadcasters Lider Radio, Antenn FM Radio, and Burch FM Radio,  cable TV broadcasters AG Telecom LLC, FARAON-1 LLC, regional broadcasters Kapaz TV, DunyA TV and Mingachevir TV have so far applied for extension of their license.
Between 2005 and 2006, 4 nationwide TV channels, 11 regional TV channels, 7 radio stations and 9 cabel TV stations obtained licenses.

“Azerbaijan TV and Radio Programs” Closed Joint Stock Company received its most recent license on August 31, 2005; Public TV and Radio Broadcasting Company – August 22, 2005; “Azad Azerbaijan” TV channel – October 28, 2005; Lider TV channel – December 22, 2006.

As for regional TV channels, Alternative TV (Ganja) obtained its license on March 1, 2006; Kapaz TV Company (Ganja) – August 31, 2005; “Dunya” Independent TV Company (Sumgayit) – September 15, 2005; Khayal TV channel – March 1, 2006; “Gutb” TV – October 14, 2005; Mingachevir TV – September 15, 2005; Simurg M TV Company (Tovuz) September 30; Kanal-S Company (Shaki) – October 3, 2006; RTV – June 11, 2006; EL TV (Yevlakh) – October 3, 2006.

The radio broadcasters that were able to renew their license were: Azerbaijan State Radio, Public Radio, Azad Azerbaijan Radio, Antenn Independent TV and Radio Company, Burch FM radio, 106 FM radio, LiderJAzz FM radio.
The cable TV stations that must update their licenses include: “CATV”, “Neptun” Limited Liability Company, “FARAON-1” LLC , “DIGICOM” LLC, “SKY” LLC – “Aile TV”, “Global Telecom” LLC, “SN Telecom” LLC, “AzHİNet” LLC, “AN Media” LLC.

One of Azerbaijan’s obligations before the European Union is the abolition of AzTV. This obligation has not yet been fulfilled-  and in fact, the number of state-run channels is rising.  Although the state-run AzTV became a Closed Joint Stock Company in 2005, it has not yet been abolished; nor was the Sport-Azerbaijan, another TV channel. Sport-Azerbaijan operates as part of AzTV. In actual fact, the Company was further expanded: it obtained a license for Culture TV as well. 

Radio Liberty, BBC and Voice of America remained barred from local frequencies. The services were suspended on January 1, 2009.
The results of a tender announced by National TV and Radio Council on 25 November, 2010, for the radio broadcasting license on 103.3 FM frequency was announced on January 13, 2011. “Golden Prince”, a company not known in the local media community, was announced as the winner. The radio station is called “Azad khabar” (Free News), but on the air it is presented as “Araz”. The radio is planning to draw a local and foreign audience. It is claiming to replace former “Araz” radio station, which was broadcast in Soviet period and was poplar in the Middle East.

In addition to Golden Prince, the other competitors included Objective TV and Radio Company and individual Rasul Jafarov (human rights defender), both of which are known in media community. Objective TV’s founders are Turan news agency director Mehman Aliyev and IRFS Chairman Emin Huseynov. It is also interesting that, despite the request of Huseynov, the founders of the Golden Prince were not identified, which constitutes a violation of law.
Print Media 

The print media situation remains discouraging. Due to advertising restrictions, independent and opposition media outlets are under serious financial pressure. The majority of businesses are affiliated with high-ranking officials, and consequently, independent and opposition mass media outlets are unable to negotiate advertising contracts from any of them. This is compounded by the fact that small traders abstain from putting advertisements on these newspapers, for fear of persecution by tax agencies.  

The government took several steps to hide the implications of the developments described above from the international community: the Council for State Support to NGOs has regularly financed projects by several newspapers. However, the allocated cash is not sufficient to have any serious impact.

Civil Society

 The first half of 2011 saw pressures on human rights organizations and civil society representatives as well. For instance, Yeni Azerbaijan, the official newspaper of the ruling New Azerbaijan Party (YAP), published an article in its 17 June edition libelling IRFS Chairman Emin Huseynov: “Right defender violating rights”. Huseynov faced problems at Customs at Heydar Aliyev Airport (see table 2).
The head of the Assistance to Defence of Democracy Public Union Vidadi Isgandarov was arrest at the unsanctioned protest organised by the Public Chamber group on April 17, in Baku. Isgandarov was observing the rally as a human rights defender and the head of the investigation group founded by Public Chamber. Isgandarov was initially sentenced to 15 days of administrative detention. Then a criminal case was opened agaisnt him under Articles 159.3 (Impending in implementation of voting right), Article 160.1 (Interfering in the activities of voting commissions) and 177 (theft) of the Criminal Code of Azerbaijan. However, Goychay Regional Prosecutor’s Office terminated the case due to lack of evidence. However, the case was reopened later and Isgandarov was sentenced to 2 months of pre-trial detention. Isgandarov, who suffersfrom diabetes, had earlier been employed by the Prosecutor’s office for a long time. He was running for November 7, 2010 parliamentary elections at Agdas-Goycay election constitutenct #89. At that time, he had obtained and revealed evidence of election fraud. He was also known for his criticism of law-enforcement agencies. He also actively defended the rights of a group of citizens cheated by GEN Limited Liability Company. Isgandarov had also filed a number of written appeals to President Ilham Aliyev with regard to the illegal acitivites of officials, the authorities of transport, tax and customs agencies, as well as executive heads of municipal governments.
On March 10, 2011, the Justice Ministry of Azerbaijani Republic required Human Rights House Azerbaijan, local partner of Human Rights House Network, to suspend its operations. The Ministry has informed the NGO that it can only reopen after coordinating with the Azerbaijani government, said a statement released by the Human Rights House Network. The statement establishes a link between this measure and the fact that the House allowed dissidents to speak freely in its office (See: Table 2).
Persecution of religious followers

2011 began with the mass persecution of religious followers. On January 7, Azerbaijan Islamic Party Chairman Movsum Samadov, deputy party head Vagif Abdullayev, party activist Elchin Hasanov and party driver Mirhuseyn Kazimov were all arrested. The leader of Mashadi Dadash mosque Shahin Hasanli was detained on January 9 , but he was freed later. On January 10, Nuraddin Darafarin of Hovsan settlement and Babak Hasanov of Bulbula settlement, theologian Zulfugar Mikayilzada, National and Moral Values Public Union Head Mehdi Mammadov, first deputy head of Islamic Party Elchin Manafov, Islamic Party spokesman Akif Hedyarli and others were detained. The Azerbaijan Islamic Party Chairman criticized the hijab ban in the Party assembly on January 2nd and deemed it a moral offense. The video of the meeting was disseminated via social networking sites. It is envisaged that the party chairman and his supporters were arrested with regard to this issue. In his speech, the party head criticized the government and called on the people to fight against this government. Movsum Samadov and his supporters have been charged   under several Articles of the Criminal Code: 28,214.2.1 (preparation of a crime  with preliminary agreement  by an organized group),  228.3 (arms possession), 278 (seizure of power). 
Political parties

On January 8, 2011, Azerbaijan National Statehood Party Head Nemat Panahli and his friend Jeyhun Farzullayev were detained after a police complaint filed by citizen Eldar Rzayev. On January 10, the Nasimi District Court sentenced Panahli and Farzullayev to 2 months of pre-trial detention, charging them under Article 221.3 of the Criminal Code. The complaint stemmed from a dispute that broke out with regard to a car sold to Rzayev by Panahli. On January 17, Baku Appeals court upheld the decision. On June 17, Nasimi District Court sentenced Panahli to 6 years, and Farzullayev 4 years in jail.
Panahli’s supporters believe that the arrests are linked to articles published in P.S.Nota newspaper that were critical of the ruling authorities.

Arrests of youth activists

The criminal case against Bakhtiyar Hajiyev was launched in the end January, 2011. At that time, he signed a statement of commitment not to leave Ganja city. In the end-February his pre-trial detention was replaced with release under police bail. Ganja City Court sentenced the youth activist Bakhtiyar Hajiyev to 2 years in jail on May 18, 2011, charging him with the evasion of military service.

It is widely recognized that Hajiyev was arrested for his activity on social networking sites and his support of the March 11 Great People’s Day campaign.

The first 6 months of 2011 were punctuated with the persecution of the youth activists. Criminal case against youth activist Bakhtiyar Hajiyev was launched in the end January, 2011, charged with evading the military service. At that time, he signed a statement of commitment not to leave Ganja city. In the end-February his pre-trial detention was replaced with a release under police control. Ganja City Court sentenced the youth activist Bakhtiyar Hajiyev to 2 years in jail on May 18, 2011, charging him with dodging a military service. It is widely acknowledged that Hajiyev was arrested for his activity on social networking sites and his support of the March 11 Great People’s Day campaign.

Azerbaijan Popular Front Party youth member Jabbar Savalanli was arrested on February 5, 2011. He is being charged with drug possession, but it is widely thought that his arrest was politically motivated, linked to criticism of the government he posted on social networking sites.  Sumgayit City Court sentenced Savalanli to 2.5 years in jail on May 4, 2011.

IRFS RECOMMENDATIONS
IRFS CALLS UPON THE AZERBAIJANI GOVERNMENT TO:
· Decriminalize defamation;

· Prosecute to the fullest extent of the law all persons responsible for attacking journalists and violating journalists’ rights;
· Restore the broadcast of foreign radio stations on local FM frequencies;

· Apprehend the person(s) responsible for the murder of Monitor journal editor-in-chief Elmar Huseynov;

· Rescind the constitutional amendments that restrict mass media activity;
· Appoint a separate Information Ombudsman on the basis of the Access to Information Law [currently, the Human Rights Commissioner (Ombudsman) oversees this area]
· Open tenders for new TV and radio frequencies through a fair and transparent process;
· Eliminate the political advertising market and create conditions for an independent advertising market that can operate as a market economy; 

· Replace AzTV and “Idman Azerbaijan” with new public television channels, and create a second public radio station in place of the state radio;

· End persecution of independent NGOs and civil society representatives, revoke constitutional amendments to relevant legislation and adopt liberal legislation on the regulation of civil society.
IRFS CALLS UPON THE INTERNATIONAL COMMUNITY TO

· Demand that the Azerbaijani government fulfill its human rights obligations, especially in the areas of freedom of press and freedom of speech.

· Demand that the Azerbaijani government and law enforcement bodies thoroughly investigate assaults on journalists

· Apply the concrete sanctions outlined in the signed international agreements for the non-implementation of international obligations.
IRFS RECOMMENDS THAT JOURNALISTS:
· Follow a code of ethics

· Call the IRFS HOTLINE (+99450 3984838, +99470 3984838 or +99450 2828797) and go to civil society organisations, the press, and/or delegations of international diplomatic corps with any security concerns.
TABLE I. LIBEL AND DEFAMATION CASES AND OTHER LAWSUITS AGAINST MASS MEDIA DURING THE FIRST HALF OF 2011
	PLAINTIFF AND COURT
	DEFENDANT
	DECISION ISSUED AND 

DATE

	Businessman Anar Mammadov  (son of the Miniister of Transport of Azerbaijan Republic)
Yasamal District Court
	Yeni Musavat and Azadlig newspapers 

Mammadov appealed to the court citing personal humiliation and damage to his bussiness reputation, caused by a newspaper article called “Kamaladdin Heydarov’s bear eaten” (published in Azadlig on 1 July and in Yeni Musavat on 2 July, 2010). He is also protesting against another article called “Sheikh expelled Anar Mammadov out from Dubai” (published in Yeni Musavat on 14 September, 2010). Mammadov is demanding 250,000 AZN compensation from each newspaper.
	Ongoing

	Executive Director of the Presidential Affairs Office Agabey Asgerov 

Narimanov District Court Judge Mazahir Sadigov


	“Khural” Editor-in-chief  Avaz Zeynalli and correspondent Kamal Huseyn.

Demands the court to enforce court ruling for 1,000 AZN in compensation under Articles 147 (libel) and 148 (insult) of the Criminal Code.


	The Court warned the defendant to pay the fine. 

17.01.2011



	Liberal Party leader Lalashovkat Hajiyeva

Baku Court of Appeals

Judge Jamila Safiyeva


	Appeal against the Yasamal District Court resolution on the lawsuit filed by Hajiyeva. 
	The parties reached an agreement.

03.02.2011

	Vugar Safarli, Executive Director of Mass Media Development Support Fund under the President of Azerbaijan  

Baku Court of Appeals

Judge Mammad Mammadov 
	Cross-appeal against Narimanov District Court 12th October 2010 ruling on the lawsuit filed against Khural editor-in-chief Avaz Zeynalli


	Judge partially granted the appeal by ruling for an apology and 5,000 AZN in compensation by  Zeynalli 


05.04.2011



	Baku City Head Police Office Chief Rafig Abbasov 

Yasamal District Court Judge Elchin Gurbanov 
	Against Bizim Yol reporter Haji Zeynalov and lawyer Khalid Bagirov under Article 147.2 (libeling someone with a serious crime). 
	Not granted.

15.04.2011


	Ganja City Military Prosecutor’s Office 

Ganja City Nizami District Court 

Judge Emin Akhundov


	Charge against youth activist Bakhtiyar Hajiyev under Article 321.1 of Criminal Code (evading military service) 


	Hajiyev was sentenced to 2 years in jail

18.05.2011



	Sumgayit City Prosecutor’s Office 

Sumgayit City Court 

Judge Ilgar Mammadov 


 



	Charge against Azerbaijan Popular Front Party Youth Committee member Jabbar Savalanli under Article 234.1 of the Criminal Code (possession of drugs with no intent to sell)


	Savalanli was sentenced to 2 years in jail

04.05.2011




TABLE II: ATTACKS, PROVOCATION, VIOLENCE AND THREATS AGAINST JOURNALISTS AND MEDIA ORGANIZATIONS DURING THE FIRST HALF OF 2011

	Subject 
	Time and details of the incident 

	Samir Kaziımli

	On January 13,Yeni Musavat correspondent Samir Kazimli was physically assaulted while trying to take photos during the police search operation in the Islamic Party Head Movsum Samadov’s house

	Vazeh Bahramoglu (Mehdiyev) 
	On January 12, Deputy Editor-in-chief of Gundelik Baki newspaper Vazeh Bayramoglu (Mehdiyev) was detained by guards at the the Kazakh Embassy to Azerbaijan when he tried to photograph the embassy. He was set free after his identity was confirmed in Police Station 20 of Nasimi District Police Office.



	Elchin Hasanov
	On the morning of January 21, “Yuksalish namina” newspaper correspondent and Azerbaijan Popular Front Party Youth Committee member, journalist Elchin Hasanov was aggressively followed by two persons in a VA-2107 car with state plate number 10 XJ 077 while he was heading to Baku from Sumgayit.  

	Leyla Mustafayeva
	Relatives of Yeni Musavat correspondent Leyla Musatafayev, based in the Gazakh region, are facing harrassment, and the sale of the newspaper has been banned in the region. “On January 25th, our newspaper published an article titled “State Statistics Committee Chairmanship costs 15,000 AZN”. This was based on information submitted to our editorial office by the Gazakh region. According to this information, the region’s executive head Rauf Huseynov had demanded 15,000 AZN from the candidate chairmen. Upon publication of the article, Huseynov began to harrass my relatives in Gazakh. He called my  on of my relatives, head of Gazakh Regional Trade Union Farhad Gojamanov, and threatened to get him fired. I have been informed that the sale of the newspaper has been banned in the region therefore,” Musatafayeva says.

	Jasur Sumarinli
	On 28 January, Asif Farajov, the commander of the military unit N in Gadabay threatened Jasur Sumerenli, Director General of "MilAz" news agency. According to the journalist, on January 27 a group of Nova-Saratovka residents appealed to "MilAz" Information Agency. The appeal was related to illegal construction of shops and dining room adjacent to the military unit by the commander.

	Eimin Bədəlov
	On February 1, Yeni Musavat correspondent Elmin Badalov was arrested by police while photographing the Egyptian Embassy to Azerbaijan. “The police detained and took me to Nasimi District Police Office. They copied my identification and press ID cards,” Badalov says.

	Emin Huseynov
	Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) chairman Emin Huseynov encountered insults and harrassment on the evening of February 1 at the Customs checkpoint in Heydar Aliyev airport from State Customs Committee employees. According to Huseynov, he was stopped at the customs checkpoint while returning from Dubai and was held for 3 hours without anything to eat or drink. 

I was told that I had to write a statement. I wrote a statement and noted the equipment I brought. I had brought 2 TV stations, 2 mobile phones, several car lamps and a car music player. When leaving Azerbaijan, I took 2 old cameras with me to find new memory card suitable for them, they made me note the two old cameras and also my 3 personal phones in the statement. They didn’t give me an official customs fee note and simply informed that my things were being confiscated,” Huseynov said.

	Tapdig Farhadoglu and Rasim Aliyev
	On 2 February, the employees of Emergency Situations Ministry and several guards in the square behaved aggressively towards employees of Turan Information Agency, Objective TV video correspondent Rasim Aliyev, and Voice of America representative Tapdig Farhadoglu at Flag square. The journalists were forced to leave the area and were spoken to inappropriately by the guards

The journalists were reporting on events in the area; specifically, the upper part of the flag pole began to sway dangerously in the wind. The journalists faced pressures while to obtain information about it. 

	Yeni Musavat newspaper 
	The sale of Yeni Musavat was banned in Yevlakh region under the orders of Yevlakh Executive Head Elmar Valiyev. The reason behind this directive is, allegedly, the newspaper’s 2 February article, ‘Yevlakh’s Executive Head builds three villas in Goygol.’ 

	Elchin Hasanov
	Yukselis Namine  newspaper reporter and Azerbaijan Popular Front Party Youth Committee member Elchin Hasanov was summoned to Sumgayit City Police Station #4. “Police Department Deputy Chief Azer Jahangirov gave me a warning. He said that the reason he wanted to speak to me was my call for youth action after the arrest of Jabbar Savalanli,” Hasanov says.

 

	Jabbar Savalanli
	On February 5, Jabbar Savalanli was subjected to physical assault during preliminary interrogation after police arrest, Head of Azerbaijan Anti-torture Committee Elchin Behbudov reported on February 8.

	Ramid İbrahimov
	On February 11, Bizim yol reporter Ramid Ibrahimov was assaulted by unknown men in civilian clothing, while he was preparing a report on the protest in front of the President’s Office. 

	Kamran Maharramli
	“Yeni gazet+” founder and editor-in-chief Kamran Maharramli reported that he received death threats from anonymous phone  number.

	BBC
	In early February, KaTV, a cable television monopolist in Azerbaijan,  stopped broadcasting of BBC through ordinary cable broadcasting. Now viewers can watch BBC in digital broadcasting. The frequency of BBC in ordinary broadcasting was given to ‘Madaniyyat (Culture)’ TV channel.

	Rasim Aliyev, Elchin Hasanov
	Journalists covering the hearing on the appeal against the pre-trial detention sentence given by Sumgayit City Court to APFP activist Jabbar Savalanli, faced pressures. The appeal was not granted. In front of the court, the youth activists began to sing the national anthem of the Azerbaijani Republic. In response, police officers attacked the youths and detained more than 10 APFP activitists, as well as a few of Savalanli’s relatives. The police also assaulted journalist Elchin Hasanov and Objective TV and Turan Information Agency employee Rasim Aliyev; they were forced to get on the bus, which also held the APFP youth members. Rasim Aliyev was set free on the orders of a high ranking police officer named Azer. However, he later faced pressure from other officers: his video camera was seized. After a second intervention by Azer, his camera was returned.

	Emin Huseynov
	On 24 February, the Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) Chairman Emin Huseynov was held at the Baku Airport by Border Service upon his arrival to Baku from Istanbul. The border service employees seized Huseynov’s passport citing procedures. “An officer from State Border Service told me that my name was in the blacklist, but he didn’t go into details: what list he mean,” Huseynov told. Huseynov’s passport was given back  20 minutes later and he was allowed to cross the border.

	Mehman Huseynov, Abulfat Namazov
	While driving through the city center in the IRFS car on March 7, 2011, Mehman Huseynov (photographer and video operator) and Abulfat Namazov (photographer and driver) noticed that they were being followed by 3 cars (a black Mitsubishi Pajero and a grey and red VAZ 2107s. When the car stopped at the traffic light, the plain clothed persons surrounded the IRFS car, and without identifying themselves, opened the doors and forced the employees out to their cars - separately. Without any explanation, they took the employees to the Criminal Search Deparment of Narimanov District Police Department. They were then taken to the police chief’s office and questioned.

	İdrak Abbasov
	Idrak Abbasov, employee of IRFS and Ayna, Zerkalo newspapers was followed aggressively by a white VAZ-2107 and NIVA cars to the Sulutapa settlement, where he lives. He had left the office in his private car. The persons in the cars forced him to stop the car.



	Leyla Ilgar (Mustafayeva)
	Yeni Musavat reporter Leyla Ilgar (Mustafayev) is being unofficially investigated, she told IRFS on February 9. According to Ilgar, the investigators are collecting details about where she lives.

“Yesterday, my relatives phoned me from Gazakh, and said that people had been asking questions about me. I think the National Security Ministry is behind this, with the help of Gazakh’s municipal head. I have recently published a series of articles on the Head of Gazakh’s Executive Power Rauf Huseynov,” she said.



	Human Rights House Azerbaijan
	On March 10, 2011, the Justice Ministry of Azerbaijani Republic required Human Rights House Azerbaijan, local partner of Human Rights House Network, to suspend its operations. The Ministry has informed the NGO that it can only reopen after coordinating with the Azerbaijani government, said a statement released by the Human Rights House Network. The statement establishes a link between this measure and the fact that the House allowed dissidents to speak freely in its office. 

The Institute for Reporters’ Freedom and Safety also released a relevant statement deeming this measure as a political order. Human Rights House Azerbaijan registered in 2007 as a representative delegation of Human Rights House Network. According to the amendments made to the Law on NGOs in 2009, an international organization can only operate in Azerbaijan after  concluding a contract with Azerbaijani state.

	Abbas Atilay, 

Etimad Budagov
	There was a so-called emergency situation in Baku, Azerbaijan, in relation to the 11 March Great People’s Day rally arranged by a group of youth activists via Facebook to protest against the government. As of the early hours in the morning, the police took control of high schools and universities, underground stations, and central squares of the city.

In a protest meeting near the railway station, the police beat Radio Liberty photo reporter Abbas Atillay. In another protest meeting in Nizami street, a police employee kicked Turan News Agency Photo-Journalist Etimad Budagov in the stomach.

	Adalat Ahmadov,

Ramin Deko, Etimad Budagov
	The journalists, who arrived in Ganja to visit the arrested youth activist Bakhtiyar Hajiyev’s family were summoned to Ganja City Nizami District Police Station, Turan news agency and IRFS employee Adalat Ahmadov reported to IRFS. 

“We met with Hajiyev’s family. Then we wanted to meet with Hajiyev. However, a group of plain clothed and uniformed police invited us to police department. They told us that they wanted to clarify the details of our visit to Ganja as we were strangers to Ganja,” Ahmadov said. 

The visiting journalists include Azadliq correspondent Ramin Deko, Turan news agency photo reporter Etimad Budagov, Adalat Ahmadov and others. The journalists were set free after 10-15 minutes of conversation.

	Fakhraddin Hajibayli
	On March 18, Fakhraddin Hajibeyli, journalist and refugee from Azerbaijan, was beaten severly. As a result, he was hospitalised with the diagnosis of two broken ribs and craneocerebral trauma. The journalist was beaten severely by Mr. Tofig Garayev, the head of Azerbaijan House in Germany, operating in Berlin under the patronage of Azerbaijan Embassy to Germany, and offenders that followed the instruction of Garayev, during the Novruz celebrations in Berlin.

	Seymour Haziyev 



	Daily correspondent for opposition newspaper Azadlig Seymur Haziyev was kidnapped and beaten on March 25 night on his way home from his work. “I was taken to an unknown place in a Mercedes minibus by 6 masked men. They put a black bag on my head. Therefore, I saw nothing. They also bound my hands. Throughout the way, they were insulting me in Russian and beating me. After 2 hours of torture they left me in the Binagadi village,” Haziyev said.

	Habil Aslanoglu


	On March 29 , Lider TV’s regional correspondent for Karabakh region Habil Aslanoglu was targeted by enemy shots while carrying out his professional duties. Habil Aslanoglu was filming in Chiragli village in the Agdam region at 2:57 pm when he was subjected to fire from an occupied area by the Armenians.

	Mirza Sakit
	Journalist Mirza Sakit, also a satirist, was subjected to police violence during April 2 rally of opposition in the Fountains Square. 

	Afghan Mukhtarli
	At the end of March, Afghan Mukhtarli was dismissed from his job at Bizim Yol newspaper on the eve of the next Public Chamber rally. Afghan Mukhtarli says that he was dismissed from his job for attending the opposition rally as a protester.



	Rasim Aliyev
	IRFS employee faced police pressure during April 2 opposition protest. 

	Ramin Deko 
	On April 4, Azadlig reporter Ramin Deko was assaulted by two unknown persons while we was walking to his home, near the Academy of National Sciences. Deko reported that he had managed to escape his attackers, although he was injured as a result.  “They warned me to stay away from future protests, and told me to be more careful,” the journalist said.

Deko added that, the day before this incident,  plain clothed unknown persons had taken him out for a long drive to the suburbs. They told him that it would better for him if he worked for one of the pro-governement newspapers, rather than the opposition paper Azadlig, which means freedom in Azeri.

	“Futbol+” newspaper
	Opn April 7, president of “Bakili” football club visited the office of Futbol+ newspaper, where he insulted the employees of the newspaper.



	“Turan”

News Agency
	On April 2 (the day of opposition rally), the access to the www.contact.az news website run by Turan news agency was blocked. The operation of website was only restored 6 hours later. 



	 “Trend” News Agency
	On April 9, the website of Trend news agency was hacked. The agency reported that the IT specialists quickly settled the problem. 



	Eynulla Fatullayev’s family 
	The family of imprisoned journalist Eynulla Fatullayev received a telephone death threat yesterday. The caller also claimed that Eynulla had already been killed, the journalist’s father Emin Fatullayev told Objective TV today. 

Emin reported that yesterday at about 6.40 am a woman phoned their house phone and introduced herself as a Justice Ministry employee. She told them that Eynulla had been killed.

	Elmin Hasanli 
	On April 9th, Azadlig newspaper correspondent Elmin Hasanli was summoned to the central Baku City Police Department

"Yesterday I received a phone call from a man who introduced himself as an employee of the prosecutor’s office. He requested me to report to the Central Police Department at 10 am, today. My impression was that he was unaware that I am a journalist. He knew my first name, but asked for my surname. As requested, I went to the police office, where I was met by a representative of the prosecutor’s office. He asked me questions about the April 2nd protests. He asked why I was there, and I said that I had been carrying out my professional duty,” said Hasanli.

	Fargana Novruzova, Rasim Aliyev, Elmin Hasanli,  Samir Kazimli
	On April 8, Institute for Reporters’ Freedom and Safety employees Fargana Novruzova and Rasim Aliyev encountered police interference while carrying out their professional duties outside the Sabayil District Police Office. The journalists were filming the area, for a report on the detention of Azadlig newspaper political commentator Natig Adilov, who was being questioned in the police office.
Two police officers approached the journalists and took them into the police department. A man in civilian clothes inside the police office introduced himself as the police chief and told the journalists that it is not permitted to take photographs or videos of police building, unless they had obtained special dispensation from the press service. Both journalists were set free after they produced their press ID cards. Other media representatives, including Azadlig newspaper employee Elmin Hasanli, and Yeni Musavat employee Samir Kazimli were forced to leave the area.

	Natiq Adilov
	On April 8, the director of the Azerbaijan Popular Front Party’s Press Service and Azadlig newspaper political commentator Natig Adilov was summoned to the Sabayel District Police Department. Representatives of the Opposition parties and media were in front of the police office. Adilov was held from 3pm to 8.30pm. He was questioned about the 2 April protests arranged by Public Chamber group, which is made up of several opposition parties. 

	My Rohwedder Street, Charlotta Wijkström, Charlie Laprevote
	On April 17, during the protest rally held by the Public Chamber in Sahil Park, 3 Swedish journalists were arrested by undercover agents. The Swedish journalists are visiting Azerbaijan to research the economic developments in the country, as well as to make reports for Swedish TV channels on Azerbaijan-Europe relations. The journalists were deported the following day. 

	Elman Abbasov,

Hakimeldostu Mehdiyev
	IRFS correspondents in Nakhchivan Elman Abbasov, Hekimeldostu Mehdiyev, and journalist Ilgar Nasibova were preparing a report in the Nehrem village of Babek region on 22 April, when they were subjected to pressure by Nehram village executive officer Tevekkul Alakberov. They interfered in their professional work.

The correspondents were visiting the village due to the complaint filed by Nehram village resident, farmer Zeynalabdin Bagirzade. Based on their interview with him, they visited the Nehram Village Administrative Area Office to seek the other side’s opinion. “The Municipality and Executive offices are located in the same building. We could not find Municipality head in his office. When we wanted to enter the room of Executive Representative, Tevekkul Alakberov, he and several police employees came at us aggressive. He demanded that we leave the building. According to him, we should have sought permission from the district management to enter the village. We cited the law to explain to him that we don't need to get permission to enter the village. He demanded that we switch off our voice recorders, and leave building”, Abbasov said. Elman Abbasov also noted that there were police employees in area. However they did not interfere in our work.

	Afghan Mukhtarli
	Journalist Afghan Mukhtarli’s relatives contacted the Yeni Musavat daily saying the police had attacked their houses, Yeni Musavat reports.

According to the report, two police officers and the Asagi Tala village Executive Officer first visited the house of the journalist, Ramazan Mukhtarli. They told him not to hide his brother and to hand him over to the police. Later they went to his father’s home and threatened him. They told him that Afghan Mukhtarli has been banned from entering Zagatala, and that he would be arrested as soon as he entered the region. The police said that the instruction was given by the Interior Ministry. The situation was extremely stressful, and the journalist’s father had a heart attack. 

Afghan Mukhtarli was arrested at 17 April rally of opposition, detained in the Sabail District Police Office for a day and set free by the court later.


	“Demokrat” newspaper photoreporter Elchin Hidayat
	On April 26th, “Demokrat” photoreporter Elchin Hidayat was summoned to Binagadi District Police Station #5.  

“I spent 8 hours in the police station. I was received by the police chief Jabrayil Valiyev and questioned about the 17 April rally, its organizers, participants and goals,” E. Hidayat said. 

	Ramin Deko, Samir Kazimli 
	On April 28, a group of journalists waiting for the APFP Head Ali Karimli to leave the Baku City General Police Office, were dismissed from the area. Azadlig reporter Ramin Deko and Yeni Musavat reporter Samir Kazimli were taken from the area in police cars.

“The police first dismissed the party activists from the area before the police office. When they tried to dismiss us, we said that we were waiting to ask questions from Ali Karimli. The police claimed that people had complained about us. We objected, at which point they took us by police car and left near Javanshir bridge, and warned us not to approach the area,” the journalist Ramin Deko said.

	Esmira Javadova,  

Parvana Bayramova, Abulfat Namazov və Fargana Novruzova  
	On May 4, Sumgayit City Court sentenced youth activist Jabbar Savalanli to 2.5 years in jail. Upon announcement of the decision, several APFP youth members and other youths protested against the decision voicing slogan “Freedom”. Over 100 prepared undercover agents attacked the youths and journalists. All, male and female, were beaten and several youths were taken to Sumgayit City Police Office Police Department #3. 

The journalists also faced police violence while fulfilling their professional work. Radio Liberty employee Esmira Javadova, Turan Information Agency employee Parvana Bayramova and IRFS employees Abulfat Namazov and Fargana Novruzova faced physical assault from the police. The agents seized the camera of Radio Liberty employee Esmira Javadova and deleted all videos and photos.  

	Galib Hasanov
	On May 5, the Nizami District Court of Ganja held a trial on the criminal case against youth activist Bakhtiyar Hajiyev, who has been charged with evasion of military service.

IRFS employee Galib Hasanov, who was in Ganja to observe the hearing, faced police pressure in front of the court building. He was taken to the police department, where the video cassette he had recorded was viewed without any justification. He was then set free.



	Etimad Budagov, Tural Hasanli və  Vugar Huseynov 
	On 6 May, a protest against the recently imposed ban on wearing hijabs in schools was held in front of Ministry of Education. A group of journalists were physically assaulted by police while they were implementing their professional work in the protest. 

While Turan Information Agency employee Etimad Budagov, “Fakt khabar” portal employees Tural Hasanli and Vugar Huseynov, Yeni Musavat correspondent Zulfiyya Sakitgizi were implementing their professional work, they faced pressure from plain clothed agents and police employees. Sakitgizi’s camera was confiscated, while Hasanli’s was broken.



	“Khural” newspaper editorial office
	On May 13, court executors inventoried the property of Khural newspaper to ensure execution of the court decision on compensation to the head of presidential administration Ramiz Mehdiyev. 

Avaz Zeynalli reported to IRFS that court executors demanded payment of 10,000 AZN to Mehdiyev, but Zeynalli says the newspaper does not possess this amount. 

A day before, the court executors visited Zeynalli`s apartment and inventoried his personal property. 

BACKGROUND: Presidential Administration Head Ramiz Mehdiyev sued Khural newspaper for an article called “Ramiz Mehdiyev’s plan against Bakhtiyar Vahabzade!!! Why did the Head of the Presidential Administration punish people and the Executive Administration head of Sheki?”, published in Khural newspaper on 23 May 2010. Mehdiyev demanded that a refutation be published and 10,000 AZN in fines be paid in a transfer to the account of “Umid Yeri” Children’s House in the Bina settlement. The lawsuit was fulfilled on 2 July. On 1 September, the Appeals Court upheld the decision. 

	Hakimeldostu Mehdiyev and Elman Abbasov
	On May 12th, from 11:00 to 12.30, Armenian armed forces fired on Sadarak village located in Sadarak district, Nakhchivan Autonomous Republic with machine and submachine guns. The opposite side stopped firing after return fire from the National Army. No casualties were reported, Sadarak residents told IRFS.

On the same day, IRFS Nakhcivan reporters Elman Abbasov and Hekimeldostu Mehdiyev visited Sadarak for further information about the incident.  They visited the houses affected and talked to local residents.

Reporters had phone conversations with Sadarak District Executive Power Head Abasgulu Abbasov. Instead of clarifying the problem, the Executive Head threatened the journalists. “Who said you could go there? No one opened fire. The people are lying.  Now I will come there and annihilate you, you will not be able to leave Sadarak alive. I am sending police there now,” said the executive head.

	Idrak Abbasov
	On May 16, Idrak Abbasov, correspondent of Ayna and Zerkalo newspapers, was summoned to Narimanov District Police Office. The person that introduced himself as an investigator at the said police office required the journalist to visit the police office at 4 pm, or otherwise he would be taken forcibly. The journalist told Mediaforum: “The caller said that he was a member of investigation group of the 6 May rally of the religious followers and that I should testify. I told them to send an official invitation so that I know where and why to go. He said that either an invitation will be sent or a police employee will be sent for me, ” the journalist said. No invitation was later sent, nor the journalist was taken to the police office.

 

	Emin Milli
	Former political prisoner, youth blogger Emin Milli (Abdullayev) was stopped at customs in Heydar Aliyev Airport on June 10th, while trying to travel abroad, Milli reported to IRFS today.

“I was going to the UK for a month, because I was awarded the John Smith Fellowship. But I was not allowed to leave the country. I was told at customs that the Justice Ministry has instructed under the terms of my release, I cannot leave the country,” said Milli. However, a day later Milli was allowed to leave the country.



	Hakimeldostu Mehdiyev
	On June 14, IRFS employee Hekimeldostu Mehdiyev was beaten up at the Sadarak crosspoint (at the Turkish border) in the Nakhchivan Autonomous Republic, he reported to IRFS. 

 “I bought some chicken and soft drinks from Turkey for my nephew’s wedding party. My goods were confiscated at the checkpoint without any explanation. When I protested, the deputy chief of checkpoint, whose name is Bakhtiyar, began to insult me. He urged his staff to hit me, with his hand and also with a bottle. As a result, I am having trouble breathing,” said the journalist. 



	Amanda Ericksson,

Celia Davies 

	Unknown people attacked the American journalist Amanda Erickson and the British human rights activist, IRFS representative Celia Davies in Baku. The incident took place at about 00.20 am, June 16, near the house where Celia Davies and Amanda Ericksson live. Celia Davies and Amanda Ericksson live. Earlier, the girls had noticed four young men watching them. These same four men held down the girls and beat them without explanation. As a result, the girls were seriously injured.  They broke Celia Davies’ arm, close to the elbow joint. Erickson and Davies worked with local NGOs and provided training for journalists and civil society activists. Erickson has also worked with the Washington Post and The New York Times. 



	Əvəz Zeynallı
	On June 27, Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli has received death threats, Zeynalli reported to IRFS today. 

Zeynalli said that Khural newspaper published an article titled “Police chief beaten in his office” in its 26 June edition. It was said in the article that Binagadi District Police Department Chief Agalar Maharramov takes cash fees from the business institutions run by high ranking officials in the district. 

	Diana Markosian
	Photo-correspondent of Bloomberg agency Diana Markosian was deported from Azerbaijan at about 5.50pm, June 28. She arrived in Baku on the morning of the 28th, and at 15.00 she was still in the transit zone. Markosian has dual citizenship, American and Russian, and she arrived in Baku with a Russian passport. Azerbaijani Foreign Ministry’s spokesman Elkhan Polukhov said that she did not have proper press accreditation. 

According to him, the Azerbaijani Foreign Ministry had received a request to accredit a representative of Bloomberg agency - Michael Smith. After the request was granted, the Ministry received a letter that Smith will be accompanied by a photographer Diana Kazarian (in the appeal to the Foreign Ministry, the name of the press photographer was written thus). 

The official reply to the Bloomberg agency asked to postpone the visit in order to consider the appeal on Kazarian’s accreditation, because it is impossible to provide security for Kazarian during short period of time. However, Bloomberg did not take into account this formal notification from Azerbaijan’s Foreign Ministry, said Polukhov. Currently, Michael Smith is already in Baku, and there are not obstacles for his activity, he added. 




This information is based on monitoring and investigation held by IRFS, and information provided by victims.  

TABLE III. LAWSUITS FILED BY JOURNALISTS DURING THE FIRST HALF OF 2011
	Plaintiff and court 
	Defendant
	Decision

	Student and journalist Elmin Badalov 
Baku Appeals Court
	Lawsuit against Azerbaijan State Oil Academy requesting the court to rule his expulsion from the Academy as illegal.


	Ongoing

	Eynulla Fatullayev

Sabail District Court

 
	Lawsuit against Azerbaijan Republic’s General Prosecutor Zakir Garalov for the violation of his right for innocence presumption. 
	Not granted.

	Eynulla Fatullayev

Garadagh District Court 

	Lawsuit against prison #12 for the inhuman treatment and torture during his imprisonment and at the time of December 29, 2009, arrest charged with drug possession 
	The lawsuit was not received for execution and sent back. 24.01.2011



	Eynulla Fatullayev

Baku Court of Appeals

Judge Khagani Mammadov


	Appeal against the Sabayel District Court decision on his lawsuit against the Baku General Prosecutor’s Office 

.
	Not granted.

01.02.2011

	Eynulla Fatullayev

Baku Court of Appeals

Judge Mirpasha Huseynov


	Appeal against 6 July 2010 resolution of Garadagh District Court, which sentenced Fatullayev to 2.5 years in hail, under Article 234.1 of the Criminal Code (illegal possession of drug with no intent to sell)


	Not granted.

25.01.2011 

	Yeni Musavat newspaper

Baku Court of Appeals

Judge Mirpasha Huseynov





 


	Yeni Musavat lawyer Fariz Namazli had filed a motion during 22 December 2010 hearing of Yasamal District Court session to transfer the lawsuit to the Nizami District Court, on the basis that Yeni Musavat is registered in Nizami. The lawsuit was filed against the newspaper by son of Transport Minister and businessman Anar Mammadov.
	Not granted.

02.02.2011

	Khural newspaper

Supreme Court

Judge Aslan Kalbaliyev 


	Appeal against 1 September 2010 judgment of Baku  Appeals Court on the lawsuit filed by Presidential Administration Head Ramiz Mehdiyev against Khural newspaper.
	Not granted.

18.02.2011

	Yasamal District Court  

Judge  Fuad Talishinsky  

Human rights defender 

Rasul Jafarov 


	Lawsuit against Azerexpresspocht  Communications Office 

	Not granted.

21.02.2011

	Baku Court of Appeals

Judge Hasan Ahmadov

Khural Newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli

       
	Against 12 January resolution of Narimanov District Court on the libel lawsuit filed by Azerbaijan Publishing House General Director Agabey Asgerov against “Khural” Editor-in-chief and correspondent Kamal Huseyn in August 2007, for the insult of his personal honor and dignity.
	Not granted.

11.02.2011

	Yasar Agazadeh

Supreme Court 

Judge Ali Rustamov


	Against Appeals Court decision on the lawsuit against the Governmental Committee on Flood Recovery for not responding to an information inquiry.


	Not granted.

11.02.2011

	Baku Appeals Court Judge Aflatun Gasimov

Khural Newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli


	Against 3 February 2011 resolution of Narimanov District Court on the lawsuit filed by singer Nushaba Alasgarli


	Not granted.

03.03.2011

	Ganja Appeals Court 

Facebook activist Bakhtiyar Hajiev


	Against 4 March 2011 decision of Ganja City Nizami District Court which sentenced Hajiyev to pre-trial detention.


	Not granted.

09.03.2011

	Supreme Court

Eynulla Fətullayev 


	Against Appeals Court 25 January 2011 decision on the appeal agaisnt the criminal charge brought agaisnt Fatullayev under Article 234.1 of Criminal Court (illegal possession of drugs with no intent to sell)

 
	Ongoing

	Baku  Appeals Court 

Jduge Etibar Nabiyev

Journalist Ilhamiyya Rza
	Against “Space” TV and Radio company for violating her employment rights   


	Not granted.

28.03.2011

	Baku Appeals Court 

Judge Elshane Valiyeva 

“Objective TV and Radio Broadcasting Company” LLC co-founders Emin Huseynov, Mehman Aliyev, and additional plaintiff Rasul Jafarov 
	Against National TV and Radio Council on the results of competition for opening of new radio station on 103.3 FM frequency 

            
	Not granted.

28.03.2011

	Baku Appeals Court 

Judge Ilgar Damirov  


	Against Central Clinic of Justice Ministry Penitentiary Service regarding the mysterious death of Novruzali Mammadov, 68.


	Not granted 

29.03.2011

	Surakhani District Court 

Judge Samir Mammadov

Nizami Jafarov 


	The lawsuit filed by the former parliamentary elections (7 November, 2010) observer Nizami Jafarov against the Surakhani District Prosecutor’s Office for his illegal detention.


	Not granted.

11.04.2011

	Baku Appeals Court

Judge Sevda Huseynova

Elmin Badalov  
	On lawsuit against Azerbaijan State Oil Academy and its rector Siyavush Garayev for his expulsion from the university
	Not granted.

02.05.2011

	Baku Local Economic Court #1

Judge Sevinj Aliyeva 

Yafaz  Hasanov

 
	Against the Ministry of Internal Affairs for not investigating the threatening phone calls made to the journalist.  


	Not granted. 

17.05.2011 

	 Baku Local Economic Court #2

Judge Rana Huseynova 

Emin Hüseynov


	The lawsuit filed by Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) Chairman Emin Huseynov against the State Customs Commitee, the Ministry of Justice and the Minsitry of Finance. The lawsuit requests the court to declare the activities of these three public institutions illegal, to rule for the prohibition of discrimination and to demand financial compensation for material and psychological damage.       
	Ongoing.

	Supreme Court 

Judge Shahmurad Hidayev

“Objective TV and Radio Broadcasting Company” LLC co-founders Emin Huseynov, Mehman Aliyev, and additional plaintiff Rasul Jafarov 
	Cassation compaint against 28 March decision of the Appeals court on the appeal Against National TV and Radio Council on the results of competition for opening of new radio station on 103.3 FM frequency 

 
	Not granted.

25.05.2011



	Sumgayit Appeals Court

Judge Vidadi Jafarov 

Kamran Sakhavat (Bayaliyev)


	Against the Gubadli District Court’s decision on the lawsuit   filed against him by Idris Zeynalov and Imran Novruzov. The Gubadli Court had found him guilty of inflicting intentional minor bodily harm as well as hooliganism and sentenced him to one year of corrective labor.


	The appeal was partly granted: One-year corrective labor sentence was annulled.

24.06.2011


TABLE IV: LAWSUITS FILED AGAINST GOVERNMENTAL AGENCIES WHO REFUSED TO ANSWER ENQUIRIES 

	PLAINTIFF AND COURT
	DEFENDANT and LAWSUIT
	DECISION ISSUED AND 

DATE

	Baku Appeals Court 

Judge Natig Abbasov 

Rasul Jafarov and Ahmad Heybatov


	Appeal against the refusal of the court of first instance to consider the lawsuit filed by Television and Alternative Media Development Center Public Union, refused registration by the Justice Minsitry 


	Not granted.

20.02.2011

	Nasimi District Court

Ramid İbrahimov  


	Against the Nasimi District Poilce Station #21 for its refusal to launch criminal case on the violent assault of Ibrahimov.
	Not granted.

12.04.2011


	Baku Appeals Court 

Judge Tofig Samadov 

Rasul Jafarov
	Against the August 2010 decision of Sabail District Court which refused to grant the radio license lawsuit brought against National TV and Radio Council. 
	Not granted.

03.03.2011

	Supreme Court 

Judge Akif Isgandarov 

Yeni Musavat newspaper
	Cassation complaint against Baku Appeals Court 22 October 2010 decision on the lawsuit filed against Azerigas Production Unit Chief Akbar Hajiyev for not responding to an information inquiry. 
	The appeal was partly fulfilled: the case was transferred to Appeals Court for reconsideration. 

15.03.2011

	Supreme Court 

Elchin Hasanov, Afghan Mukhtarli and Natig Adilov
	Cassation complaint against the Appeals Court decision on their lawsuit against Sabayel District Police Station #39, which had refused to investigate violence against the journalists.
	Not granted.

15.03.2011

	Baku Appeals Court

Judge Jamal Ramazanov 

Ramid İbrahimov
	Against the Nasimi District Court decision regarding the non-investigation of the journalist’s complaint by police.
	Not granted.

06.05.2011

	Sabail District Court 

Judge Fuad Hasanov 

Ramid İbrahimov


	Against Sabail District Police Station #9 investigator Fazil Mahmudv for refusal to investigate the violence against the journalist before the President’s Office.


	Not granted.

27.05.2011

	Baku Appeals Court

Judge Gail Mammadov  

Ramid İbrahimov


	Against Sabail District Court resolution on the lawsuit against Sabail District Police Station #9 investigator Fazil Mahmudov for refusal to investigate the violence against the journalist before the President’s Office.
	Not granted.

 06.062.2011



	Supreme Court

Judge Imran Hajigayibov 

Yagub Muradzada 


	Cassation complaint by citizen Yagub Muradzada against the decision of the courts of lower instances which fined him at 500 AZN under  a charge based on Article 147.1 (libel) of the Criminal Code, and 1,000 AZN under a charge based on Article 148 (insult) of the Criminal Code.
	Partially granted.

07.06.2011

.

	Baku Local Economic Court #1

Media Monitoring Institute Public Union
	Lawsuit against the Justice Ministry for its refusal to register the organization.
	Not granted.

09.06.2011


PAGE  
1

