Memorandum on the freedom of the press in the Republic of Moldova 

May 3, 2008 – May 3, 2009

Press freedom in the Republic of Moldova is in danger, as it is systematically, methodically and abusively barred by the state authorities. 

Although over recent years the media legislation in the Republic of Moldova has improved with the help of international organizations and civil society, and is now in line with European standards and norms, the actual state of press freedom has gradually deteriorated. The worst situation ever was during the 2009 parliamentary election campaign and the period following the elections. 

Violations and breaches of laws has become the rule, rather than an exception in the Republic of Moldova. The fact that Moldova ranks 150th, among countries without „free" press in the Press Freedom in the World survey issued by Freedom House, is the consequence of an anti-democratic attitude of Moldovan authorities, and their refusal to recognize the press as the fourth power of the state, and of permanent attempts to transform the press into a „party organizer" or „collective propagandist", just like in the Soviet period.

Intimidation, harassment and pressure on journalists and media organizations have become customary for authorities, to which Moldovan society reacts rarely and weakly. The pro-European rhetoric, assurances to respect pluralism, freedom of the press and freedom of expression and access to public information are not supported by specific actions. In reality, rhetoric is used as a smokescreen for the shrinking space of liberty, as a means to monopolize mass media by strengthening the press loyal to the governing party. While the few independent media organizations are discriminated against, harassed and intimidated through various means, and barred from developing by denying them licenses and frequencies, the pro-communist media are stimulated and encouraged, given priority access to information and treated preferentially when applying for increase of their area of coverage. While the loyal press enjoys direct and indirect financial assistance, including advertising from public funds, the independent press makes desperate efforts to survive.

The members of the Broadcasting Coordinating Council (CCA), which, according to the law, must be an independent institution, are selected on political rather than professional criteria. The decisions CCA takes are detrimental to the media unloyal to the government.

Contrary to pledged commitments, the Teleradio-Moldova Company does not develop at all as a public media outlet. It behaves more and more like a propaganda tool of the government, hugely limiting the access of opposition parties and civil society representatives who have different opinions than the Party of Communists of the Republic of Moldova (PCRM), and ignoring and even deliberately discrediting its opponents. The political, economic and cultural realities are reflected in a partisan, biased way, while the grave problems facing Moldovan society are ignored. 

Legislation

Even though the Constitution of the Republic of Moldova, article 32 (1), says that „all citizens are guaranteed the freedom of opinion as well as the freedom to publicly express their thoughts and opinions by way of word, image or any other means possible", some constitutional and legal provisions can be used as a pretext for barring freedom of expression. The main problem in this regard is with article 32 (3) which says that "the law shall forbid and punish the denial and defamation of the State and the people". On November 8, 2007 the government passed a legislative initiative to exclude the fragment "the denial and defamation of the State and the people", but the decision of the Constitutional Court on December 24, 2008 overturned the amendment, arguing that it could result in a "breach of constitutional provisions on the sovereign, independent and unitary state, and diminish the fundamental rights and freedoms of the citizens and the guarantees thereof". Also, article 347 of the Penal Code contains provisions punishing "the profanation of the flag, the coat of arms or the national anthem of the Republic of Moldova or of any other state", which is not in compliance with international human rights and freedom of expression norms.
Although defamation has been decriminalized, the Administrative Code contains a punishment of up to 30 days imprisonment for libel or insult. Article 16 of the Civil Code provides for refutation of inaccurate information and for claiming moral and material compensation unless the person who disseminated it proves it to be right. But the law does not limit the maximum amount of moral compensation that can be claimed. Also, according to this law, the burden of proof is on the journalist. Although the Supreme Court of Justice recommended judges to be less protective of public figures in defamation cases, in practice judges don't seem to take into account this recommendation. On October 27, 2008, as a result of a request by the prosecutor of the Gagauz Autonomy, the district court of Comrat ordered the seizure of the accounts of Edinaya Gagauzia newspaper. The plaintiff claimed that two articles published in that newspaper affected his honor and dignity.
On November 25, 2008, the Parliament of Moldova adopted in its final reading the Law on State Secret, despite the fact that Moldovan authorities had been cautioned by international organizations that this law needed to be improved. The Representative on Freedom of the Media of the Organization for Security and Cooperation in Europe, Miklos Haraszti, said that the law does not encourage access to information possessed by governmental bodies, and that a clearer definition of state secrets was necessary, as well as of the types of classified information.

In an official memorandum on the draft law on the state secret of the Republic of Moldova, the international organization for freedom of expression ARTICLE 19, argues that the draft law raises many questions, both in terms of the definition of a state secret, which is formulated vaguely, and in terms of the classification procedure, which is excessively broad and gives the possibility to classify as a state secret information that has no direct connection to national security, such as economic, scientific and public administration information. Moreover, the „damage test" used to establish the degree of classification is very weak and the period of classification is too long. Also, ARTICLE 19 was concerned that the draft law does not take into account the prevailing public interest and fails to provide protection to the persons (informants), who disclose information about violations.

It should also be noted that bringing Moldovan media legislation to European standards is tarnished by changes to suit the interests of the ruling political forces.

Access to information

According to the Law on access to information, any person who is a legal resident on the territory of the Republic of Moldova may request any information or documents from public authorities or institutions without having to explain the reasons. Nevertheless, access to information continues to be a major problem for Moldovan journalists, especially for those who represent media considered unloyal to the ruling party. According to a monitoring report, published by „Acces-Info" in December 2008, out of 4839 requests for information from public authorities and institutions, only 19.3% were answered. Non-governmental organizations, received 18.5% of answers; mass media - 21.2%; individual citizens - 17.2% (Source: www.acces-info.org.md).

Examples: the Center for Investigative Journalism requested information about several construction companies in Chisinau which had earned public contracts. The State Registration Chamber charged 63 lei (5 USD) for each request, and after the fees were paid it dragged out the answers. On January 30, 2009, district councillors in Rezina, the majority of them communists, imposed a ban for a team of journalists from the regional TV channel „Elita" in Rezina to attend the sittings of the Finance and Budget Commission of the District Council of Rezina.

Art. 21 paragraph (2) of the Law on the press says that „print media and press agencies can accredit journalists at public authorities as well as at sports and arts events in the established way." Some state institutions including the Presidency use this provision to deny accreditation of journalists who are not loyal to the government. Also, the law on the press requires foreign journalists to get accreditation from the Ministry of foreign affairs and European integration according to the Regulation on accreditation and professional activity of journalists in the Republic of Moldova, approved by the Moldovan government in 1995. In 2008, like in the previous years, there were cases of accreditation denial of foreign journalists, especially Romanian ones.

On 23 July, Lina Grau, a correspondent of Romanian agency "NewsIn" in Chisinau, was denied access to a press conference of president Vladimir Voronin, because she did not have an accreditation from the Ministry of Foreign Affairs and European Integration. As early as 14th of April „NewsIn" filed for accreditation at the Ministry of foreign affairs and European integration for Lina Grau, who has dual Moldovan and Romanian citizenship. Even though according to the regulation of the Foreign Ministry the accreditation procedure should not take longer than 30 days the Romanian journalist did not obtain her accreditation in due time. 
At the end of October the Ministry of Foreign Affairs and European Integration denied accreditation to a correspondent of „Radio Romania Actualitati", Cristina Dumitrescu. The Chisinau authorities did not explain the reasons for denial.  

Doru Dendiu, a correspondent for TVR (Romanian public television) in Chisinau, filed for accreditation at the Foreign Ministry on May 19, the result was expected within 30 days. But it wasn't until July that the Foreign Ministry told him he was denied accreditation because the Interior Ministry had not approved his request.   

While there are no legal restrictions on Internet, on June 11, 2008 a group of young people were summoned to the municipal prosecution office to give explanations about the messages they had placed on Internet forums. They were accused that „through Internet portals forum.md, torrentsmd.com, desteptarea.info and unimedia.md they had launched „multiple calls for violent overthrowing of constitutional order, statehood and territorial integrity of the Republic of Moldova". The homes of the young people in question were searched, their computers were seized and they were threatened. It should also be noted that the authorities where quite partisan and selective in their investigation. Although there were many messages criticizing several opposition leaders as well on www.unimedia.md, the Intelligence and Security Service and the Prosecutor General requested from Unimedia the IP addresses of only those visitors who criticized the Party of Communists of the Republic of Moldova. 

Following the violent protests of April 7, 2009 a number of Internet portals were blocked for several days. On April 8 the administrators of the information portal www.unimedia.md found that their server had been attacked several times. On April 9 the website Facebook.com as well as another social networking site Odnoklassniki.ru could not be accessed in Moldova. On April 10 the following sites could not be accessed - Unimedia, Jurnal de Chisinau, JurnalTV, PRO TV.

Recently, Vladimir Turcanu, a Communist MP, chairman of the State commission for investigating the events of April 7 said in an interview to "Imedia" that measures need to be taken in order for the Internet not to be involved in „negative antisocial and anti-constitutional actions".

On April 8, 2009, it was found that at least two cable operators (SUN TV and ARAX TV) stopped rebroadcasting Romanian TV channels on the territory of Moldova. (sources: Romanian Center for Investigative Journalism, Press Monitoring Agency, Independent Journalism Center).

Licenses

Radio and TV licenses are issued by Broadcasting Coordinating Council (CCA) on political criteria. For example, while NIT TV, which, according to monitoring, is partisan to the ruling party, has not been denied a single license application and now has national coverage, the independent outlets Vocea Basarabiei and PRO TV have repeatedly been denied new frequencies, thus blocking the development of these two stations. On May 7 CCA meeting, when 16 radio and 60 TV frequencies were distributed, the radio station Vocea Basarabiei did not get a single frequency out of the eight FM frequencies requested. It should be noted that this radio station was denied 26 frequency applications for the capital city Chisinau, while Antena C, which is loyal to PCRM, was granted 5 frequencies, including 1 in Chisinau. PRO TV obtained no frequency out of 7 requested either (in some cases the frequencies remained undistributed), while EU TV, administered by the Christian Democratic party (PPCD), an ally of the ruling party, obtained 9, and NIT – 12 licenses.  

On 7 May 2008, CCA decided to allocate the frequency used by RADIO 21 while its license was to expire on June 8, 2008. This decision by CCA was in contradiction with the Regulation on the procedure and terms of issuance of broadcast licenses and retransmission authorizations approved by Parliament Decision nr.433-XVI of 28.12.2006. This regulation explicitly stipulates in articles 15 and 17 that radio and TV frequencies are available for competition only after license expiry, and that from the moment of license expiry until license renewal, the license holder shall continue its activity. 

Such a behavior of the CCA members compromises this institution, which cannot function properly unless it is truly independent. 

Due to the absence of clear and transparent criteria for the evaluation of programs and screening of applications for radio and TV frequencies, as a result of CCA decisions, experienced broadcasters such as Radio103.5 FM in Balti and TVR 1 have been eliminated from the Moldovan media market.

Although license refusal can be appealed in court, judges are dependent on the current government and, as a rule, they decide in favor of CCA. A conclusive example of that is the case of TVR 1, whose license was illegally put up for contest. Although the Court of Appeal ruled that TVR 1 could continue broadcasting during the litigation, the Supreme Court of Justice, with unprecedented expedience, overruled that decision immediately. The case was accepted by the European Court of Human Rights and now the Moldovan government must provide clarifications. Also, the Court of Appeal in Chisinau rejected the case of PRO TV Chisinau against the Broadcasting Coordinating Council (CCA) for the refusal to renew its license. 

Initially, in a letter of response to the application of PRO TV, CCA said that the channel failed to meet the conditions of article 24 of the Broadcasting Code. The Council also said that PRO TV did not comply with all the legal provisions on broadcasting and the terms of its license. However, the alleged violations CCA found during five years were irrelevant and singular. Realizing how weak its arguments were, CCA later changed its position, and in a statement by Gheorghe Gorincioi, the president of CCA, said that the regulatory body refused to renew the license of PRO TV because according to the Regulations on the procedure and terms of issuance of broadcast licenses and retransmission authorizations approved by Parliament Decision, CCA can renew only those licenses which were „issued based on the Broadcasting Code" (while PRO TV got its license under the old law on broadcasting).

Later, at the proposal of president Voronin, CCA suspended the licensing renewal procedure until after the electoral campaign, thus demonstrating political obedience as the legislation does not provide for such a „suspension".  
It is also worth mentioning that before the license of PRO TV was nearing expiration, several members of the parliament representing the Christian Democrat Party announced ungrounded accusations against PRO TV, saying that it „specialized in attacking, undermining and discrediting the state institutions and the rule of law, and slanderous and gratuitous labeling as well as in intentionally provoking instability and panic in the society". They also said that PRO TV „is part of multiple scenarios aimed at undermining the national interests of the Republic of Moldova, orchestrated by external enemies" and on November 29 the Deputy Speaker of the Moldovan parliament, the leader of the Christian Democrat party, directly threatened PRO TV that it would be closed down, when he told a reporter to start looking for another job because „soon you will have nowhere to prostitute yourself". 

Public Radio and Television 

Moldovan authorities' deviation from the principles of pluralism and press freedom is reflected most of all in the activity of TeleRadio-Moldova Company. Although officially it is a public service broadcaster, Moldova 1 and Radio Moldova have shaped their editorial policies to suit the political and ideological interests of the ruling party.  

Monitoring results of the spring of last year showed a slight trend in the right direction at „Moldova 1" and „Radio Moldova", but that tendency was short-lived. In July 2008, 11 European diplomatic missions voiced concern as a result of the actions of law enforcement bodies against mass media and of the lacking editorial independence of the public company "Teleradio-Moldova".

At the end of 2008 „Teleradio-Moldova" was accused several times of being partisan to the ruling party. In October 2008, the party Alliance „Our Moldova" picketed Moldova 1 in protest against its editorial policy saying that „it is a propaganda tool of the Communist Party and its allies". In November, Moldova 1 refused to advertise the Moldavskie vedomosti newspaper. The paper interpreted this as a clear order from the ruling party. Also in November, an opposition MP (Dumitru Diacov) said during a session of the parliament that opposition parties had no access to the public television and radio and wished that he „had been prosecuted in a criminal case" so that maybe then the public television „would have noticed" him. In December 2008, Alliance „Our Moldova" accused Moldova 1 of favoring the ruling party by paying excessive attention to it in a news report about the „Party Fair" attended by 17 political formations.
According to the report on monitoring the election campaign in the media, conducted by the Coalition for Free and Fair Elections - Coalition 2009, the public channels with national coverage Moldova 1 and Radio Moldova acted as a department of propaganda and manipulation of the Party of Communists of the Republic of Moldova, to the detriment of opposition parties. All the news programs of these two channels had an evident intention to influence the voters in favor of a single electoral contender, thus discrediting and influencing the voters of other parties who stood chances to make it to the parliament. Contrary to democratic principles and multi-party system, voters were consistently fed the idea that the ruling party was the only group that represented order, stability and well-being whereas opposition parties were associated with anarchy, chaos, poverty and endless wrangling. To achieve this effect they resorted to biased and selective coverage, putting information out of context, false information, and breach of the presumption of innocence.

The climax of their defiant attitude towards informing the public occurred when thousands of young people took to the streets of Chisinau on April 6, 2009. Also, the coverage of protests on April 7 was in flagrant violation of professional ethics and presumption of innocence, when on one hand the public broadcaster painted a positive image of the government and the Communist Party and on the other hand a stereotypically negative image of the leaders of the three opposition parties - Liberal Party, Liberal Democrat Party and Alliance „Our Moldova".

Moldova 1 quoted faithfully the accusations of the head of state, who said that the opposition attempted a „coup d'Etat", „putsch" and „anticonstitutional overthrowing" but no evidence was presented to support those accusations. The journalists did not seem to care that those direct quotes and their dissemination was conducive to the escalation of tension and polarization of society. In conclusion, the public television channel Moldova 1, financed from public funds, failed to serve the interests of the public and to provide complex and impartial information to help viewers make an informed opinion about the events that occurred in Chisinau and elsewhere in the country.

The delegation of the European Parliament came to the same conclusion, and it said that Moldova 1 channel must be urgently reformed, as it had only done „cosmetic reforms". Marianne Mikko, the head of delegation of the European Parliament, said during a press conference on April 29 that „reforms to Moldova 1 must be conducted right now because the people need to know, and more importantly, to understand what is going on in the country". The resolution of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe at April 29 recommended that the government of Moldova „transform the state-funded TV and radio channels into a genuine public broadcasting service offering to the population a plurality of views."
The transformation of Moldova 1 into a public institution has much been talked about over the recent years, but the authorities are only miming a willingness to transform without taking concrete steps to that end.

Concentration and monopolization of the media

According to the Law on the Press and the Broadcasting Code, the media are required to disclose their founders, but largely the real owners remain unknown. Given this situation, several radio and TV stations have been bought, through figureheads, by the government party and its Christian Democrat allies. According to a study published in the analytical magazine Mass Media in Moldova in June 2008, all TV channels with national reach and several local broadcasters are concentrated in the „Communist trust".

In December 2008, instead of proposing the improvement of legislation to make it in line with European norms, in order for the real owners of Moldovan media to be known, and to prevent media concentration and monopolising by political business groupings, a representative of the Christian Democrat party, an ally of the government party, asked the Intelligence and Security Service to find out who was behind PRO TV. He did not want to know who is behind other stations including those partisan to the Communists or Christian Democrats.

Discrimination against independent media

According to the Moldovan legislation, public and private media must be treated equally, without any discrimination. In reality, the private media are discriminated against by the state both in terms of access to information and in terms of getting advertising from public funds. According to a study, carried out by the Independent Journalism Center and published in October 2008, the volume of state advertising does not depend on the circulation. A Moldovan daily newspaper Timpul de Dimineata, which appears five days a week and has a weekly circulation of 46,750 received four times less advertisements from state institutions, local governments and state or municipal enterprises than the former governmental newspaper Moldova Suverana, which appears four days a week with a weekly circulation of 19,452. In the provinces, the discrimination against private publications is even more evident.

An example of partisan attitude of the state towards the media loyal to the power is the television channel NIT, who has two members of the Communist party among their shareholders. According to an investigation by Jurnal de Chisinau, over the last four years the Broadcasting Coordinating Council gave NIT 10 television frequencies which had secured almost 80% of country's coverage. No other private television station has obtained so many frequencies from CCA. Vlad Turcanu, a former member the Broadcasting Coordinating Council, said that, having analyzed the activity reports of CCA, he found that from 2001 onwards, NIT was not denied a single frequency application. For comparison's sake, PRO TV Chisinau was denied all applications filed in 2008. „It is certain that all that was done for NIT was the result of orders from the state", said the former member of CCA. In 2004, the state enterprise Radiocomunicatii sold NIT six TV stations (antennas and transmitters) for about 327,000 euros. Experts said that the real price of that equipment was 53,000 euros more. At the end of 2008 the Moldovan government approved the privatization by NIT of a part of the premises of the National Bureau of Statistics, which was forcibly moved several years ago to the city's outskirts.

According to the documents, this television channel now owns 1732 out of the 4445 square meters of space they rent in the building on Hancesti Street. It cost them 6 million lei while experts say it is worth three times more. It should be noted that this privatization was done without a tender, in secret. 

Although officially there are no state subsidies for media, one can say that the government provides financial assistance to some media by giving them equipment and advertising by cheap privatizations without tenders, like in the case of NIT, Moldova Suverana and Nezavisimaia Moldova. „In the Moldova-EU Action Plan the government committed itself to offering print and broadcasting media assistance based on objective and fair criteria. This is not the case. Unfortunately, the state directly finances only the media that present positive information about public authorities, said Eugen Ribca, a media expert and author of the study Development of press freedom in the context of implementation of Moldova-EU Action Plan, presented in Chisinau on November 17, 2008 (source: Info-Prim Neo).

The representatives of PCRM refuse to cooperate with the independent media that are not loyal to the ruling party. These outlets are also discriminated against in terms of access to information.

For example, after the meeting of Moldovan president Vladimir Voronin and his Russian counterpart Dmitry Medvedev in Sochi, Russia, on August 25, 2008, at the press conference and the Presidency only journalists from the media loyal to the state were invited.

On November 6, the crew of PRO TV Chisinau was denied access to a festive meeting organized in the town of Balti by local representatives of the ruling party on the occasion of the anniversary of the Bolshevik Revolution of 1917. The refusal was motivated by the fact that it was passed 5 pm and the public institution was closed and that PRO TV was not included in the list of invitees. 

On December 8, 2008, PRO TV reporters were not allowed at the Cabinet meeting which discussed the situation during the „gas crisis". At the same time reporters from Moldova 1 and NIT were allowed access to the Cabinet meeting room where the meeting of the Commission for emergency situations was taking place. PRO TV Chisinau said it had taken all necessary steps to have access to the meeting of the Commission for emergency situations. 

When on February 20, 2009, a crew for TV 7 was denied access to a meeting of the head of the state with doctors from most of the districts in the country. Petru Terguta, a reporter for TV 7 said that the president's bodyguards did not allow the cameramen to take pictures of president Voronin entering and exiting the Government building. At the same time, according to a report by TV 7, public television Moldova1, as well as several private procommunist channels (N4 and NIT) were present at the meeting. 

Abuses against journalists and harassment of the media 

In the period of May 3, 2008 - May 3, 2009, in the Republic of Moldova there were several actions that are inconsistent with the provisions of the Law on the Press, which prohibit the „interference in the activity of preparing and disseminating information (art.1) by the press and stipulates that „when exercising their professional functions", journalists have the right to „a) obtain and disseminate information, ...c) record audio and video and photograph;... attend meetings, rallies and other public manifestations" (art.20).

In May 2008, the newspaper Moldavskie vedomosti was subject to a financial audit by the Center for Combating Economic Crimes and Corruption, as part of the prosecution initiated by the Prosecutor General's Office for an alleged „embezzlement of assets of great proportions". This accusation came after the newspaper published advertisements for the „Soroca Stone Quarry" enterprise.

On May 10, 2008, Ghenadie Brega, a journalist who was protesting in front of the Government house against the arrest of his brother, was assaulted by police officers in civilian clothes and then arrested and taken to a police station in Chisinau, where he was kept for 48 hours in inhuman and degrading conditions and accused of „ disobeying the lawful requests of police officers, resistance and assault of police."
On July 10, 2008, Ghenadie Brega, went to the municipal prosecution office in Chisinau to take pictures of a young person accused of „launching multiple calls for violent overthrowing of constitutional order, statehood and territorial integrity of the Republic of Moldova through Internet portals forum.md, torrentsmd.com, desteptarea.info and unimedia.md, and was assaulted and insulted by a person in plain clothes, who came out of the prosecutor's office.

On June 11, the prosecutor's office of Chisinau interviewed a group of young people as part of a criminal prosecution, after they had published comments criticizing the government. Prior to that, their computers had been seized.

On November 10, the administrator of "Termocom" company rejected the invitation of PRO TV to a live program dedicated to the problem of central heating in Chisinau, and said that „this is a gypsy television".
In November the Prosecutor General's office started an investigation following the request of the Christian Democrat MP, Stefan Secareanu, who wanted to know who were the owners of PRO TV Chisinau. The prosecutor's office informed the member of the parliament that the legality of the activity of PRO TV was being examined by a working group that included representatives of the Prosecutor General's office and the Center for Combating Economic Crimes and Corruption. The prosecutors also said they requested the Tax Inspectorate to check if the channel had paid all taxes, and the Broadcasting Coordinating Council to check its compliance with the principles of audiovisual communication, as stipulated in the Broadcasting Code.

On November 23, 2008, following a letter sent from the Christian Democrat MP Stefan Secareanu to the Prime Minister, the Centre for Preventive Medicine checked the level of radiation around the building of PRO TV Chisinau. Prior to that, other specialists had tested the radiation level around the building. In an anonymous complaint, radiation was invoked as a probable cause for the fact that the leaves on the trees in the vicinity dried and fell sooner than usual.
On November 29, the leader of the Christian Democrat party, Iurie Rosca, insulted a reporter from PRO TV (Tatiana Turcanu) by saying: „Missy, let me put it to you in plain Romanian: wipe your snotty nose. ...very soon you will have nowhere to prostitute yourself." This incident happened when the reporter asked Iurie Rosca to explain his accusations against PRO TV, at the end of the debates organized by ThinkMoldova NGO at the Academy of Economic Studies in Chisinau. On the same day, president Voronin behaved rudely with another PRO TV reporter, Sorina Obreja. 

On December 25, several media NGOs rallied on the main street in solidarity with the people and organizations who were prevented by authorities to organise public meetings. The protesters were not allowed by the police to get close to the Parliament and the Presidency. The rally ended in front of the Ministry of Interior, where a high ranking police officer, recognised by protesters as the former chief of municipal police, Petru Corduneanu, labelled the protesters „scoundrels and raffs who spoil the winter holidays".

On September 26, the Edinaya Gagauzia publication, released by the political movement with the same name in the Gagauz Autonomy, said it had become the victim of the Communist power in Chisinau, who wanted to close their publication through the Prosecutor General's office. The journalists said that the pressure on their newspaper started after they published a series of articles criticizing law-enforcement officials. 

In October 8, a PRO TV crew were assaulted by a police officer and the deputy chief of police of Orhei district in a courthouse. The two police officers did not allow journalists to enter the courtroom. Later on, on October 16 the two officers where sanctioned by a disciplinary panel for „inadequate conduct with journalists". The disciplinary sanction was ordered by the Ministry of Interior, and is one of the few cases of sanctions for aggressive police behavior towards journalists.

On October 10, Veronica Russu, a journalist for Ziarul de garda newspaper, was intimidated by one of the guards who were escorting a defendant to a courtroom. The incident happened in the Military Court of Chisinau. Although the presiding judge allowed the reporter to take pictures in the courtroom - after the pronouncement of the verdict or during the break - the guard did not allow her to do her job.

Vasile Costiuc, a cameraman for Jurnal TV Internet television, was intimidated by police officers on October 11 in the central square of Chisinau when he wanted to film the head of state tasting wines during the National Wine Day. Four men approached him and asked him to follow them „without making a show". They got him into a car and drove him for about 40 minutes, while one of the president's bodyguards watched the video footage he had taken. After about an hour, the cameraman was brought back to the central square and advised for his own safety to go home.

On November 27, a cameraman of PRO TV Chisinau was forced by president Voronin's bodyguards to delete the images of two bodyguards getting into a car. This incident took place after the head of state paid a visit to the Anti-Corruption Center. The press service of the Presidency said that the officers did not want to be filmed, but admitted that the two reacted inadequately, as there is no legal provision allowing them to erase videos taken by cameramen.

On December 26, Domnica Negru, a journalist for PRO TV Chisinau was physically assaulted by a police officer who twisted her arms and destroyed her microphone while she was making a report about a bank robbery in Chisinau.

On February 3, 2009, an officer of a Carabinieri patrol near the headquarters of the Interior Ministry partially damaged the camera of a cameraman for JURNAL TV, asking him not to film „because it's not allowed". The cameraman Vasile Costiuc showed his press ID and told the officer he was filming in a public area. A high-ranking officer of the Interior ministry was nearby but did not intervene even when Vasile Costiuc asked him to.
On February 26, 2009, police officers came to Albasat TV in Nisporeni, asked to see accounting documents, took hard discs and behaved rudely. The explanation of the Interior Ministry was that they acted based on a complaint of a citizen about the bookkeeping of this channel. Later, the police formulated a new accusation about the use of unlicensed software, an accusation which was denied by the management of the channel. On March 9, police came to Albasat TV with a new accusation and asked for proof of some programs they had made in 2006 and told them that a criminal case had been initiated against them. Local and foreign media organizations expressed concern about this incident and qualified it as pressure on journalists in violation of freedom of expression.

On March 10, Oleg Brega, a cameraman for JURNAL TV was assaulted by the Prime Minister's bodyguards in the hallway of the Opera House in Chisinau which hosted a meeting of Prime Minister Zinaida Greceanii with about 1000 workers of the Moldova-Gaz Company. The bodyguards denied access to journalists from JURNAL TV. Oleg Brega tried to enter the hall but a man in plain clothes pushed him back, hit his camera and damaged the sunshade of the lens. He filed a complaint to the prosecutor's office against those who had intimidated him.

A crew for the multi-media agency OMEGA was assaulted, on March 22, 2009 during a demonstration of protest organized in Chisinau by the Liberal Democrat Party (PLDM). Ion Chitoroaga, who was number 56 on the list of candidates for parliament, got irritated by being filmed and damaged the journalists' camera and microphone. The next day he was removed from the list of candidates of PLDM and was prosecuted.
On March 26, 2009, the editor of SP weekly in Balti, Slava Perunov, was assaulted when he wanted to enter the Palace of culture which hosted a campaign meeting of the head of state Vladimir Voronin. Although he showed his ID he was denied access to the hall, and when he insisted one of the men punched him in the face and shut the door. According to the law journalists have access to electoral events. Slava Perunov said he had photographic evidence and that he would file a complaint to the police asking for the hooligans to be punished. Neither the Communist party nor the prosecutor's office reacted to this case of assault on the press.
Over 18 Romanian journalists were denied entry into Moldova on various pretexts on April 7, 2009 at the Galati-Giurgiulesti and Cahul-Oancea border stations. Moldovan customs officials have claimed the denying of access was due to a failure of their computer systems and that visiting journalists required special medical insurance and accreditation from the Ministry of Foreign Affairs and European Integration (MAEIE) in Chisinau. However, no additional visa or document, only a foreign passport is required to cross the border between Romania and Moldova. The journalists denied access were representing the Associated Press, EPA, France Press, Intact Images, NewsIn, Mediafax, Reuters, newspaper Evenimentul Zilei, Jurnalul National and television Realitatea TV. 

On Wednesday, April 8, two journalists, Iosif Buble and Robert Dicu, from Antena 3, a Romanian TV channel, were detained overnight at Chisinau Airport, under police surveillance in an unheated waiting room. After landing at the airport, they were informed that they needed a visa to enter Moldova, which they had not acquired. The border police told them that unless they returned to Romania voluntarily, they would be expelled. They refused to leave, so they were handed expulsion documents. Reporter Iosif Buble and operator Robert Dicu arrived at the airport at around 00.20, on a flight via Budapest. They were interrogated for several hours, after which they were led to the departure terminal of the airport, where they were locked in a room. In the morning on April 9 they boarded a Budapest flight.

On the same day Horia Calaceanu, photographer for Adevarul, a Romanian newspaper, was forced to return to Romania after landing at the airport in Chisinau from Budapest. Law enforcement officers seized his passport and he was led under military guard to a room at the airport, where the journalist was kept for five hours.
Catalin Gombos, a reporter at the Romanian public radio station Radio Romania Actualitati, and special sound technician Laurentiu Stangaciu arrived in Chisinau on Wednesday, April 8, on a Air Moldova flight from Budapest. While having their passports checked and answering routine questions about the purpose of their journey the journalists told the border police that they would join two of their colleagues already in Chisinau, to report on events taking place in Chisinau after the elections on 5 April 2009. The journalists were questioned about their return tickets and hotel reservations, as well as the Budapest route chosen for the trip. Other border policemen and civilian personnel at the airport repeated the questions on several times. After waiting over an hour and without any explanation, they were led to the departure terminal. Their passports were withheld, indicating that they would pick them up from the commander of the aircraft on their return to Romania (treatment which usually applies to deported people). The next checkout was a flight to Istanbul. After the journalists showed the tickets to Istanbul they had bought, they were handed back their passports.

Also on April 8, Dragos Bota, a journalist for the Romanian daily Cotidianul was expelled from Moldova after having been detained for one night inside the Chisinau airport.

Four reporters for the Ziarul de Garda newspaper, which specializes in investigative reporting, were assaulted by law enforcement officers on April 8. The four reporters, Alina Radu, Anastasia Nani, Tatiana Etco and Nicolae Cuschevici were assaulted by police officers behind the National Palace. They were threatened that their cameras would be broken, then the police twisted their arms behind their backs and damaged their cameras. The four reporters went to the square behind the National Palace when they saw that a group of men wearing black clothes chased several young men then threw them on the ground and beat them. Although the reporters showed their ID, the aggressors took no notice.

On the same day, at 10:20 PM, Oleg Brega, a reporter for JurnalTV was beaten by police officers behind the Government House; they took two video cameras from him. Oleg went there as a journalist as he had been tipped off by a colleague who said she had seen a person being assaulted by individuals in plain clothes.

Natalia Morari, a correspondent in Chisinau for the Moscow based publication The New Times, was placed under house arrest on the pretext of organizing "mass disturbances" in Chisinau on April 7. The journalist was detained at her home for 15 days from April 16 according to her web-journal, updated by her husband Ilia Barabanov.

Constantin Rogodantev, a cameraman for PRO TV Chisinau, was attacked on April 8 by police officers wearing masks. His camera was severely damaged in the assault.

According to Georgian media, a group of Georgian journalists from Imedi, Rustavi-2 and First Channel were denied entry into Moldova at Chisinau airport and forced to board a plane to Riga, despite the intervention of the Georgian consulate. 

A Realitatea TV crew (journalist Yevgenyia Kironaki, cameraman Mihai Valentin Buzduga and driver Gabriel Colac) were detained, held for 4 hours and forced to leave the country on April 9. The TV crew reported that they have been intimidated by police officers while in custody. Police officers allegedly said "we should have shot them" and "they will get 2 years in prison, for sure".

On April 9 the police burst into the house of Oleg Brega, a cameraman for the internet-based JurnalTV, and three other people. They searched every room, seizing several documents and possessions. The police officers did not have any identification and did not show any search warrant.  

On April 10, at around 11:40 am the editor in chief of Jurnal de Chisinau, Rodica Mahu, was abducted from the street by four plain clothed people; and forced to enter a car which drove in an unknown direction. Her work mobile phone was switched off for several hours. After two and a-half-hours she was released. She told the media that she was taken to the Special Mission Department by officers Catlabuga and Pantea, and was accused of "assessing and collecting information to attack government buildings".

Petru Terguta, a journalist for Moldovan TV 7 and correspondent for Antena 3, a Romanian news channel, cameraman Dan Nitescu, and image assistant Victor Alexandru had been bullied and threatened by Moldovan security on Thursday and decided to leave the country. Terguta had received phone calls from people threatening him and announcing that he would be arrested. The Antena 3 team complained against violent and abusive behavior of the head of the OSCE Mission in Moldova, Philip N. Remler, during their stay on OSCE premises in Chisinau. Having been invited inside the building by the OSCE press officer, the Antena 3 team declared that they were verbally attacked by Remler who angrily ordered the journalists to leave the building immediately before he called the police. The Antena 3 team soon left the OSCE building, leaving the Republic of Moldova under OSCE escort.

On April 10, Doru Dendiu, a correspondent in Chisinau for the Romanian public television channel TVR was arrested at around 12:00 am and taken to the Organized Crime Department within the Ministry of Internal Affairs. Nobody had any contact with Mr Dendiu until his release after 6 hours at around 6 pm. During his detention he had no access to a lawyer and his cell phone was confiscated.

On April 10, Ion Terguta, who had stayed in Chisinau with the aim of reporting for Antena 3, was arrested on the street, and taken to the Organized Crime Department within the Ministry of Internal Affairs. No one knew anything about him until 6:00 pm. He was held for more than 6 hours, with no access to a lawyer. His cell phone was also confiscated during his detention.

On April 11, TVR correspondent Doru Dendiu was summoned to the Moldovan Ministry of Foreign Affairs, where he was asked to hand in his journalistic accreditation in Moldova – he refused to hand it in because he had not received a written motivation for the withdrawal of his accreditation, which enables him to work as a journalist in Moldova. On Monday, April 13, he was called again and was passed a written decision of withdrawal without any signature and stamp. Dendiu is accused of violating paragraph 18 of the State Regulations on the accreditation of foreign journalists, which rules that "accredited foreign journalists and their families have to respect the Constitution of the Republic of Moldova, laws and other regulations of the Republic of Moldova, international principles of professional ethics of journalists. In cases of breaching these provisions and in cases of premeditated falsification or bias press coverage of information in serious harm to foreign and internal policy of Moldova or its socio-economic stability, instigation to violence, facts that would endanger the unity and territorial integrity of the state, the journalists may be withdrawn accreditation and the right to accreditation". Dendiu was given an ultimatum to leave Moldova in 24 hours. At Sculeni customs point the journalist required to show an exit visa by Moldovan customs officials. After the intervention of a diplomat, Dendiu was allowed to pass across the border.

On April 15 two police officers in uniforms were looking for the cameraman of JurnalTV Vasile Costiuc at his home. They told the owner of the flat that they were looking for the journalist but did not give any reason and presented no warrant. Right after the officers left, the owner of the flat called Vasile and told him the police was looking for him. He had to hide for several days as he was afraid he would be arrested and beaten. 

On April 28, the Independent Journalism Center was visited by a representative of the State Tax Inspectorate who asked to see documents and information about the financing of the center. Prior to that, on April 24 the center received a subpeona from the tax Inspectorate which summoned the director of IJC to the tax Inspectorate to present documents about the activity of the center over the last two years.

Other NGOs - the Association for Participatory Democracy ADEPT, IDIS Viitorul Institute, the Institute for Public Policies and the Association of Electronic Press APEL, Amnesty International, Transparency International - also received subpeonas from the tax Inspectorate which asked for information about their sources of funding. These NGOs reported cases of grave violations of electoral legislation and human rights during the election campaign. 
As a rule, the authorities and the law-enforcement agencies ignored the appeals of non-governmental organizations and the media to ensure full observance of the freedom of expression and punish those who committed abuses against journalists and the press and who barred journalists' access to information and events of public interest.

The cases of assault against journalists have been publicized only by the press not affiliated to the current government. The authorities chose to react selectively to cases of assault against journalists. For example, the police arrested the member of an opposition party who assaulted journalists of Omega TV, but did not arrest the men who assaulted Ghenadie Brega and other journalists who work for media that criticised the government. The acts of public obstruction of journalists by officials encourage a hostile attitude towards the press by law enforcement and civil servants.
On July 17, 2008, president Vladimir Voronin, during a meeting of the National Commission for European Integration, blamed the opposition press for the bad image of the Republic of Moldova in Europe. The head of the state said that „the problem of the current perception of the Republic of Moldova in many European capitals is the fact that many perceive the situation here based on rumors, believe in old stereotypes, get their information only from the opposition press and the Internet, where you can put whatever you want on those web pages" and that journalists "must have common sense, because it's our country" and that „ we must show the whole world the concrete efforts made in Moldova, but not those dirty inventions of those who have certain interests". 
Self-censorship and principles of professional ethics 
Due to the present precarious economic conditions, but especially due to political and ideological pressure of the ruling party, journalistic self-censorship and non-respect of professional ethics is increasing. Political partisanship has deeply permeated even in the newsmaking of press agencies, starting with the governmental agency Moldpres.

Foreign press 

There is an evident disbalance on the Moldovan media market to the disadvantage of the Western press, as the information space in Moldova is still dominated by Russian media. International events, such as the war in Georgia and the political situation in Ukraine are presented to the population from the position of Russian officials, the leaders of Russia being among the most popular politicians in Moldova. Also, through the Russian media Moldovans are being indoctrinated with anti-NATO sentiments and prejudices, as the Russian media continue on the same trend of Soviet era anti-NATO stereotypes and prejudices. 

Recommendations:

In order to ensure the freedom of the press, in accordance with international norms and the principles of an open and democratic society, the authorities of the Republic of Moldova should:

- stop the aggressive actions, intimidation and harassment of journalists, independent press and media NGOs;  

- react and punish those guilty of assault against journalists, intimidation and harassment of the press, violation of the freedom of expression, limitation of access to information of public interest;

- ensure application of the case-law and practice of the European Court of Human Rights by Moldovan courts and law enforcement;
- ensure transparency of property owned by media and avoid monopolization of media by certain political forces and groups of interests;

- improve the legal framework and ensure the functioning of laws, including the following: to depoliticize the Broadcasting Coordinating Council and improve the legal framework on licensing and distribution of frequencies; to revise the legislation on the Public Broadcasting in order to ensure real independence of the public service broadcaster; to amend the Civil Code so that the amount of compensation be proportional with the damage, and a higher degree of scrutiny be considered in the cases of public figures; 

- not allow the discrimination of the media on political and ownership criteria, and take measures to encourage domestic and foreign investments in the media. 

Independent Journalism Center                                               

Association of Independent Press 

Association of Electronic Press - APEL                                                 

„Acces-Info" Center

Investigative Journalism Center       

Press Freedom Committee

Journalists' Union of Moldova              
Center for the Young Journalist of Moldova

PAGE  
1

