Sign up for weekly updates

IAPA condemns media censorship

(IAPA/IFEX) - Miami, Florida, September 2, 2011 - The Inter American Press Association (IAPA) today voiced concern at a court order in Brazil prohibiting the news media conglomerate Grupo RBS from publishing reports concerning cases of alleged corruption involving a Rio Grande do Sul state legislator.

In August last year, Grupo RBS and the program "Fantástico", broadcast by TV Globo, carried a series of reports by journalist Giovani Grizzotti which said that lawmakers in the southern Brazilian state were using allowances to take vacation trips rather than to attend training courses. Following the disclosure, the public prosecutor's office charged 13 of the legislators with misuse of public funds.

IAPA President Gonzalo Marroquín, president of the Guatemala City, Guatemala, newspaper Siglo 21, called the court ban "a case of prior censorship" and expressed concern over the situation in Brazil, where "judges always opt to defend corrupt officials instead of safeguarding press freedom and the transparency that there should be in every government action, so as to strengthen democracy."

If any of the media outlets in Grupo RBS, such as its flagship newspaper Zero Hora, fails to heed the court order it will have to pay a fine of 1,000 reals - equivalent to US$625 - a day.

The legislator initially involved had sued Grupo RBS for libel. Two of the companies that were said to have offered the supposed training courses also filed suit, without success, against Grupo RBS.

For several years the IAPA has been noting a trend among numerous judges in Brazil to protect corrupt officials by censoring news media. The most notable case of such action has been in effect since July 13, 2009, when a court banned the São Paulo newspaper O Estado de S. Paulo from publishing reports about corruption in which one of the people said to be involved was businessman Fernando Sarney, the son of former Brazilian president and current senator José Sarney.

Then, in September 2010, a judge prohibited 84 news media outlets in Tocantins and other states from publishing information about an alleged scandal involving the governor, a candidate seeking re-election and the state attorney general.

Related stories on
  • IAPA condemns prior censorship of news media

    The IAPA condemned a court ruling prohibiting "O Estado de S. Paulo" from publishing information about investigations into alleged corruption and other news media from reproducing the reports.

  • Court in Tocantins overturns decision to censor 84 media outlets

    A regional court had prohibited the publication of information on an investigation into irregularities in public acquisitions that mentioned the local governor.

Latest Tweet:

Did you miss the 2019 #Palestine Digital Activism Forum by @7amleh? Here's a video summary:

Get more stories like this

Sign up for our newsletters and get the most important free expression news delivered to your inbox.