
1 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

Forced to flee but 
not silenced 

exile media fight on
20 june 2011, WORLD REFUGEE DAY



 c
ré

di
t 

: ©
  A

fp



3 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

O
n World Refugee Day, celebrated today, 
Reporters Without Borders is paying tribute 
to those journalists who manage to continue 
working as journalists after being forced to 

flee their country. By so doing, they defy those who tried 
to silence them.

For this report, Reporters Without Borders interviewed 
journalists, news media and organizations which it has 
helped and with which it works on a regular basis.



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////4

Democratic Voice of Burma
Date created: 1992
Based in the Norwegian capital of Oslo and in Thailand
Media type: Satellite TV station, short-wave radio station 
and news website
Popularity: - 5 million regular viewers and listeners in 
Burma
- 10,000 unique visitors a day to its website, www.dvb.no. 
They are based mainly in the United States and Singapore.

Democratic Voice of Burma (DVB) was launched as a short-
wave radio station with support from the Norwegian govern-
ment in 1992, one year after opposition leader Aung San 
Suu Kyi was awarded the Nobel Peace Prize. It developed 
over the years and now broadcasts TV programming to 
Burma by satellite as well as short-wave radio programmes. 
Reporters Without Borders spoke with Aye Chan Naing, a 
founder member of DVB and now its editor in chief.

DVB’s headquarters continue to be in Oslo. “This is whe-
re the station’s editors are based and where we process 
the raw information that our contributors in Burma and 
Thailand send us,” Aye Chan Naing said. “Once they are 
edited, our stories are broadcast to Burma via satellite and 
the short wave.”

Other Burmese exiles had tried to set up radio stations on 
the border between Burma and Thailand before DVB. Tech-

BURMA
Exile media open a window on 
Burma

B
urma is ranked 174th out of 178 countries in the 
2010 Reporters Without Borders press freedom 
index. After China, it is Asia’s biggest prison for 
journalists and bloggers. All permitted newspa-

pers and magazines must submit each issue to the Press 
Scrutiny Board for censorship before it is published.

The severity with which the army cracked down on pro-
democracy demonstrations in 1988 led many students 
to leave the country. Continuing their fight in exile, some 
created “free” radio stations and newspapers. The regime 
is as brutal as ever 30 years later, although the military 
junta disbanded itself and handed over to a “civilian” go-
vernment on 30 March.

Democratic Voice of Burma, one of the most popular and 
influential exile media, launched a Free Burma VJ cam-
paign on 3 May, World Press Freedom Day, to press for 
the release of all the video-journalists (VJs) who have been 
jailed in Burma for providing it with video reports. This 
campaign is being funded by Reporters Without Borders 
and the European Union’s European Instrument for Demo-
cracy and Human Rights (EIDHR).



5 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

nical constraints (including the weakness of the transmitters 
available to them, which prevented their broadcasts rea-
ching the entire country) and the present of armed groups 
in the area quickly led to their closure. “DVB was able to 
overcome these problems by broadcasting from Norway.”

“Nowadays we tend to have fewer staff members in Norway 
and more in Thailand, from where we also operate. One of 
our main goals is to increase the number of our reporters 
inside Burma, who are the cornerstone of DVB’s work.” 

« Free Burma VJ »
campaign 

DVB is campaigning for the release of its 17 video-jour-
nalists who are serving long prison sentences in Burma. 
The campaign was launched on 3 May 2011, World Press 
Freedom Day, a little more than a month after the appoint-
ment of the new Burmese government, which is meant to 
be the start of a transition to civilian rule.

The campaign and its website, www.freeburmavj.org, were 
created with a donation of €9,700 by Reporters Without 
Borders and the European Union.

Why did you decide to launch this campaign and to 
release the names of some of your imprisoned video-
journalists?
Aye Chan Naing: For a long time we thought that saying 
nothing was the best way to help our imprisoned reporters. 
But at a time when the new government is saying it wants 
to give the media more freedom, this campaign is a way 
to send it a strong message: “If you really want a more de-
mocratic Burmese society, start by freeing all the political 
prisoners.” This campaign is also targeted at the ASEAN 
member countries, whose accommodating attitude is, in 
our view partly responsible for the situation in Burma.

Although our goal is the unconditional release of our jour-

nalists, we hope that it will at least help them to be treated 
better. Similarly, we hope that it will protect our working vi-
deo-journalists and that the authorities will think twice befo-
re arresting them for fear of their behaviour being exposed 
to the world.

How many people do you have working for you in Bur-
ma and how to they operate?
ACN: Our reporters in Burma are forced to work in the ut-
most secrecy. Every day the state media pump out their 
propaganda, insisting that the reports broadcast by the 
DVB, the BBC, Voice of America and Radio Free Asia are 
nothing but lies. Around 100 people work for DVB in Burma. 
They include video-journalists, information technology spe-
cialists and messengers, who organize the communication 
between them. Our employees do not know each other. 
Some work alone, some work in small groups of two to four 
people. This helps to reduce the risk of arrest.

How many are currently detained and on what char-
ges?
ACN: Seventeen video-journalists are currently in prison. 
Most of them were jailed under the Electronics Act, which 
punishes use of electronic resources to receive or send 
information that could endanger “calm” or “national secu-
rity.” The law’s applicability is so vague that the authorities 
can say you are breaking it from the moment you turn on 
your computer and connect to the Internet. They also find 
other grounds for jailing people who are a nuisance. Last 
year, our journalist Hla Hla Win was sentenced to 27 years 
in prison under the 1948 Import/Export Act for renting a 
motorcycle without a licence plate.

The conditions in the many Burmese prisons and forced 
labour camps are appalling. The detainees are mistreated 
and get no medical care. The authorities go out of their 
way to put them in prisons that are hundreds of kilometres 
from their homes and their families, who in principle are 
the only people that can visit them.

Given the risk and the consequences for your reporters 
if they are arrested, do you think it is really worth it?
ACN: I am often asked that question. My reply is always the 
same and refers above all to the 55 million Burmese living in 
Burma. Our video-journalists are speaking on behalf of the 
entire Burmese population. Without them, the international 
community would know nothing of what is happening inside 
the country and the Burmese would see and hear nothing 
but government propaganda. We are aware of the risks but 



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////6

Aye Chan Naing
Aye Chan Naing was studying dentistry when the pro-demo-
cracy demonstrations began in 1988. “I joined the thousands 
of students who took to the streets. Because of the violence 
of the repression, I decided to leave Burma with the idea of 
joining the groups that wanted to organize an armed upri-
sing. I arrived in Thailand with three of my closest friends just 
a few weeks before the coup d’état. There we formed the “All 
Burma Students’ Democratic Front” with other students. I be-
came a member of this organization’s press service. That is 
when I began to take an interest in journalism and to fight for a 
democratic Burma with my pen instead with arms. When the 
Norwegian government agreed to support our radio station 
project in 1992, the Burmese government in exile asked me 
to go to Oslo to run the station with three other students.”

we all share the belief that saying nothing would mean giving 
in to the regime. Many journalists, not just in Burma, must 
compromise day after day with authorities who want just one 
thing, their silence. Some pay with their freedom. Some even 
pay with their lives.

We are convinced of the impact of our work on the population 
and the authorities. The crackdown on the 2007 demons-
trations would without doubt have been much more violent 
without journalists there to report the methods being used 
by the army. It was their images that pushed the international 
community to react. It was the same in May 2008. Becau-
se of our video footage of the damage caused by Cyclone 
Nargis, the authorities were unable to deny the extent of the 
disaster. After talking of several hundred dead, they finally 
admitted that the death toll was more like 100,000. Finally, 
DVB’s reports about human rights violations have resulted in 
international investigation by bodies such as the International 
Labour Organization.
One of our biggest victories has been knowing with certain-
ty that certain members of the regime, including ministers, 
watch DVB. We know this from sources who are very close 
to them. The expression “I am going to report it to DVB” in 
response an act of injustice or abuse of authority has even 
entered common usage. 

DVB and the authorities

Described by Burmese police chief Khin Ye in 2007 as the 
“worst media for the Burmese people,” DVB reaches the en-
tire population.

In a poll conducted by Reporters Without Borders in 2010, 
66 per cent of the 2,950 people polled said they watch DVB 
TV “every day” or “often.” Only 351 said they never watched 
it and 528 (20.2 per cent) said they watched only rarely. DVB 
TV is watched almost as much as the over-the-air national TV 
stations that are funded by the state. Officially, the sale 

of satellite dish receivers is banned but there are lots of clan-
destine dealers and the authorities seem to turn a blind eye.

The central government continues to warn the population 
against the content of DVB TV’s programmes, but the local 
authorities “allow people to watch it in cafés or in public pla-
ces in certain regions.” According to Aye Chan Naing: “In 
some hotels, DVB TV is even one of the stations available to 
clients. We have never been told of reprisals against viewers 
or listeners.”

Pour plus d’informations, consultez le rapport de Reporters sans frontières de décembre 2010 : Les médias birmans à l’assaut de la censure. 



7 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

Situation of Burmese 
refugees in Thailand

Large numbers of Burmese refugees have been entering 
Thailand for years. Some are fleeing the harassment and 
abusive treatment that dissidents receive from the authori-
ties. Some are crossing the border for economic reasons, 
to seek a better future. Refugee camps have been forming 
in Thailand since the 1980s.

Maung Maung Myint, the president of the Burma Media 
Association (BMA), spoke to us about the situation of the 
thousands of refugees located just a few kilometres from 
the Burmese border.

Burma Media Association
The BMA was created by Burmese journalists in exile. It 
groups more than 120 journalists in exile and journalists 
in Burma, who are linked though its website (www.bma.
co.cc). Articles about the political and human rights situa-
tion in Burma are posted on the site every day. The BMA 
has been a Reporters Without Borders partner organiza-
tion since 2002. The December 2010 report Burmese me-
dia combating censorship was written jointly by the two 
organizations.

Thailand has not signed the 1951 United Nations 
convention on refugees. How does it treat refugees?
Maung Maung Myint: The attitude of the Thai authorities to-
wards Burmese refugees varies according to the political 
climate between Thailand and Burma. It also depends on 
Thailand’s need for poorly skilled labour. When relations 
between the two countries are tense or when Thailand 
need workers, the Thai government issues residence per-
mits and work permits to Burmese. Conversely, when rela-
tions improve, more refugees are arrested and deported. 
Relations between the two countries have been improving 
since Burma’s entry into ASEAN in 1997 and its emergen-
ce as an important economic player in the region. The Thai 
government is doing its best to keep the Burmese regime 
happy and that means expelling thousands of Burmese 
refugees including government opponents.

Although Thailand is not a signatory of the 1951 United 
Nations convention on refugees, the Thai government 
does its bit to ensure that the refugees can meet their 

basic needs (as regards food and accommodation). But 
the local authorities in the border area are not very nice 
to the Burmese. Many of them are the victims of exploita-
tion, human trafficking, extortion, arbitrary detention and 
deportation.

Can you tell us more about the day-to-day life of the-
se refugees? Do they manage to integrate into Thai 
society?
MMM: Their existence is very precarious. This is especial-
ly so for those who have no papers to justify their presence 
in Thailand. They are harassed by the police as well as 
being exploited.

Few refugees manage to integrate into Thai society. The 
fact that young Burmese don’t have the right to attend Thai 
schools is an additional brake on their integration. Finally, 
there is no denying the fact that Burmese are the victims 
of discrimination in Thailand.

Reporters Without Borders is supporting and relaying 
the Free Burma VJ campaign that DVB launched on 3 
May. How important are the Burmese exile media for 
you, for the Burmese population and the international 
community?
MMM: The Burmese exile media play a key role. They re-
present the only free and reliable source of news for all 
Burmese. For the international community, they are the 
only open window on to the daily reality of the Burmese 
living in Burma and on the actions of the country’s rulers.

To mark World Refugee Day, Reporters Without Borders 
is also publishing an interview with Aung Zaw, the editor 
of Irrawaddy, a Burmese newspaper and news website 
based in the Thai city of Chiang Mai. 

Go to en.rsf.org > Helping journalists > Exiled journalists.



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////8

SRI LANKA
Journalists for Democracy in Sri Lanka (JDS) 
– combating impunity

R
eporters Without Borders interviewed Bashana 
Abeywardane, a representative of Journalists for 
Democracy in Sri Lanka (JDS), an association 
of Sri Lankan journalists and human rights acti-

vists in exile, above all in Europe, which was created with 
the aim of informing the international community about the 
human rights situation in Sri Lanka. Nowadays it is a close 
partner of Reporters Without Borders, both in its support 
for journalists in distress and its efforts to tell the world 
about press freedom violations in Sri Lanka.

Everything began almost by chance at an informal mee-
ting in Berlin in July 2009, just two months after the official 
end of the Sinhalese-Tamil civil war. The aim of the meeting 
was to examine the possibility of creating an organization 
capable of coordinating the activities of Sri Lankan human 
rights defenders in exile. “But no one thought that this first 
meeting would be the one that did it!”

And so the JDS blog (http://www.jdslanka.org) was crea-
ted. It was originally intended as a place to post JDS press 
releases and campaign ads, and as an aggregator of eve-
rything else published online about the human rights si-
tuation in Sri Lanka, but it quickly turned into a news site 
where members were posting information every day.

Reporters Without Borders decided to provide it with fi-
nancial support, with the help of the European Union and 
its European Instrument for Democracy and Human Ri-
ghts. JDS was given €3,820 to help it turn its blog into a 
full-blown website. The site is currently under construction 
and should be launched this summer.

Bashana Abeywardane told us about the birth of the pro-
ject and the impact on JDS and the international commu-
nity of a video posted on the blog illustrating the war cri-
mes that were committed during the Sinhalese-Tamil civil 
war.

On 27 August 2009, you posted a video showing the 
horror of the war crimes taking place during Sri Lan-
ka’s civil war. What impact did it have on your organi-
zation’s work?
Bashana Abeywardane: The JDS blog was launched just 
two weeks after the July 2009 meeting. Initially it was just 
used for posting our statements and republishing articles 
from other sources about the deteriorating human rights si-
tuation in Sri Lanka. In August, we received a video showing 
Sri Lankan army troops executing men and women who 
were blindfolded and whose hands were tied . We sent it to 
Britain’s Channel 4, which broadcast it on 25 August 2009. 
We posted it ourselves the next day.

The video played a major role in alerting the international 
community to the scale of the war crimes being committed 
in the course of this war. The number of visits to the blog 
soared. It suddenly became very important. We received 
requests for information from hundreds of news media.

In response to the Sri Lankan government’s disinformation 
campaign, we made every effort to post as much material 
as possible on the blog. As the Sri Lankan government ac-
cused us of doctoring the video footage, we sent it to the of-
fice of the UN special rapporteur on extra-judicial, summary 
or arbitrary executions, which confirmed its authenticity.

The international community took up the issue of the war 
crimes taking place in the course of the armed conflict 
between the Sinhalese state and Tamil rebels. The inter-
national discourse changed dramatically after the posting 
of the video of the executions. Until then, the international 
community had only been interested in the situation of inter-
nally displaced people.

What is your relationship with the authorities? Is the 
JDS blog accessible in Sri Lanka?
BA: Our site is still accessible from within Sri Lanka. But no 
one can openly display sympathy or links with JDS without 
risking serious reprisals. Our organization is on a blacklist 
of media that disseminate “anti-patriotic” information. 

1 http://www.jdslanka.org/2009/08/un-mulls-sri-lankan-murder-

video.html



9 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

Sri Lankan online journalists have paid a heavy price in the 
past year. There have been many examples of harassment 
and reprisals by the authorities. They range from arbitrary 
arrest to kidnapping and arson attacks on news media. 
This is why most of the independent news websites are 
nowadays operated from abroad by exile journalists.

What is the press freedom situation like in Sri Lan-
ka? 
BA: The international community regarded the end of the 
end of the war in a simplistic, even naive way. It was as if 
all the observers agreed that “as the war is over, every-
thing will be all right.” One must not think that the end of 
the fighting automatically means the end of the conflict 
and a move towards more democracy in Sri Lanka. On the 
contrary, this victory has reinforced the intransigence and 
extreme arrogance of the Sri Lankan government, which 
seems to be relying more than ever on force to muzzle 
basic freedoms.

Less than a month after the proclaimed end of the war, 
the secretary-general of the Sri Lanka Working Journalists 
Association was kidnapped and tortured, and his uncons-
cious body was dumped on a street in a Colombo suburb. 
The cartoonist Prageeth Eknaligoda has been missing 
since January 2010. The Prevention of Terrorism Act conti-
nues to be used as legal grounds for heavy sentences 
or suspensions of journalists and media who annoy the 
authorities. In the south, the offices of newspapers are at-
tacked and torched. In the north, journalists must live with 
the threat of paramilitary groups. I think all this shows you 
that there is no desire on the part of the government to 
improve the media freedom situation in Sri Lanka.

In your view, what is the key to change in Sri Lanka?
BA: A lot of people have died in the past 35 years in Sri 
Lanka. No one is able to give an exact figure. Violence is an 
integral part of the way the state operates. Those responsi-
ble have always continued their lives as respectable citizens 
while the survivors have buried their dead. We must try to 
break this vicious circle. Ending impunity and calling the go-
vernment to account pose an enormous challenge.

The recent United Nations report , despite its flaws, has the 
merit of highlighting an important point: the state’s criminal 
nature. Right now as I am talking to you, I have just learned 
that an unarmed worker has been gunned down by the po-
lice in a Colombo suburb. The spiral of violence continues 
from the south to the north of the country and then from the 
north to the south. Things will change in Sri Lanka if the de-
sire of justice prevails despite the circumstances. 

To mark World Refugee Day, Reporters Without Borders is also pu-
blishing an article by Karunakharan Pathmanathan, a Sri Lanka 
journalist from the Tamil minority and former BBC correspondent 
who has been an exile in the United Kingdom since May 2009. The 
article is entitled “Justice delayed is justice denied.”

Go to en.rsf.org > Helping journalists > Exiled journalists.

When journalists in exile defend 
their colleagues

In the past two years, JDS has put a lot of effort into sup-
porting journalists in danger and in helping them get pro-
tection or get out of the country.” JDS is a valuable ally 
for Reporters Without Borders. Together, the two organi-
zations have helped threatened Sri Lankan journalists to 
find safe refuge and have supported asylum applications 
by journalists who have fled the country because of the 
threats they were receiving. 

“JDS has also waged several successful campaigns to 
inform the international community about the situation of 
media freedom and journalists in Sri Lanka. In August 
2010, for example, we declared an international day of 
solidarity on the 200th day of cartoonist Prageeth Ekne-
ligoda’s disappearance. In January 2011, we launched a 
campaign aimed at denouncing the free speech situation 
in Sri Lanka ahead of the international literature festival in 
Galla (in the southwest of the country).”

2Published on 25 April 2011



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////10

Bashana Abeywardane: 
“I’ll never give up hope of 
returning one day”

Before he fled Sri Lanka at the end of 2006, Abeywardane 
was a well-known local media figure and one of the few 
journalists to report impartially about the government’s fi-
ght with the Tamil Tigers.

He exposed government atrocities against Tamils in arti-
cles in the Lakdiva, Hiru and Mawbima newspapers and 
urged reconciliation between Tamils and Sinhalese.

He was verbally attacked for his outspokenness and re-
ceived anonymous death threats. But he refused to be si-

lenced and continued working. Renewed fighting in 2006 
brought a new wave of threats to the media and neutral 
journalists and he left the country.  He intended to return 
after a few weeks but was compelled to stay abroad.
 
“Your instinct tells you when you have to leave,” he says.  
“You very rarely get ‘formal’ threats that you can react to.  
I knew it was time for me to leave.  My instinct told me I’d 
pushed my luck far enough over the previous 18 months.”

He has lived since 2007 in Germany, where he went on 
a scholarship from the Heinrich Böll Foundation and PEN 
Germany.  He was granted refugee status in 2010 with the 
help of Reporters Without Borders.

He is one of the founders of Journalists for Democracy in 
Sri Lanka (JDS) and one of the leading Sir Lankan journa-
lists in exile.  But he has not given up hope of returning.  
“That hope is what keeps us alive.  We can see people 
around the world finding ways to rise up against their op-
pressors.  We hope to play our part when such a day arri-
ves in Sri Lanka.” 



11 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

RWANDA
Umuvugizi 
has not lost its voice
Reporters Without Borders interviewed Rwandan journalist 
Jean Bosco Gasasira, who edited the bimonthly Umuvugizi 
(“The Voice”) in Kigali for more than four years, from the 
start of 2006 to 13 April 2010, when it was closed down by 
the Rwandan government. He now lives in exile in Sweden, 
where he edits the Umuvugizi.com news website.

Widely read and appreciated for its independence and 
outspoken style, Umuvugizi quickly became a target for 
government wrath. Its investigative reporting on the secre-
tive government and violence by President Paul Kagame’s 
thugs and associates resulted in harassment, threats and 
prosecutions against Gasasira from 2006. 

“Intimidation attempts escalated in 2008, after Umuvugizi 
became the first Rwandan news media to publish an inter-
view with Col. Patrick Karegeya, the former Rwandan intelli-
gence chief and president of the FDU opposition party, who 
had been in exile in South Africa since the end of 2007,” 
Gasasira said. “Kagame associates came looking for me 
and told me Umuvugizi should change its editorial line for 
my sake and for the sake of all my journalists.”

Umuvugizi’s reporters subsequently found themselves 
banned from government news conferences and official 
events. The authorities also banned government ministries, 
state agencies and privately-owned companies linked to 
the ruling party from buying any advertising space from 
Umuvugizi and Umuseso, one of the few other independent 
newspapers. “As with many other news media, advertising 
was the source of a major part of our income. The govern-
ment was trying to silence us by attacking our wallets.”

The reprisals intensified in 2009 and 2010. “There were se-
veral prosecutions. The authorities wanted to reduce Umu-
vugizi to silence by jailing me.” The climate for the media 
worsened in the spring of 2010, as the August 2010 presi-
dential election approached. The government’s attempts to 
destroy the newspaper entered a new phase in April 2010. 
“Because we refused to shut up and because I had refused 
to apologize publicly to President Kagame, they were going 
to silence us for good.”

“I learned from reliable sources that an order had been gi-
ven to kill me. I went to Uganda on 21 April 2010. The same 
week, I received a call from the Rwandan deputy attorney 
general. He told me I had been charged with inciting civil 
disobedience and defaming the president, and he ordered 
me to present myself to him at once. I replied that I was now 
in Uganda and that the case would therefore have to be 
transmitted through the Ugandan justice system.”

Gasasira’s departure did not mean the end of the haras-
sment of Umuvugizi. On 13 April 2010, a Rwandan court 
suspended it for six months and then, six weeks later, de-
puty editor Jean-Léonard Rugambage was fatally shot four 
times at close range outside his Kigali home on the night of 
24 June. At the time of his death, he had been investigating 
the presumed involvement of the Rwandan intelligence ser-
vices in the attempted murder of a Rwandan general living 
in exile in South Africa. Rugambage was the first Rwandan 
journalist to be murdered since Emmanuel Munyemanzi in 
1998.

Although in exile, Gasasira launched an online version of 
Umuvugizi in May 2010. By 3 June 2010, access to the 
website had been blocked within Rwanda on an order from 
the High Media Council. “An associate of Kagame’s offered 
me a lot of money and the promise of being able to return to 
Kigali without any problems if I agreed to change the websi-
te’s editorial line. After I refused, I was the victim of a kidnap 
attempt in broad daylight in Kampala. I owe my survival to 
the intervention of Ugandan policemen. Jean-Léonard Ru-
gambage was murdered two days later.”

“I arrived in Sweden on 14 August 2010. I continue to post 
information on the Umuvugizi website thanks above all to the 
help of other journalists in exile. The site receives more than 
5,000 visitors a day despite still being blocked in Rwanda.”

President Kagame has been on the Reporters Without Bor-
ders list of Predators of Press Freedom for years. 



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////12

Jean-Bosco Gasasira

Still a target, 
although in exile

The Rwandan supreme court sentenced Jean Bosco Ga-
sasira to 30 months in prison on 3 June 2011 on charges 
of calling for civil disobedience and insulting the president. 
Gasasira called it a “desperate decision issued by old me-
dia predators.” Although he has been living in exile for more 
than a year, it seems the Rwandan government has not 
abandoned its desire to silence him.

The Umuvugizi website has been the target of cyber-attacks 
and attempts to block it. A false version of the site (http://
umuvugizi.wordpress.com/), probably created by people 
close to the government, has appeared online. Gasasira 
says it allows the government to see who is reading it and, 
above all, to put out false information.



13 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

As a refugee camp of the size of Kakuma ends up beco-
ming a society in its own right, KANERE’s journalists have 
to deal with the same kind of problems as other journalists. 
They have earned themselves a lot of hostility for trying to 
cover all the problems of camp life, above all the hostility 
of fellow camp residents who fear that the newspaper’s 
often critical articles could jeopardize their chances of re-
settlement. 

Reporters Without Borders wrote to the UNHCR officials in 
charge of the camp in June 2010 asking them to provide 
better protection for KANERE’s members. Since its launch, 
members of the staff have been physically attacked seve-
ral times. Some have had equipment destroyed and their 
homes in the camp damaged. Reporters Without Borders 
asked UNHCR to dispel misconceptions and to explain 
that resettlement is decided on a case by case basis. As 
the harassment has continued, Reporters Without Borders 
wrote to UNHCR again earlier this month.

The editor in chief is still getting threats, which he conti-
nues to report to the camp authorities. However, they have 
not taken any concrete steps to provide protection. 

KENYA
KANERE « Kakuma Refugee
Free Press »
The refugee camp in Kakuma, a Kenyan town located 
100 km south of the Sudanese border, houses more than 
80,000 people from the Horn of Africa and the Great La-
kes region.

Over the years, the camp has become a town within a 
town, with one big difference between the camp’s resi-
dents and those living in the town: the camp’s residents 
cannot leave without permission from UNHCR (the UN re-
fugee agency) and the Kenyan government.

Kakuma is remote, it is like a town “at the end of the line.” 
The refugee journalists trapped in it decided to cover the 
camp’s life and to offer fellow residents a window on the 
outside world, either to keep practising their journalism or 
out of a sense of vocation, despite being in exile and fa-
cing an uncertain future. 

The first issue of Kakuma News Reflector or KANERE ap-
peared on 22 December 2008. Its editor, heads a team 
of a dozen volunteer reporters. It is above all an online 
newspaper , although copies of the first three issues were 
printed and distributed within the camp.

“We are trying to produce a print version of KANERE but 
currently do not have the funds for this. The lack of resour-
ces continues to be our main obstacle. We have to use 
an Internet café to post entries on the KANERE blog. That 
means we have to pay every time we want to publish an 
article.”

KANERE’s journalists cover camp news, the conditions 
and rights of the refugees, and even international news. 
They covered the referendum in South Sudan and the 
voting that was held inside the camp. The newspaper 
originally had 23 journalists. “Seven of them were either 
repatriated or benefitted from the UN’s resettlement pro-
gramme. Others gave up because of the harassment and 
threats we regularly receive. Some of the threats are really 
worrying.”

3  http://kakuma.wordpress.com/



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////14

CUBA
“A la carte” exile – interview with 
former Reporters Without Borders Cuba 
correspondent Ricardo González Alfonso, 
now a refugee in Spain

My destiny was determined by a trio over whom I had no 
control, the Cuban and Spanish governments and the 
hierarchy of the Cuban Catholic church. We prisoners of 
conscience, who were serving long jail sentences because 
we did not agree with the western world’s oldest dictatorship, 
were sullying the Cuban regime’s political pedigree.

With Cuban State Security’s permission, Cardinal Jaime 
Ortega phoned me at the Combinado del Este prison. His 
task was to offer me release from prison if I agreed to emi-
grate to Spain. He just said that I could travel with my fa-
mily and that my home would not be confiscated, which is 
what usually happens when someone leaves the country. 
I had to give an immediate reply. I was not allowed more 
time to seal my destiny.

I was taken from the prison to the airport. On arriving the-
re, I was united with my family in a small hospitality room. 
We took off at 11 p.m. on 12 July 2010. My Spanish exile 
began nine hours later.

I lived, or rather survived, during the first six months in the 
Welcome Guesthouse, with my wife and my 13-year-old 
daughter. The rent was paid for an apartment for my sons 
and their mother in Vallecas, a working-class neighbou-
rhood in southern Madrid.

My situation was different. The Spanish Commission for 
Refugee Assistance (CEAR), could not take responsibility 
for my wife and daughter because they had Spanish citi-
zenship. After we had tried a lot of bureaucratic doors, the 
government of the Community of Madrid helped us to get 
funding for the rent of an apartment near the apartment 
of my sons. Our food and transport was paid for by the 
Spanish Red Cross and CEAR. I must emphasize that at 
all times since our arrival in Madrid, I have appreciated 
the moral support of Reporters Without Borders and other 
NGOs. 

I continue to work as a journalist, as I did in Cuba both 
before and during my imprisonment. I have written pie-
ces for The New York Times, The Miami Herald, Tourw (in 
the Netherlands), the Barcelona-based newspaper elPe-
riódico and the Revista Hispano-Cubana.



15 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

During the first three months, I travelled to Brussels to talk 
to the European Parliament about the lie that there has 
been real change in Cuba; to Frankfurt, where the German 
PEN Centre invited me to give two talks on my experien-
ces; and to Paris, where I attended the Reporters Without 
Borders 25th anniversary celebration.

I have also given talks in Madrid at the newspaper El Mun-
do and the Fundación Concordia; in Valencia at the Fun-
dación Hispano-Cubana; in the Catalan city of Gerona at 
the Casa de Cultura; and in Barcelona at the Association 
of Journalists and the Catalan PEN Centre. At the moment 
I cannot leave Spain because my Cuban passport was wi-
thdrawn when I requested political asylum. I am waiting to 
be able to go to Denmark to receive a prize, and to Finland 
on the invitation of PEN.

Exile is a relatively benign sentence compared with pri-
son, but it is a sentence all the same. I will be free on the 
day that my country is free. My future is linked with my 
country’s future. Despite everything, I am optimistic. And 
I apply that attitude to my work as a journalist, as I did 
before and during my imprisonment, as I continue to do 
since my politically sensitive expatriation, and as I usually 
do with life’s obstacles. 

Ricardo González Alfonso.

Ricardo González Alfonso

Born in 1950 and a former employee of the state TV agen-
cy, where he was in charge of children’s broadcasting, 
Ricardo González went to work for Cuba Press, an inde-
pendent news agency, in 1995 and became Reporters 
Without Borders correspondent in 1998. He and his friend 
Raúl Rivero set up the Manuel Márquez Sterling Associa-
tion in May 2001 to train Cuba’s independent journalists, 
who are often self-taught. In December 2002, he and other 
journalists launched the bimonthly De Cuba, with a first-is-
sue print run of 200 copies. It tackled subjects ignored by 
the government such as racism in Cuba and the Varela 
Project campaign, which gathered more than 11,000 si-
gnatures to a petition calling for democratic change by 
constitutional means.

For daring to challenge the state’s monopoly on news and 
information, González and 26 other dissident journalists 

were arrested during the so-called “Black Spring” crac-
kdown on 18 March 2003. Accused of being “in the pay of 
the United States” and of “attacking Cuba’s independence 
and territorial integrity,” he was sentenced to 20 years in 
prison. Held in Havana’s Combinado del Este prison from 
late 2004 onwards, he underwent four operations in 2006 
and 2007. After a long spell in the prison hospital, he was 
returned to his cell in January 2008. He was awarded the 
Reporters Without Borders Press Freedom Prize in the 
“Journalist” category in December 2008. Thanks to me-
diation by the Spanish government and the Cuban Ca-
tholic church, he was released on 13 July 2010 but was 
forced to go into exile. Since then, he has lived in Madrid, 
where he is assisted by the Spanish section of Reporters 
Without Borders. He received a letter from the Spanish 
authorities on 17 June 2011 saying he had been granted 
refugee status.



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////16

IRAN
Kaveh Ghoreishi :
“Facebook is my living-room”
Being a member of the minority Kurds – longtime targets 
of discrimination by Iran – built Ghoreishi’s character from 
a very early age and he decided to become a journalist to 
expose such injustices.

His refusal to do compulsory military service was the be-
ginning of his stormy relationship with the authorities.  “As 
a conscientious objector, you lose all your civil rights,” 
he said.  “You can’t marry, get a driving licence, change 
your address, enrol at university or get a passport.”  So he 
left Iran for Iraqi Kurdistan to continue studying sociology 
and discovered there what would allow him to express his 
thoughts freely – the Internet.

He started out working with the news portal Roozonline 
and his critical articles were quickly noticed by the Iranian 
authorities.  But he returned to Tehran in November 2009 

and was able to see first-hand the harsh repression of the 
Green Movement and denounced it online. He was threa-
tened with arrest and fled to northern Iraq.

But he was still being hunted by Iranian agents, and found 
refuge in Germany with the help of Reporters Without Bor-
ders, which backed his request for a visa.

In Berlin, he resumed his work online.  He keeps contact 
with his friends in Iran and says: “Facebook has become 
my living-room.  In this new country, I play Iranian music 
on my computer and navigate between two worlds.” 

To mark World Refugee Day, Reporters Without Borders is also 
publishing a video interview with Nikahang Koswar, an Iranian 
journalist, cartoonist and editor of the Khodnevis.org news web-
site, who is a refugee in Canada. 

Go to en.rsf.org > Helping journalists > Exiled journalists.



17 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

He continues his work from exile in Germany and his arti-
cles criticizing the regime in independent newspapers Xu-
ral and Alma and on the news website www.yovsan.com 
brought him new threats from 2007 onwards. After a few 
months of respite, they began again in April 2010 when he 
wrote about the pro-Aliev diaspora in the opposition paper 
Azadlig.

In March 2011, he was badly beaten up by a dozen thugs 
in a Berlin street and still has the physical scars. The Re-
porters Without Borders Assistance Desk is helping him 
with the complaint he has filed.  He has not given up jour-
nalism. “I know I’m in the right about the attacks on me-
dia freedom in my country,” he says, “and I cannot keep 
silent.”  

 

AZERBAÏDJAN
Fexreddin Hacibeyli: 
“I know I’m in the right”
Hacibeyli has lived in exile in Germany since 2004. In 
Azerbaijan, he was a correspondent for Radio Free Eu-
rope - Radio Liberty and worked for various local papers, 
including Yeni Müsavat.

While reporting on the 2003 presidential election alongsi-
de observers from the Organization for Security and Coo-
peration in Europe (OSCE), he was thrown out of a polling 
station.  Fearing reprisals, he went into hiding.  A few days 
later, state security police broke into his home and sear-
ched it.  After threats, he left the country.



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////18

Activities 
of Assistance  
Desks in Paris and Berlin since 
start of 2010

T
he Reporters Without Borders Assistance Desks in 
Paris and Berlin have helped nearly 150 journalists, 
netizens and media in distress since the start of 
2011. Depending on their needs, they were given fi-

nancial support (assistance grants) or the desks interceded 
on their behalf, writing letters supporting asylums requests, 
visa applications and so on.

Requests for help from journalists in Russia or other coun-
tries that are members of the Commonwealth of Indepen-
dent States and from journalists seeking asylum in Germany 
are handled by the Berlin desk. The Paris desk handles 
other requests.

Financial support
The two Assistance Desks have awarded 48 assistance 
grants worth more than €45,500 since the start of 2011.

Seventeen per cent of the grants went to support the ac-
tivities of journalists and media in distress. In April, for 
example, Reporters Without Borders awarded $8,000 to 
Radio Payman, an Afghan radio station based in Baghlan 
province, whose equipment was destroyed in an attack by 
gunmen in January. The station used the money to buy a 
transmitter and an antenna to resume broadcasting. 

Some of these grants were used to pay the medical bills of 
journalists who had been injured in physical attacks or the 
legal fees of imprisoned journalists. Grants to four Belaru-
sian newspapers that had sustained damage in attacks by 
the security forces allowed them to resume operating.

As well as helping journalists to continue their activities, 
the Assistance Desks pay a great deal of attention to the 
plight of journalists who have fled their countries and are 
seeking asylum. Half of the beneficiaries fall into this cate-
gory. The grants they receive are mainly to cover “basic 
needs” (above all food and lodging) in countries where 
they are in transit. >

 Basic needs
 Help to families
 Assistance 
after release
 Protection / move
 to safe location
 Support for activity
 Medical fees
 Legal fees
 Other

Breakdown of grants by 
purpose



19 / //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  Rapport réfugiés - 20 juin 2011

>  The adjoining pie chart shows the breakdown of grants 
by geographic origin of beneficiaries. 

The recipients of financial support came from 17 different 
countries. They included six Iranians, three Eritreans, two 
Ivorians, three Cubans, two Tunisians, two Uzbeks and 
three Azerbaijanis.

Reporters Without Borders does not limit itself to providing 
financial support. It also defends the cause of journalists 
in distress before international bodies and national autho-
rities. 

Representations on behalf of 
journalists in difficulty
The Berlin and Paris Assistance Desks have supported 
asylum requests by journalists and bloggers in France 
(7), Germany (12) and other countries (12) and asylum 
requests addressed to the Office of the United Nations 
High Commission for Refugees (31). In all, our two desks 
have written a total of 86 letters of support in the past six 
months.

Paris and Berlin also continue to lobby the French, Ger-
man, European Union and US authorities to give visas to 
journalists and netizens who have had flee their country. 
Since January, two Iranian journalists and an Iranian neti-
zen have been able to travel to France on emergency vi-
sas that were issued in response to requests by Reporters 
Without Borders. At the same time, two journalists and a 
netizen supported by the Berlin desk arrived in Germany. 
Reporters Without Borders has made or supported other 
requests to French consular services for visas for exile 
journalists which are currently pending a decision. The 
Berlin desk continues to support a dozen asylum requests 
currently being examined by the German authorities. 

 Africa
 Americas
 Asia
 Iran
 Europe
 Maghreb/Mid-East 
(except Iran)

Breakdown of grants 
by region



 Rapport réfugiés - 20 juin 2011 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////20

Assistance Desk Paris : 
Martial Tourneur
Tel : +33 (0) 1 44 83 60 56
Fax : +33 (0) 1 45 23 11 51
Email : assistance@rsf.org

Assistance Desk Berlin : 
Jens-Uwe Thomas
Tel : +49 (0)30 202 15 10 - 13
Fax: +49 (0)30 202 15 10 - 29
Email : jt@reporter-ohne-grenzen.de

Reporters Without Borders  is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. 
Reporters Without Borders analyses the information it obtains and uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public 
opinion to abuses against journalists and violations of free expression, and to put pressure on politicians and government officials.

General secretary : Jean-Francois Julliard l Chief Editor : Gilles Lordet

International Secretariat
Reporters Without Borders 

47 rue Vivienne, 75002 Paris, France - Tel: 33 1 4483-8484 - Fax: 33 1 4523-1151 - Website: www.rsf.org - E-mail: rsf@rsf.org - Ambroise Pierre - Africa desk: 
afrique@rsf.org - Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org - Benjamin Ismaïl - Asia desk: asie@rsf.org - Johann Bihr - Europe desk: europe@rsf.org 
Soazig Dollet - Middle East desk: moyen-orient@rsf.org - Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org - Press contact: presse@rsf.org


