
 Report on the Situation of 
the Press in Moldova in 

2009 

                                                                                                    Graphic © Fred Sebastian

This report includes a short description of all the important events that characterized the situation of the press in  
Moldova in 2009. Also, the report includes one section dedicated to the situation of the press in the  
Transnistrian region.



Contents1:

1The report is available in Romanian, Russian and English. It was prepared by Doina Costin, Coordinator of the Department for 
Media Policy and Law of the Independent Journalism Center, with the financial support of Civil Rights Defenders, Sweden. The 
opinions expressed in this report are those of the Independent Journalism Center and do not necessarily represent those of the 
sponsors. 

Independent Journalism Center
2

I. Developments and trends in the Moldovan press in 
2009 

 Press freedom in Moldova according to international  
reports 

 Political context 
 Media in electoral campaigns 
 Media market 

II. Public broadcasting sector 

 Broadcasting Coordinating Council 
 Public Broadcaster Teleradio-Moldova 
 Regional public broadcaster Teleradio-Găgăuzia 
 Teleradio Bălţi 

III. Freedom of expression and defamation in 2009 

 Defamation cases against media 
 Media in April 2009: Violations of journalists` rights 
 Media at the European Court of Human Rights 

IV. Press freedom in Transnistria 

V. Conclusions and prognosis for 2010 



“The  State,  as  the  ultimate  guarantor  of  pluralism,  must  
ensure, through its law and practice, that the public has access  
through  television  and  radio  to  impartial  and  accurate  
information and a range of opinion and comment, [...], but also  
that  journalists  [...]  are  not  prevented  from  imparting  this  
information and comment.” 
(European Court of Human Rights Judgment in the Case of  
Manole and Others v. Moldova, 17 September 2009, § 107)

Press freedom in Moldova according to international reports

According to the Report on Press Freedom in the World published by Freedom House in 
May  2009,  the  Republic  of  Moldova  ranks  148th of  the  195  countries  surveyed  and  is 
considered to lack a free press. Among Central and Eastern European countries as well as ex-
Soviet countries, Moldova ranks 19th out of 28 behind Georgia and Ukraine—countries where 
the press enjoys partial freedom. Among the Central and East European countries that do 
not have a free press, Moldova ranks first with the fewest negative points which means that 
although the press is not free, the situation in Moldova is much better compared with that in 
Armenia,  Kirgizstan,  Azerbaijan,  Russia,  Belarus,  and  other  ex-Soviet  countries.  In  the 
chapter “Situation of the Press” Moldova ranked six positions higher than Russia in the list 
of Central and East European countries and 26 positions better in the table on the situation of 
the press in the world. In contrast,  Moldova ranks six positions behind Romania with its 
partially  free  press  in  the  table  of  countries  from  Central  and  Eastern  Europe  and  56 
positions behind in the table that includes all countries of the world.  

Another report that reflects the situation of the press  on an international scale is the 
Press Freedom Index 2009 published by Reporters sans Frontières (RsF) in October 2009. This 
report classified Moldova as 114th out of 174 countries in the chapter on press freedom. As in 
the previously quoted report, Moldova beat out Russia where four journalists were killed in 
2009,  Belarus,  Tajikistan,  Kirgizstan  and  other  ex-Soviet  countries  with  regard  to  the 
situation  of  the  press.  RsF  reporters  established  that  despite  the  adoption  of  the  new 
Broadcasting  Code  in  2006,  heated  discussions  about  the  editorial  policy  of  the  public 
broadcaster Teleradio-Moldova had not ended. According to the report, during its newscasts 
in 2009, television station Moldova 1 continued to offer more airtime to the top three officials 
in the state compared with other politicians. Also, the reporters noted that political tensions 
following the parliamentary elections of 5 April also had an impact on the press which was 
treated as an enemy by law-enforcement agencies. 

Both the Freedom House report and the report published by RsF attest to the decline of 
press freedom in Moldova in 2009. In the Freedom House report, in 2009 Moldova dropped 
four places from 2008 in the world press freedom rating while in the RsF report, Moldova 
dropped  16  positions  in  2009  compared  with  2008  and  17  places  from  2007  to  2008 
continuing  its  steady  decline  in  recent  years.  We  may  therefore  conclude  that  the 
deteriorating situation of the press is not mainly due to the post-electoral events of April 
2009 when serious violations of journalists’ rights were committed but rather represents a 
trend in recent years toward a decline in democracy. 

Political context 

Independent Journalism Center
3

I. Developments and trends in the Moldovan press in 2009



2009 can be characterized as a turning point in the political life of Moldova. In addition 
to a number of  important  political  events,  multiple  social-economic transformations took 
place this year. The two parliamentary elections and four presidential elections aroused the 
interest and active involvement of citizens in political life engendering the feeling that the 
country’s internal and external affairs concern them directly and seriously. 

On 5 April 2009, the elections to the  17th legislature of the Moldovan Parliament took 
place.  National observers estimated that those elections were the most controversial ones 
with  regard  to  their  organization  and  implementation.2 The  reports  of  national  and 
international  observers  who  analyzed  the  elections  from  the  standpoint  of  European 
standards  in  democratic  elections  were  also  controversial.  While  Moldovan  civil  society 
established that the parliamentary elections of 5 April were not fair and were not entirely 
free taking into account that the Transnistrian electorate could not exercise its right to vote,3 

international observers4 concluded that the elections took place in a pluralist environment, 
offering  voters  distinct  political  alternatives  and  meeting  many  of  the  commitments 
undertaken by the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and the 
Council of Europe. Nevertheless, the baroness Emma Nicholson, Member of the European 
Parliament and observer accredited for the Moldovan elections, criticized the OSCE report 
on the holding of the elections stating that she and other observers had the impression that 
the system could be manipulated, but they could not prove it.5

In the election of 5 April, four parties won the minimum number of seats required for 
inclusion in Parliament:  the Communist Party of Moldova (CPM) (49.48% of the vote, 60 
seats), the Liberal Party (LP) (13.13%, 15 seats), the Liberal Democratic Party (LDP) (12.43%, 
15 seats) and Our Moldova Alliance (OMA) (9.77%, 11 seats). The votes collected by the other 
13 parties (15.19%) were distributed proportionally to those four. In all, 57.55% of the total 
number of individuals registered on the electoral lists participated.6

The results  of  5  April  were contested by  opposition political  parties  and by society 
citing false electoral lists and massive vote fraud. From 6 to 10 April, protests took place that 
were dubbed the “twitter revolution” by the international press. Thousands of young people 
gathered in the Great National Assembly Square (GNAS) of Chişinău with lighted candles to 
lament  the  decline  of  democracy  in  Moldova,  declaring  6  April  as  “a  national  day  of 
mourning.”  The  mobilization  of  youth  started  on  the  Internet  in  messages  announcing 
peaceful  protests  on  6  April  and  on  the  online  socializing  sites  used  in  Moldova—
facebook.com and odnoklassniki.ru—as well as by email and cell phone text messages. The 
leaders of opposition political parties who contested the results joined the protesters. On 7 
April, the protests of the young people continued peacefully, but they then degenerated into 
violence and the destruction of the Parliament and President’s Office buildings when the 
protesters were confronted by law-enforcement authorities. 

At night,  these authorities  dispersed the crowd gathered in the GNAS and arrested 
hundreds  of  participants.  During  the  following  days,  the  police  made  arrests,  and  the 
protesters were beaten, loaded into cars and taken to police stations in Chişinău and in the 
countryside. By 10 April, hundreds of people had been arrested and subjected to inhumane 

2 Report on monitoring parliamentary elections of 5 April 2009, www.ladom.org.md
3 Civic Coalition for Free and Fair Elections – Coalition 2009, http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-
alegeriincorecte
4 International Mission for Observation of Elections (IMOE), Report on preliminary findings and conclusions, 6 April 2009
5 http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7989360.stm
6 http://www.e-democracy.md/elections/parliamentary/2009/results/

Independent Journalism Center
4

http://www.e-democracy.md/elections/parliamentary/2009/results/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7989360.stm
http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-alegeriincorecte
http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-alegeriincorecte
http://www.ladom.org.md/


treatment,  “…that manifested itself in a very serious and severe way.”7 Numerous grave 
violations of human rights and freedoms were alleged in Moldova in that period. 

On  8 April, President Vladimir Voronin alleged that Romania was behind the violent 
protests in Chişinău. He declared the Romanian ambassador, Filip Teodorescu, persona non 
grata and  ordered  the  reintroduction  of  visa  requirements  for  Romanian  citizens.8 The 
Ministry of  Foreign Affairs of  Romania categorically  rejected the allegations of President 
Voronin  that  Romania  was  involved  in  the  protests  and  regarded  his  statements  as  a 
provocation.9 

On 20 May, elections for the office of President of Moldova took place in Parliament, but 
only 60 Members—all from CPM—participated. One more vote was necessary to elect the 
head of the state. The elections of 3 June had the same result—60 votes—so no president was 
elected.  According  to  the  Constitution,  Parliament  had  to  be  dissolved  and  new 
parliamentary elections were scheduled for 29 July.

On 10 June, the ex-Speaker of Parliament, Marian Lupu, who was candidate number 2 
on the CPM list during the parliamentary elections of 5 April, left the CPM and he and his 
team joined the Democratic Party of Moldova (DPM) where he was registered as the number 
1 candidate on that party’s list. 

After the April protests, the electoral campaign for the July parliamentary elections was 
tougher than the previous one. All electoral candidates addressed the April protests in their 
speeches exploiting the polarization of society to minimize the chances of their opponents 
gaining seats in Parliament.

In all towns where CPM teams organized electoral meetings, they showed a film with 
the  confrontational  title  “Attack  on  Moldova”  in  which  each  shot  insinuated  that  the 
opposing political parties had organized the events of 7 April. In reply, the LDPM, OMA and 
LP showed videos about the events of 7 April that alleged they had been instigated by the 
CPM.10

On  29  July 2009,  parliamentary  elections  took  place  again with  the  participation  of 
58.77% of the electorate. The seats won were distributed as follows: CPM 48, LDPM  18, LP 
15, DPM  13 and OMA 7. On 8 August, LDPM, LP, DPM and OMA established a coalition 
they called “Alliance for European Integration” (AEI). The main offices of state were divided 
as follows: Mihai Ghimpu (LP) became Speaker of Parliament, Vlad Filat (LDPM) became 
Prime Minister, Serafim Urechean (OMA) became First Deputy Speaker of Parliament and 
Marian Lupu would be the main candidate for President of Moldova. 

On 30 October 2009, Parliament adopted amendments to the Law on the Procedure for 
Electing the President of Moldova and stipulated (i) the possibility of holding elections with 
one candidate; (ii)  special conditions that allowed postponing the session for electing the 
country’s President and (iii) that the next dissolution of Parliament could take place only one 
year after the date of its latest dissolution among others.11 

7 Report following my visit to Moldova during 25-28 April 2009, Thomas Hammarberg, Commissar for Human Rights of the Council 
of Europe, Strasbourg, 17 July, 2009, CommDH(2009)27
8 http://www.europalibera.org/content/article/1604979.html
9 http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=38752&idlnk=2&cat=4
10 Final Report on Observation of Anticipated Parliamentary Elections of 29 July 2009, Elections Observation Mission OSCE/BIDDO, 
http://www.e-democracy.md/files/elections/parliamentary2009/final-report-osce-elections-july-2009-ro.pdf
11 http://www.e-democracy.md/elections/presidential/20092/

Independent Journalism Center
5

http://www.e-democracy.md/elections/presidential/20092/
http://www.e-democracy.md/files/elections/parliamentary2009/final-report-osce-elections-july-2009-ro.pdf
http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=38752&idlnk=2&cat=4
http://www.europalibera.org/content/article/1604979.html


On 10 November and 7  December,  respectively,  presidential  elections  took place  in 
Parliament in which only the 53 AEI members took part.  The CPM faction boycotted the 
elections.  The only candidate registered for president,  Marian Lupu,  collected all  53 AEI 
votes.

According to the Constitution, if a president is not elected even after repeated attempts, 
Parliament shall be dissolved and a date for new parliamentary elections shall be set, but 
according to the amendments made to the Law on the Procedure for Electing the President of 
Moldova, the next dissolution of Parliament can take place only one year after the date of the 
latest dissolution, that is, not earlier than 16 June 2010.

Mass media in the electoral campaigns

For the parliamentary elections of 5 April and 29 July, the Central Electoral Commission 
(CEC) approved the Regulations on the Coverage of the Electoral Campaign by the Mass 
Media  of  Moldova.  At  the  same time,  the  broadcasters  who decided to  get  involved in 
covering the electoral campaigns developed their internal regulations that were approved by 
the Broadcasting Coordinating Council (BCC). 

The manner in which the media covered the electoral campaigns was monitored by the 
Independent  Journalism  Center  (IJC),  the  Association  of  Independent  Press  (API),  the 
Broadcasters Association (APEL), members of the “Civic Coalition for Free and Fair Elections 
–  Coalition  2009,”  by  the  OSCE  Office  for  Democratic  Institutions  and  Human  Rights 
(OSCE/ODIHR)  through  its  Election  Observation  Mission,  by  BCC  and  by  Teleradio-
Moldova  which  monitored  its  own  programs.  Also,  a  report  on  media  coverage  of  the 
campaign for the 29 July election was published by the Broadcast Media Monitoring Mission 
funded by the Council of Europe. 

All monitoring reports established that there was very high interest by the media in the 
two parliamentary elections, but they noted that that fact did not in all cases determine a 
correct, objective and fair coverage of electoral events. The programs produced by Teleradio-
Moldova during the electoral campaigns were the subject of many detailed analyses by all 
national  and  international  monitors.  Its  status  as  public  broadcaster  with  a  mandate  to 
respond to the information needs of the public was a decisive factor in more rigorously 
monitoring the institution’s legal and ethical standards. 

Most of the broadcasters with national or regional coverage announced their intentions 
to cover the electoral campaigns. The campaign for the elections on 5 April was covered by 
31 TV stations and 25 radio stations while the campaign for the July 29 elections was covered 
by 29 TV stations and 28 radio stations.

Despite the heightened public interest in the two electoral campaigns, in the opinion of 
Moldovan civil society and some international monitoring institutions, the media did not 
succeed in adequately informing the public. In general, the lack of sufficient and accurate 
information about the electoral candidates was evident in the following: the electoral debates 
organized by some outlets did not allow their audiences to obtain sufficient information to 
analyze campaign platforms;12 materials of an educational character were minimal both in 
the print13 and in the broadcast media;14 interviews, reports, files and graphics were  rare or 

12 Final Report on Monitoring the Presence of Political/Electoral Actors in TV programs during Campaign for Parliamentary Elections of 5 
April 2009, APEL, pag. 59, http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_apel_5final_rom.pdf
13 General Report on Monitoring Media in the Campaign for Parliamentary Elections 2009, IJC, API, pag. 6 
http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_general_cij_api_rom.pdf 
14 Final Report on 6-29 July 2009, Broadcast Media Monitoring Mission, project funded by Council of Europe, pag. 7

Independent Journalism Center
6

http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_general_cij_api_rom.pdf
http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_apel_5final_rom.pdf


nonexistent in the programs of all broadcasters; 15 a number of broadcasters were openly 
biased and offered propaganda instead of  journalism;16 and the coverage of independent 
broadcasters was limited.17

All national and international monitors pointed out that Teleradio-Moldova through its 
unequal  treatment of the electoral  candidates  failed to observe the standards of  a  public 
broadcaster.  The  national  monitors  (APEL,  IJC)  found  that  coverage  by  the  public 
broadcaster was discriminatory with a tendency to manipulate public opinion in favor of 
CPM18 though  the  opinion  of  the  OSCE/ODIHR  Election  Observation  Mission  and  the 
Broadcast Media Monitoring Mission were less critical. 

A controversial issue that was not solved in legislation is covering the activities of the 
incumbent  President,  Prime  Minister  and  Speaker  of  Parliament  during  an  election 
campaign. The lack of regulations that would make a clear distinction between events in 
which such individuals participate as state officials and those in which they are campaigning 
discriminated in favor of CPM on whose list those three officials appeared. This problem was 
pointed out by the Parliamentary Assembly of the Council  of Europe in Resolution 1666 
(2009) on the Functioning of Democratic Institutions in Moldova and by the OSCE/ODIHR 
Election Observation Mission that noted that the public broadcaster, “…made indistinct the 
difference  between  covering  the  constitutional  work  duties  of  high  officials  and  their 
campaign activities.”19

Another  problem  was  related  to  the  competency  of  CEC  and  BCC  to  review  the 
complaints filed by electoral candidates against media outlets. Although the Broadcast Code 
assigns the BCC the obligation and responsibility to impose sanctions, the Regulations on the 
Coverage of the Electoral Campaign by the Media also empowered CEC with this right. The 
two institutions passed the responsibility for sanctioning broadcasters back and forth, but in 
the end, both of them failed to fully exercise their authority in this area. 

The working  conditions  of  the  press  during  the  two electoral  campaigns  cannot  be 
overlooked. The access of the media to  campaign events organized by the candidates was 
conditioned by the “color” of the editorial policies of newsrooms. During the campaigns, 
those journalists who did not speak highly of CPM encountered obstacles in reporting on the 
party’s electoral and official meetings. The press signaled numerous cases of restricted access 
for politically unaffiliated journalists to CPM’s campaign, of discriminatory treatment and of 
intimidation of journalists.

On 20 February, the President’s bodyguard forbade a team of Chişinău station TV 7 to 
film a meeting of doctors from nearly all national districts that was attended by the head of 
state. On 25 February, three police officers descended on Albasat TV and without a search 
warrant requested accounting documents, disassembled computers and later filed criminal 
charges against the station’s administration. Oleg Brega, a camera operator at Jurnal TV, was 
assaulted on 10 March by security agents in the hall of the Chişinău Opera and Ballet Theater 
where a meeting of the workers of Moldova-Gaz was taking place (about 1,000 people) with 
the participation of Prime Minister Zinaida Greceanîi. On 27 March, the editor of the Bălţi-
based Russian language weekly  SP,  Slava Perunov, was assaulted at an electoral meeting 
held with the participation of the head of state in the presence of his security agents. On 9 
July, the Prime Minister’s bodyguards denied access to a team of journalists from Glodeni’s 

15 Broadcast Media Monitoring Mission, idem, pag. 19
16 APEL, idem, pag. 59; Broadcast Media Monitoring Mission, idem, pag. 7
17 Broadcast Media Monitoring Mission, idem, pag. 7
18 IJC, API, idem, pag. 5
19 OSCE/BIDDO Election Observation Mission, idem, pag. 16

Independent Journalism Center
7



TV-Prim to a meeting of district public officers that she attended. On 14 July, two journalists 
from the opposition newspaper Moldavskie vedomosti were forcibly removed by bodyguards 
and the local police from the Palace of Culture of Donduşeni where an electoral meeting was 
taking place with the attendance of the Prime Minister. On 17 July, the personal guard of 
Prime Minister Greceanîi denied the access of three journalists from Sângerei to a public 
meeting with the district’s mayors and businessmen and women.20

Only one case of aggression was committed by the opposite camp, and that was on 23 
March  during  a  protest  organized  in  the  center  of  the  capital  when an  LDPM  member 
assaulted a group of journalists from the multimedia agency Omega.

Mass media market

For the media,  2009 was a remarkable year of transformations. With the changes that 
took  place  in  the  political  sphere,  the  media  market  entered  a  gradual  process  of 
democratization, media outlets engaged in sound competition and an environment favorable 
to  the  media  prevailed.  This  new  breath  was  due  to  the  surprising,  although  natural, 
development of broadcasting and of the online media and to the image changes that took 
place in the print media to increase the interest of readers. 

The  most  spectacular  development  in  2009  was  registered  by  online  media;  this  is 
definitely an expected result of its role in the April events and those that followed them. 
Reporting  about  the  April  events,  the  international  press  used  the  term  “the  twitter 
revolution,”  and  interest  in  online  publications  such  as  the  news  portal  Unimedia,  the 
website of the TV station ProTV Chişinău, the online version of the publication  Ziarul de  
Gardă and the stations Vocea Basarabiei and Jurnal TV increased when they became the only 
timely sources of information for Moldovan citizens and of reference for the media and the 
European  public.  The  increased  interest  of  the  public  served  as  a  catalyst  for  these 
periodicals and TV and radio stations to develop their online versions. As a result, a large 
number of Moldovan media outlets launched online operations that they administer in a 
professional manner and update regularly, offering complete and competitive material to the 
public. 

At the beginning of  2009, a new project—Ştirea zilei  (News of the Day)—appeared in 
the Moldovan online media market. This project was followed by the electronic magazine 
Limba  română  (http://www.limbaromana.md)  and  by  the  Russian  language  Vesti.md 
launched by the same company that runs the news portal Unimedia. On 29 October, the first 
online radio station—Jurnal FM—was launched ,a product of Jurnal Trust Media,21 and at the 
end of 2009, the website www.hotnews.md was launched.

After the formation of the new majority coalition in Parliament, favorable conditions for 
media  businesses  appeared  in  Moldova.  The  change  in  the  political  vector  favored  the 
competitive spirit. Two important projects were launched by Jurnal Trust Media and by the 
Romanian Group Realitatea Caţavencu. These two projects were a sensation for the media 
outlets in Moldova, engaging them in greater market competition and allowing journalists to 
take up more advantageous job offers.

Jurnal  Trust  Media offered five information products  to the public:  online television 
station Jurnal TV, online radio station Jurnal FM, periodic publications  Jurnal de Chişinău 
with  the  online  version  www.ziar.jurnal.md,  the  tabloid  Apropo  with  the  online  version 
www.apropomagazin.md launched in April 2009, and the economic publication ECOnomist  

20 Source: Monitor Media Agency
21 Monitor Media Agency, 29 October 2009

Independent Journalism Center
8

http://www.apropomagazin.md/
http://www.ziar.jurnal.md/
http://www.hotnews.md/
http://www.limbaromana.md/


(online www.eco.md) that merged at the end of 2009 with Business Expert. The same media 
trust administers the online news portals www.jurnal.md and www.gripa.jurnal.md. Jurnal 
Trust Media has planned to invest over 1 million euros22 and has announced the launching of 
the station Jurnal TV, for which it received a broadcasting license. 

On  6 November 2009, BCC granted a broadcasting license to the station TV Publika, 
launched in Moldova by the Romanian trust Realitatea Caţavencu. According to the station’s 
administration,  TV  Publika  will  be  a  pro-European  channel,  will  produce  programs  in 
Romanian and Russian, and will air newscasts every hour.23 According to the same source, 
the new TV station will have correspondent offices in Bălţi, Cahul and Comrat, and one more 
is planned to open in Transnistria.

In December 2009, Realitatea Caţavencu took over the news portal Unimedia. Thus, the 
portal publika.md to be launched at the beginning of 2010 at the same time as Publika TV 
will be operated by the new company alongside the sites Unimedia, LadyClub, vesti.md, the 
online advertising direction AdCenter and future products to be launched both in Moldova 
and in Romania in partnership with F5 the new media division of Realitatea Caţavencu.24

Other  media  events  in  2009  were  the  launching  by  the  Expert-Grup  Center  of  the 
biannual  economic  magazine  MEGA that  will  offer  information and investigations  about 
economic  activity  in  Moldova,  the  appearance  of  the  first  magazine  for  blind  people, 
Felinarul, using the Braille alphabet and the publication of the Russian language newspaper 
Panorama. Also, the bi-monthly publication Europeanul that focuses on European integration 
began publication in Chişinău in September. On the other hand, the newspaper Flux ceased 
publishing its weeklies FLUX Economic, FLUX Studentul, FLUX Sănătate and FLUX Anchetă in 
October 2009 due to financial problems. 

For the first time in the past eight years, the radio station Vocea Basarabiei obtained 
new frequencies and extended its coverage to Rezina, Soroca, Vulcăneşti and Străşeni while 
the TV station ProTV Chişinău obtained de jure an extension of its broadcasting license after a 
long dispute with BCC and announced its intention to extend coverage to the Transnistrian 
region via one of the most important local cable networks. 

In  2009,  two important  institutions  for  media  support  and professionalization  were 
created: the Auditing Bureau of Circulation of Moldova (ABCM) and the Press Council of 
Moldova.  The  ABCM,  established  on  10  July  2009,  is  an  organization  created  by  the 
advertising industry of Moldova that has the status of a non-profit organization and that will 
transparently  and  fairly  provide  credible  figures  for  media  circulation  in  Moldova.25The 
Press  Council  of  Moldova  was  founded  at  the  end  of  2009  as  a  media  self-regulatory 
structure. Its main function is to consider complaints about editorial activities of Moldovan 
newspapers, magazines, news agencies and information portals. Also, the Press Council will 
make recommendations for strengthening professional standards in the media, will propose 
public  policies  for  the  media  and  will  conduct  campaigns  for  promoting  responsible 
journalism.26

22 “Jurnal de Chişinău,” 6 October 2009
23 Deca-press News Agency, 6 November 2009
24 http://www.unimedia.md/?mod=news&id=15073
25 Independent Journalism Center, http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=447&Itemid=1
26 http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-
1.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df

Independent Journalism Center
9

http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-1.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df
http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-1.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df
http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=447&Itemid=1
http://www.unimedia.md/?mod=news&id=15073
http://www.gripa.jurnal.md/
http://www.jurnal.md/
http://www.eco.md/


Broadcasting Coordinating Council

The activities of the most important body in broadcasting regulation in the reference 
year can be divided into two stages: before the parliamentary elections of 29 July and after 
those parliamentary elections. If before 29 July the situation in broadcasting in the country 
had been marked by contradictions and tensions caused by unjustified restrictions, after the 
elections,  BCC  revised  its  own  decisions,  imposed  its  authority  and  acknowledged  the 
criticism of and pressure exerted by the management of Teleradio-Moldova and the private 
broadcasters that according to the monitoring reports observe an editorial policy positive 
towards CPM.  

In the first half of  2009, BCC behavior was both reserved and passive. Its regulatory 
function was restricted to adopting concepts for media coverage of parliamentary elections 
and  to  verifying  the  activities  of  broadcasters,  setting  out  its  observations  in  trivial 
monitoring  reports.  After  verification,  all  the  broadcasters  monitored  were  sanctioned 
equally although the violations were of different magnitudes.  On 23 July 2009,  however, 
BCC  decided  to  not  sanction  broadcasters  who  violated  electoral  legislation  during  the 
campaign  and  only  issued  a  recommendation  addressed  to  all  broadcasters  working  in 
Moldova.  Moreover,  BCC  did  not  react  to  the  many  media  monitoring  reports  on  the 
coverage of the campaign that were published by civil  society nor to the notifications of 
Coalition-2009 about violations of the legislation by some broadcasters.

After  the  election,  when  CPM  went  into  opposition  versus  AEI,  BCC  vehemently 
criticized  the  TV  station  NIT,  the  information  portal  Omega,  and  the  management  of 
Teleradio-Moldova and of  CPM. In August  2009,  the management of  Teleradio-Moldova 
refused to  abide  by the  request  of  the  Moldovan Parliament  to  broadcast  parliamentary 
sessions live, qualifying the request as interference in its editorial policy. In September, BCC 
requested explanations from the Supervisory Board (SB) of Teleradio-Moldova for its refusal 
to  comply  with  the  parliamentary  decision.  The  public  broadcaster’s  management  also 
qualified this request as intimidation. Tough statements followed after BCC reject the “task 
paper” of the public broadcaster.  In one of its  statements,  the management of Teleradio-
Moldova requested that the President of BCC, Gheorghe Gorincioi, be dismissed for having 
exceeded his office.

The BCC also decided to fine the private station NIT for its failure to observe fairness 
and pluralism of opinions in its newscasts. The information portal Omega that had broadcast 
its  own  program  on  the  TV station  REN  TV  for  eight  months  criticized  BCC  after  the 
program was suspended stating that, “The BCC chairperson, following the indications of the 
speaker of the Parliament, Mihai Ghimpu, took the liberty of ordering the holder of REN TV 
to exclude the information program TOP NEWS from its schedule of programs.”27 

The  conflict  that  arose  in  autumn  2008  between  BCC  and  ProTV  Chişinău  about 
extending the latter’s license ended in November 2009 after the Supreme Court of Justice 
ruled in favor of  the station.  While  in litigation,  ProTV Chişinău and other  broadcasters 
whose licenses expired on the eve of the parliamentary elections continued to work based on 
two moratoria on license assignment established by BCC at the end of 2008 and in June 2009. 

27 http://omg.md/Content.aspx?id=4812&lang=1

Independent Journalism Center
10

II. Public broadcaster

http://omg.md/Content.aspx?id=4812&lang=1


In the context of the BCC’s initial refusal to extend the broadcasting license obtained by 
ProTV Chişinău before the new Broadcast Code came into effect, the members of Parliament 
of the 12th legislature requested the Constitutional Court to check the constitutionality of Art. 
26  para.(1)  letter  a)  of  the  Regulations  on  the  Procedure  and Conditions  of  Issuance  of 
Broadcasting Licenses and Relay Authorizations, approved by Parliamentary Decision No. 
433-XVI of  28 December 2006.   Due to the parity of  votes  in adopting a decision by the 
Constitutional Court in that case, the provision in the regulations is presumed constitutional, 
and consideration of the case was suspended.28 

Public Broadcaster Teleradio-Moldova 

At the end of  2009, the public broadcaster underwent significant changes. During the 
electoral campaign and after the constitution of Parliament on 29 July 2009, the activities of 
this public service were under rigorous observation by national and international monitors. 

The monitoring reports on the activities of the public broadcaster during the electoral 
campaign constantly alleged an editorial policy that favored CPM in relation to its electoral 
opponents.29 The SB of Teleradio-Moldova empowered under the Broadcast Code to evaluate 
the company’s performance and to take action when legal provisions are violated failed to 
exercise this authority in accordance with the law. In its report evaluating SB performance 
during  the  July  campaign,  APEL  established  that  action  by  this  supervisory  body  was 
sporadic,  superficial  and lacking in impact  and that  it  neglected its  role to represent the 
public interest and instead behaved as the public broadcaster’s advocate.30 

The  public  broadcaster  was  criticized  for  its  position  in  the  campaigns,  especially 
during  the  April  protests.  The Resolution  1666  (2009) on  the  Functioning  of  Democratic 
Institutions in Moldova adopted by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
signaled that Teleradio-Moldova did not offer enough space to the opposition to convey its 
messages and electoral programs. In May 2009,  the European Parliament condemned the 
public  broadcaster  for  issuing  propaganda  messages  and  for  blocking  the  opposition’s 
access.31 Immediately  after  the  April  protests,  the  head  of  the  delegation  for  European 
Parliament–Moldova relations criticized Teleradio-Moldova for its failure to cover the events 
of 6 April.

A  report  prepared  by  IJC  on  the  coverage  of  the  April  events  by  the  national 
broadcaster stated that the public TV station Moldova 1 did not serve the public interest and 
did not offer complex and unbiased information that would have helped the TV viewers 
form an opinion about what was happening in Chişinău and in other places in the country; 
by manipulating the images and text, it presented the events only from the perspective of the 
public authorities.32 

As to the behavior of the public broadcaster during the  July campaign, Broadcasting 
Media Monitoring noted that Teleradio-Moldova did not offer equal treatment to all electoral 
candidates, repeatedly criticizing the opposition and eulogizing CPM.33 

28 Decision No.4 of 06 Oct 2009 on Suspending the Constitutionality Control Case Art.26 para.(1) letter a) of the Regulations on 
the Procedure and Conditions of Issuance of Broadcast Licenses and Relay Authorizations, approved by Parliament Decision 
No.433-XVI of 28 December 2006 //Official Gazette 156/19, 16.10.2009
29 See monitoring reports prepared by IJC and APEL during the two electoral campaigns of 2009.
30 Observance of Broadcast Code by the Observers’ Board of the Public Broadcaster Teleradio-Moldova during the campaign of 
29 July 2009, Broadcasters Association, http://www.apel.md/public/upload/md_CO_IPNA_Studiu_030909.pdf
31 http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0384&language=RO&ring=P6-RC-2009-
0262
32 http://alegeliber.md/files/rapoarte/raport_pe_cij_api_rom.pdf
33 Final Report on 6-29 July 2009, Broadcast Media Monitoring Mission, project funded by the Council of Europe, pag. 20

Independent Journalism Center
11

http://alegeliber.md/files/rapoarte/raport_pe_cij_api_rom.pdf
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0384&language=RO&ring=P6-RC-2009-0262
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0384&language=RO&ring=P6-RC-2009-0262
http://www.apel.md/public/upload/md_CO_IPNA_Studiu_030909.pdf


After  the  July  elections,  the  management  of  Teleradio-Moldova  made  a  number  of 
declarations  accusing  the  Speaker  of  Parliament,  AEI34,  the  head  of  the  parliamentary 
commission for mass media35 and the president of BCC36 of exerting pressure and interfering 
in the editorial policy of the public broadcaster. Those declarations were a reaction to the 
criticism and insistent statements of the respective officials about the urgent need for reform. 

In October  2009, the Broadcast Code was amended on the initiative of AEI providing 
that BCC and SB members would be appointed by a parliamentary decision to be adopted by 
a simple majority and not a two-thirds vote. This amendment was justified by the critical 
situation in which SB had been for more than six months during which, as stated by its chair, 
Mariana Şlapac, meetings took places with just 5 out of 9 members37,  and later,  after the 
appointment of Boris Focşa as Minister of Culture, with 4 members38, thus lacking a quorum 
for adopting decisions.  

On 23 December 2009, after BCC organized a public contest for selecting candidates and 
legal parliamentary commissions appointed those candidates, Parliament39 approved six new 
members for the SB of Teleradio-Moldova. On 30 December, the first meeting of the new 
board  took  place  during  which  a  chairperson  and  secretary  were  elected.  At  the  same 
meeting,  the  company’s  President,  Valentin  Todercan,  was  dismissed,,  “…for  serious 
violation of his work duties and namely of Article 7 of the Broadcast Code”.40 TV 1 director 
Adela Răileanu41 and the Radio Moldova director Veaceslav Gheorghişenco42 were dismissed 
for  the  same reason.  After  dismissing the company’s  management,  SB announced on 31 
December a contest for filling the three positions. 

Regional Public Broadcaster Teleradio-Găgăuzia  

For the media  in the Territorial  Autonomous Unit  Găgăuzia  (TAUG),  the year 2009 
marked the beginning of a dialogue with local governments. This initiative was launched in 
May 2009 by the President of the People’s Assembly (PA) of TAUG, Ana Harlamenco, who 
suggested signing a cooperation agreement between PA and the media. A draft agreement 
was sent out to editors of media outlets based in TAUG obliging PA to provide information 
about its activities to the press and support for journalists to attend training or professional 
internships  abroad.  Under  the  agreement,  journalists  are  entitled  to  participate  in  all 
meetings, sessions, seminars, round tables, and any other events organized by PA.43 

Another  project  for  the  media  was  the  establishment  by  PA  of  the  awards  “Best 
Journalist of the Year in Print Media,” “Best Journalist of the Year in Broadcast Media” and 
the additional award “For a Special Contribution to Media Development.” 

On  4  December  2009,  PA  amended  the  provisions  of  the  broadcasting  law  on  the 
procedure for funding the regional public broadcaster. Thus, the broadcaster’s financial plan 

34 Infotag News Agency, 16 September 2009
35 21 October 2009 // Monitor Media Agency
36 http://trm.md/index.php?module=comunicate_int&proiect_id=20
37 Igor Munteanu, the sixth  member with a valid mandate, did not participate in the OB meetings in 2007 in protest against the 
editorial policy of Teleradio-Moldova.
38 Two other OB members’ mandates expired in December 2009 
39 Parliamentary Decision No.119 of 23 Dec 2009 on Confirmation in Function of Certain Members of the Observers Board of the 
Public Broadcaster Teleradio-Moldova //Official Gazette 193-196/622, 29.12.2009
40 Decision of the Observers Board of Teleradio-Moldova No.1/94 of 30 Dec 2009 
41 Decision of the Observers Board of Teleradio-Moldova No.1/94 of 30 Dec 2009
42 Decision of the Observers Board of Teleradio-Moldova No.1/96 of 31 Dec 2009
43 Ezhenedel’nyi biuleten’ sobytii v stranah SNG vypusk № 20 (328), 12 - 18 May 2009, http://cjes.ru/bulletins/?
bid=3395&country=SNG&lang=rus

Independent Journalism Center
12

http://cjes.ru/bulletins/?bid=3395&country=SNG&lang=rus
http://cjes.ru/bulletins/?bid=3395&country=SNG&lang=rus
http://trm.md/index.php?module=comunicate_int&proiect_id=20


will in the future be coordinated with the executive committee and approved by PA. The 
deputies’  proposal  that  the members  of  the Supervisory Board of  Teleradio-Găgăuzia  be 
elected  with  a  simple  majority  and not  with  two-thirds  of  the  votes  was  not,  however, 
accepted.  

At the  PA meeting of  22  December 2009 when the 2010 budget was  discussed,  the 
deputies criticized the draft resolution of the Executive Committee of Gagauzia on equal 
funding for official media and opted for the allocation of 2,150,000 lei to Teleradio-Găgăuzia 
and 350,000 lei to the regional newspaper Vesti Gagauzii. The draft resolution is to be voted 
on in the third reading.44 

As  to  the  activities  of  Teleradio-Găgăuzia  in  the  two  electoral  campaigns,  APEL 
established in its reports that the TAUG regional public broadcaster did not allow the public 
to  get  enough information about  the  electoral  process  in  general  and about  the political 
platforms of all electoral candidates in particular. As a result, some of the candidates ignored 
the broadcaster due to its reduced credibility. Teleradio-Găgăuzia organized debates but did 
not prove impartial in offering airtime to the participants and deviated from legal provisions 
and from professional standards by showing bias towards certain politicians, particularly in 
favor of those in the ruling party.45 

 Teleradio Bălţi 

The Broadcasting Code in effect since August 2006 provides for the reorganization of 
broadcasting  outlets  whose  founders  were  local  governments  with  the  latter  to  issue 
decisions  on  how  to  accomplish  this  within  three  months.  The  Bălţi  Municipal  Council 
(BMC)  approved  a  decision  on  the  privatization  of  Teleradio  Bălţi  on  5  March  2008—a 
significant delay; but, hitherto the shares in Teleradio Bălţi S.A. are still held by the Bălţi 
Mayor’s Office. 

 
On 27 October after numerous letters were sent to the Bălţi Mayor’s Office, all of which 

were ignored, BCC decided to suspend the broadcaster, a decision that became effective on 
14 November. The station’s journalists then petitioned BCC to be allowed to produce and 
broadcast  newscasts.46 At  the  BCC  meeting  on  30  November,  the  Bălţi  Mayor’s  Office 
undertook to divest itself of Teleradio Bălţi S.A. by 1 February 2010,47 stating at the same time 
that the BCC decision to suspend Teleradio Bălţi would be contested in court.

BMC  members  accused  the  mayor’s  office  of  delaying  the  privatization  of  the 
broadcaster. Since the majority of BMC members belong to CPM, Bălţi opposition parties had 
complained many times that the Council had obstructed their access to Teleradio Bălţi, so 
they could not convey their messages to the public.48 

On  3  December,  BMC  decided  to  announce  an  initial  public  offering  of  shares  in 
Teleradio Bălţi. The councilors adopted a feasibility study for the privatization of the station 
establishing the initial price of 1.5 million lei for the broadcaster’s majority block of shares. 
According to their decision, the city’s mayor was required within five days to take measures 
to organize and hold the offering.49 

44 Press Service of PA of TAUG, http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-
2009&catid=1:news
45 http://apel.md/public/upload/md_Raport_FINAL_Monitor_2008_2009_rom.pdf
46 http://www.gazeta-sp.info/
47 30 November 2009, Monitor Media Agency
48 http://www.gazeta-sp.info/
49 3 Dec 2009, Monitor Media Agency

Independent Journalism Center
13

http://www.gazeta-sp.info/
http://www.gazeta-sp.info/
http://apel.md/public/upload/md_Raport_FINAL_Monitor_2008_2009_rom.pdf
http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-2009&catid=1:news
http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-2009&catid=1:news


The activities  of  Teleradio  Bălţi  were not  tracked by either national  or  international 
monitors  during  the electoral  campaigns.  During the campaign in April,  two complaints 
were  filed with CEC,  one  by CPM and one by  the  People’s  Christian  Democratic  Party 
(PCDP).50 As a result, CEC ordered the suspension of electoral debates on Teleradio Bălţi. 
Due to its uncertain legal status, Teleradio Bălţi decided to not organize electoral debates in 
the July campaign.51 

50 13 March 2009, Monitor Media Agency
51 15 July 2009, Monitor Media Agency

Independent Journalism Center
14



In  May  2009,  the  new  Code  for  Contraventions  became  effective.  It  upheld  the 
administrative contraventions of “insults” and “calumny” but changed the punishments for 
them.  For  insults,  administrative  arrest  was  excluded  and  was  replaced  with  unpaid 
community work of up to 60 hours, and for calumny administrative arrest was replaced with 
detention for up to 15 days. 

In May 2009, Article 304 was dropped from the Moldovan Criminal Code. That article 
described  the  violation,  “Defamation  of  the  judge  or  of  the  body  conducting  criminal 
investigations or contributing to justice making.”

Defamation cases against the media 

According  to  the  data  provided  by  Moldovan  courts  (district  courts  in  Botanica, 
Buiucani,  Centru  in  Chişinău,  Anenii-Noi,  Basarabeasca,  Briceni,  Donduşeni,  Drochia, 
Făleşti,  Floreşti,  Ialoveni, Leova, Ocniţa, Rezina, Şăldăneşti, Taraclia and Vulcăneşti52), ten 
cases  were  tried  in  2009  involving  the  protection  of  honor,  dignity  and  professional 
reputations in which media outlets were defendants. The highest number of such cases was 
considered in Buiucani District Court where six cases (three against the newspaper Flux and 
one each against the newspapers Timpul de dimineaţă, Economiceskoe Obozrenie and Moldavskie  
Vedomosti) were heard. Botanica District Court considered two cases that had been brought 
against the media. 

A  defamation  lawsuit  was  instituted  against  the  newspaper  Moldavskie  vedomosti in 
Donduşeni District Court, but the plaintiff later withdrew its complaint. A case on injuring 
dignity was filed with Călăraşi District Court against the newspaper  Călăraşii. The district 
courts in Hânceşti and Nisporeni tried one defamation case each against media outlets. 

Moldova Suverană was the defendant in at least seven cases of protecting honor, dignity 
and professional reputation that were tried in 2009 in the courts of Chişinău. The plaintiffs 
were Serafim Urechean, OMA leader, who asked for damages of over one million lei (the 
court reduced the amount to 20,000; Veaceslav Platon, MP on the OMA list, who claimed 
300,000 lei as compensation for moral damages; businesspeople from Drochia who claimed 
damage  in  three  cases  (15  million  lei,  3.4  million  lei  and  5  million  euros);  Moldpresa 
Company which claimed 100,000 lei  and Eugen Sofroni,  ex-chief  judge of  Bălţi  Court  of 
Appeal and ex-judge of the Constitutional Court, who claimed one million lei.53 

Media in April 2009: Violations of journalists’ rights54 

As a whole, the Moldovan media can be characterized in this period from two angles: as 
victim and as instigator. The attitude taken by the country’s media outlets during the April 
2009 protests betrayed either a desire  to cover the events from all  aspects or an obvious 
sympathy for one of the parties in the conflict—the party in power or the opposition—or the 
intention  to  provoke  hostility  among  the  protestors  (who  had  voted  for  the  opposition 
parties) and those who did not protest. The Report on Monitoring Media Behavior During 6-

52 The other national courts, including the court of appeals, did not answer  the requests for access to information even  two 
weeks after the expiration of the legal timeframe of 15 days for replying. 
53 11 December 2009, Monitor Media Agency
54 Sources used for collecting this information: Monitor Media Agency, Active Watch Press Monitoring Agency, and the 
Romanian Center for Investigative Journalism, www.cotidianul.ro, www.adevarul.ro, www.jurnalul.ro, www.tvr.ro, 
www.gandul.info, www.hotnews.ro, www.mediafax.ro, www.zdg.md, www.jurnal.md, www.jurnaltv.md, www.curaj.net, 
www.antena3.ro, http://natmorar.livejournal.com

Independent Journalism Center
15

III. Freedom of expression and defamation in 2009

http://natmorar.livejournal.com/
http://www.antena3.ro/
http://www.curaj.net/
http://www.jurnaltv.md/
http://www.jurnal.md/
http://www.zdg.md/
http://www.mediafax.ro/
http://www.hotnews.ro/
http://www.gandul.info/
http://www.tvr.ro/
http://www.jurnalul.ro/
http://www.adevarul.ro/
http://www.cotidianul.ro/


10 April55 prepared by IJC shows that all three TV stations with national and quasi-national 
coverage (Moldova 1, Prime TV and NIT) and one with regional coverage (N4) treated the 
parties  to  the  conflict  unfairly  promoting  a  positive  image  for  the  central  public 
administration and CPM on the one hand and a negative image for the leaders of the three 
opposition parties—LP, LDPM and OMA—on the other.

These  TV stations  used  a  number  of  disinformation  methods:  presenting  the  news 
selectively;  misinforming  the  public  about  the  reasons  for  and  the  unfolding  of  events; 
quoting one source and ignoring alternative sources and manipulating text and images. The 
language used by the broadcasters was not calculated to urge tolerance and calm, and the 
qualifiers  used  by  communist  officials  in  their  official  declarations  that  were  flagrantly 
quoted, i.e., “putsch,” “anti-constitutional overthrow,” “coup d’état,” “devastating actions of 
the opposition,” “thieves and putschists,” only increased anxiety and tension in society. 

Most stations  broadcast the speech made by Vladimir Voronin that contained serious 
allegations:  “The  leaders  of  the  opposition  chose  the  route  of  serious  crimes,”  “[they] 
directed the coup d’état,” “[their purpose is to] destroy stability in Moldova.” Some stations 
provocatively repeated those allegations even after the end of the violent protests.56 

It is certain that  from 6 to 10 April 2009 the authorities were interested in impeding 
honest  journalists  from  broadcasting  “different”  information,  i.e.  different  from  the 
information the authorities were promulgating.  Most violations of journalists’ rights took 
place precisely during that period. Through brutal and disproportionate actions, journalists 
were  impeded from doing their  jobs.  Both local  and foreign journalists  suffered.  In  this 
period,  the  central  authorities  and  law-enforcement  agencies  made  maximum  efforts  to 
misinform the public in Moldova and abroad. There were confirmed incidents of assault, 
abusive  detention  and  kidnapping  of  journalists;  illegal  searches  of  homes;  abusive 
expulsions from and denial of entry into the country and many other incidents reported by 
national and international monitors. 

Expulsions and summons to leave country 

7  April:  At  least  19  Romanian  journalists,  employees  of  Associated  Press,  European 
Press  Association,  France  Press,  Intact  Images,  NewsIn,  Mediafax,  Reuters  and  of  the 
publications  Evenimentul Zilei,  Jurnalul Naţional, Ziua, and of the station Realitatea TV who 
were traveling to Chişinău were denied entry at the customs points Galaţi-Giurgiuleşti and 
Oancea-Cahul. 

8 April: Two journalists from the Romanian TV station Antena 3, Iosif Buble and Robert 
Dicu, were detained one night at Chişinău Airport under police supervision and were forced 
to return to Romania. The photo reporter Horia Călăceanu from the Romanian publication 
Adevărul who arrived at Chişinău Airport via a flight from Budapest had to return to his 
country. Special reporter Cătălin Gombos and sound technician Laurenţiu Stângaciu from 
the public station TVR were forced to return to Romania. Newspaperman Dragoş Boţa from 
the daily  Gândul was detained one night at Chişinău Airport after which he was expelled 
from the country.

11  April:  TVR  correspondent  Doru  Dendiu  was  invited  to  the  Ministry  of  Foreign 
Affairs  where  his  accreditation was  withdrawn after  which he  was  obliged to  leave  the 
country. 

55 http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf
56 http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf

Independent Journalism Center
16

http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf
http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf


Incidents of intimidation and aggression 

7 April: In Bălţi, one police officer in civilian clothing brutally enjoined a journalist from 
DECA-press new agency (Eugen Uruşciuc) not to film the arrest of some young people who 
were protesting in the center of the city. Another police officer in uniform tried to stop the 
operator of the station PRO TV Chişinău (Iurie Bold) from taking pictures while a few young 
people who were protesting in Independence Square were arrested. 

8  April:  Four  reporters  from  Ziarul  de  Gardă were  intimidated  by  law-enforcement 
authorities. Oleg Brega, a reporter for Jurnal TV, was beaten behind the government building 
by policemen, one of whom was wearing the equipment of the “SWAT” Squad, and two 
video cameras were taken away from him. Natalia Morari,  correspondent of the Moscow 
publication  The  New Times was  accused  of  organizing  the  violent  protests  of  7  April  in 
Chişinău. ProTV cameraman Constantin Rogodanţev was assaulted during the morning by 
police officers wearing hoods. 

9  April:  The  team from the  Romanian  station  Realitatea  TV consisting  of  journalist 
Evghenia  Kironaki,  cameraman  Mihai  Valentin  Buzduga  and  driver  Gabriel  Colac  was 
detained for four hours by law-enforcement authorities and ordered to leave the country. 
Policemen broke into the house of cameraman Oleg Brega from the online station Jurnal TV 
and searched all the rooms, seizing a number of objects. The police officers did not identify 
themselves and did not show a search warrant. 

10 April: Rodica Mahu, editor-in-chief of the publication Jurnal de Chişinău, was arrested 
on the street by four police officers in civilian clothes, pushed into a car and taken to an 
unknown  address.  Petru  Terguţă,  an  employee  of  TV  7  and  a  correspondent  for  the 
Romanian  TV  station  Antena  3,  cameraman  Dan  Niţescu  and  image  assistant  Victor 
Alexandru were harassed and threatened by security personnel. In the end they decided to 
leave the country. Doru Dendiu, correspondent for the Romanian public station TVR, and 
Ion Terguţa (brother of Petru Terguţa) remained in Chişinău to report for Antena 3 and were 
detained for six hours at the Operative Services Department of the Ministry of the Interior 
(MI). 

16  April:  Slava Perunov,  editor of the Russian language newspaper  SP in Bălţi,  was 
threatened with death in a reply to an article he published in the newspaper’s online version. 

24  April:  Three  independent  newspapers  Timpul  de  dimineaţă,  Jurnal  de  Chişinău and 
Ziarul de Gardă were summoned by MI to disclose the names of the confidential sources they 
had quoted in their articles and were directed not to publish evidence about torture and ill-
treatment by the police of those arrested during and after the 7 April events. 

Obstructed access to information 

8 April: Two service providers (SUN TV and ARAX TV) suspended relays of Romanian 
TV stations. 

8  April:  The  administrators  of  the  information  portal  unimedia.md found that  their 
server had been attacked several times. 

9 April: The well-known portal Facebook.com and the social network Odnoklassniki.ru 
became inaccessible to Moldovan users. 

Independent Journalism Center
17



10 April: The websites of Unimedia, Jurnal de Chişinău, Jurnal TV, and PRO TV could not 
be accessed.

14 April: The Ministry of Foreign Affairs did not allow reporters from PRO TV Chişinău 
to verify the condition of the hospitalized police officers who were allegedly wounded as a 
result of the violence on 7 April. 

Other incidents of press freedom violations 

On  31  January,  the  server  of  the  news  portal  Unimedia  (www.unimedia.md)  was 
attacked by unknown individuals outside of Moldova. 

On 3 February, one of the soldiers guarding the MI building damaged the camera of a 
cameraman from Jurnal TV telling him not to film, “…because that was not permitted.”

On  26 May, a team of journalists from Jurnal TV was not allowed access to a press 
conference that took place on the MI premises. 

On 24 June, President Vladimir Voronin, the CPM leader, accused the daily  Timpul de  
dimineaţă of having rallied people to bloodshed after the parliamentary elections of 5 April, 
and Grigore Petrenco,  CPM member,  accused the radio station Vocea Basarabiei and the 
publications Timpul de dimineaţă and Ziarul de Gardă of promoting extremist and xenophobic 
ideas. 

On 29 June, the Chişinău Prosecutor’s Office notified the state company MoldData that 
some visitors to the Unimedia site had posted on 6 April 2009 comments that, “…defamed 
Moldova and called for violence and mass disorder,” which represented, “…public calls to 
overthrow and change through violence the constitutional order in Moldova.” 

On 10 August, MI officials restricted the access of a team from Jurnal TV to the round 
table “Police cooperation with civil society in view of maintaining public order” that was 
held on the Ministry’s premises. 

On 18 August, a team of journalists from Jurnal TV was forbidden to participate in a 
press conference held at MI. 

On 2 October in the town of Ceadâr Lunga, a microbus rented by the newspaper Ceas 
pik (Rush Hour) was set on fire. 

On 14 October, the program “European Guide” on Radio Moldova was suspended as it 
was produced by the journalist Eduard Maceac whose accreditation was withdrawn for his 
failure to inform his bosses that the protagonist of the program of 12 October would be 
Speaker Mihai Ghimpu. 

On 20 October, the radio station Antena C was the target of a bomb threat that turned 
out to be false. 

On  23 November,  a  hacker  placed on the  site  of  Ziarul  de  Gardă (www.zdg.md)  an 
unauthorized image accompanied by an aggressive message.  Both the archive and other 
pages could not be accessed for one day. 

On  4  December,  a  Chişinău  court  obliged  the  newspaper  Flux to  pay  damages 
amounting to 100,000 lei to OMA Parliament member Ion Pleşca. 

Independent Journalism Center
18



On 14 December, the reporters from Ziarul de Gardă who had produced an investigation 
about corruption at railway stations in Moldova as well as their informants were intimidated 
and threatened by unknown individuals.

Media at the European Court of Human Rights

In 2009, the European Court of Human Rights (ECHR) found Moldova guilty of having 
violated Art.  10 of  the  Convention on Human Rights  in  two cases  involving the media: 
“Manole and Others v. Moldova” and “Flux (No.7) v. Moldova.” Two more cases at ECHR in 
which the plaintiffs were journalists that were communicated to the Moldova Government in 
2009 were “Avram and Others v. Moldova” and “Fusu v. Moldova.” 

In its judgment in the case “Manole and Others v. Moldova,” ECHR found censorship at 
the  public  broadcaster  Teleradio-Moldova  after  CPM came to  power in  2001.  The Court 
concluded that from 2001 to 2006, there was a significant trend to cover the activities of the 
President and government in newscasts and other programs on station TV 1 without giving 
access to opposition party representatives to express their  opinions.  Moreover,  the Court 
noted there was evidence of censorship in discussions or mention of certain subjects for the 
reason that they were considered sensitive from a political point of view or created a bad 
image for the Government. Thus, the Court held that the plaintiffs as journalists, editors and 
producers  at  TV 1 had to be affected as  a result  of  such policies.  It  held that  there was 
continuous  interference  in  the  plaintiffs’  rights  to  freedom of  expression  throughout  the 
relevant period. In conclusion, taking into account especially the virtual monopoly of TV 1 in 
Moldova,  the  Court  held  that  the  state  authorities  had  not  executed  their  of  ensuring, 
through law and practice, that the public has access through television and radio to impartial 
and accurate information and a range of opinion and comment. During the relevant period 
of  time,  the  legislative  framework  was  ineffective  because  it  did  not  provide  sufficient 
protection from control of TV 1 management, and by extension the station’s editorial policy, 
by  the  political  party  in  power.  The  plaintiffs  in  this  case  were  the  Teleradio-Moldova 
journalists  Larisa  Manole,  Corina  Fusu,  Mircea Surdu,  Dinu Rusnac,  Viorica  Cucereanu-
Bogatu, Angela Aramă-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic, and Diana Donică. 

In the case “Flux (No.7),” Moldova was found guilty of violating Art. 10 for sanctioning 
the newspaper for defamation at the national level.   In 2004, the plaintiff,  the newspaper 
Flux, published an article entitled “Four more communists have enriched themselves with 
houses from our money.” Buiucani District  Court admitted in full the complaint filed by 
Victor Stepaniuc (CPM member)  finding that the relevant passage did not correspond to 
reality and was defamatory. The court obliged the newspaper to publish a retraction and to 
pay 30,000 lei in moral damages. ECHR stated that as part of its role as “watchdog,” the right 
of the media to report “fairytales” or “rumors” derived from persons other than the plaintiff 
must be protected if they do not completely lack grounds. Taking into account the good faith 
of the newspaper in reporting on matters of public interest and the lack of details about the 
manner  in  which  the  public  funds  were  spent  by  the  Government,  ECHR  held  that 
interfering in the exercise of the plaintiff newspaper’s right to freedom of expression was not 
“necessary in a democratic society.” 

Independent Journalism Center
19



The year  2009 in Transnistria57 distinguished itself  through sound public events that 
compelled the  response  of  media  outlets,  leading to  the  publication of  many interesting 
articles.  The  legal  standards  set  out  by  the  Constitution  and  other  legislative  acts  that 
guarantee access to information, freedom of expression and observance of citizens’ rights to 
obtain truthful information did not, however, function. 

In January, the inhabitants of the Transnistrian region unexpectedly became victims of 
the “gas war” between Russia and Ukraine. The authorities of the self-proclaimed republic 
had not publicized truthful data about the gas reserves of Transnistria. Having trust in the 
information disseminated by the local media, the population that had benefited in the past 10 
years  from  heating  based  on  natural  gas  was  sure  that  Transnistria  had  sufficient  gas 
reserves. Due to the misinformation spread by the local authorities and media, the people 
who could  have  bought  fuel  (wood and coal)  a  few days  before  the  suspension  of  gas 
delivery did not do so and had to endure the cold. When the gas crisis worsened, truthful 
information became more accessible; however, in fear of intimidation and persecution, many 
media outlets did not have the courage to make public the violations committed in the free 
delivery of wood to pensioners and to the rural population. 

The  global  economic  crisis  and  suspension  of  gas  delivery  significantly  affected 
enterprises in the Transnistrian region. Most of them ceased working, and their employees 
had to take unpaid vacations. It was impossible to get information from primary sources 
about the number of people fired, about salaries that were unpaid and about following labor 
laws. The bodies empowered to exercise control in this area invoked various excuses and 
refused  to  provide  any  information.  The  lack  of  cooperation  with  the  media  by  public 
institutions in the region did not seem to be an exception as journalists stated that this had 
practically became a norm. 

In  February,  law-enforcement  authorities  descended  on  the  regional  representative 
office of the Russian information agency Regnum. The conflict started when a regional bank 
ignored an official request filed by one of the agency’s correspondents asking for information 
about the consequences of the global financial crisis on the trend in and amount of bank 
transfers in the Transnistrian region. After the legal timeframe for providing information—
10 days— had expired, the journalist was notified that he would receive an answer to his 
request in January 2009 which was then postponed to February. On 12 February, the bank’s 
deputy president informed the journalist that the answer was ready but that “bank President 
O.  Ionova  forbade  its  communication.”  The  agency  published  the  answer  of  the  bank’s 
deputy president. The Transnistrian authorities qualified that journalist’s act as defiance. 

On  2  February,  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  of  the  self-proclaimed Transnistrian 
republic  blamed  Regnum  for,  "…destabilizing  the  political  situation  in  the  region.”  The 
reaction of Serghei Kolerov, editor-in-chief of the Western Representative Office of Regnum, 
to that material was the following: "The Stockholm syndrome: regional consequences of the 
‘gas  war’  between  Russia  and  Ukraine,”  published  on  30  January 
(http://www.regnum.ru/news/1118061.html).

On  7 February, the ministry of state security of the self-proclaimed republic started a 
criminal case under Part 2 Art. 276 of the Criminal Code of Transnistria: “Public calls by 

57 Prepared by Elena Kalinichenko, journalists from Transnistrian region, based on the information from open sources and 
discussions with the journalists

Independent Journalism Center
20

V. Press Freedom in Transnistria



using  media  outlets  to  overthrow  the  state  power  and  change  through  violence  the 
constitutional order in the region.” 

On 10 February, security agents searched the former office of Regnum in Tiraspol and 
seized assets that belonged to the newsroom and to the employees of Partner, the magazine 
of the trade and industry chamber of the Transnistrian region, not knowing that Regnum 
had changed its office. The agents stated that they had, “…conducted investigations as part 
of the criminal case instituted against Regnum” and had shown their “search warrant.” As a 
result,  they  seized  two  word  processors,  agendas  and  documents  that  belonged  to  the 
newsroom of Partner. The arguments of the newsroom team that the assets seized were the 
property of the trade and industry chamber were ignored. 

Due to this persecution, the regional journalist of Regnum had to leave Transnistria. His 
relatives refuse to say where he had gone as they were afraid of the Transnistrian authorities. 

Not only public institutions but also non-government organizations routinely refused to 
provide  information  to  the  public.  For  instance,  a  correspondent  from  the  newspaper 
Profsoiuznîe Vesti tried to find out how married Russian citizens who lived in Transnistria 
could  receive  child  support  allowances  offered  by  Russia.  The  head  of  the  Russian 
community Dobrînea in Tighina refused to provide this information and advised the reader 
to  contact  the  community  directly.  In  order  to  obtain  this  information  he  had to  pay  a 
significant sum. 

 
In March, negotiations between Chişinău and Tiraspol were resumed. On 18 March, a 

three-party meeting of the presidents of Russia, Moldova and the self-proclaimed republic 
took place in Moscow. The meeting planned to take place in Tiraspol  between Vladimir 
Voronin and Igor Smirnov did not take place; its postponement was broadly covered by the 
regional  media.  This  time,  the  official  representatives  of  Transnistria  offered  numerous 
interviews and commentaries. 

This  month,  authorities  came back to the problem of  the state-owned station  Radio 
Pridnestrovia  that  had  been  left  without  an  office.  In  2008,  the  founders  of  Radio 
Pridnestrovia refused to sign an act transferring responsibility for the station to the minister 
of  information  and  telecommunication  of  Tiraspol  thus  making  it  a  departmental 
mouthpiece.  This  radio  station  was  founded  by  the  supreme  soviet  and  the  leader  of 
Transnistria with the mission to inform the population about the activities of the regional 
public  administrative  authorities.  The  administration  in  the  person  of  the  minister  of 
information and telecommunication tried unilaterally and by exerting pressure on the staff to 
collect signatures in favor of changing the form of ownership. The journalists disagreed and 
defended their right to promote a balanced editorial policy thus placating the administration 
that did not want to lose such an important source of information on the eve of an election 
year. The conflict was settled to some extent but was not definitely solved.

Until April, the meetings of Dubăsari Town Council had been broadcast live. Without 
taking  into  account  the  radio  audience’s  opinion,  the  town council  adopted a  unilateral 
decision to offer only recordings of the meetings. The population was thus deprived of the 
right  to  free  access  to  full  information  about  the  activities  and  reports  of  the  local 
government. 

In  May,  the  minister  of  information  and telecommunications  of  the  self-proclaimed 
Transnistrian republic decided in coordination with the minister of foreign affairs to refuse 
accreditation for 2009 to Lev Leonov, the correspondent of the Russian newspaper  Pravda. 
The  special  declaration  of  the  authorities  said  that  for  many years,  Leonov had tried to 

Independent Journalism Center
21



present the Transnistrian authorities in his publications as an “immoral regime,” calling the 
leaders of this region “a gathering of scoundrels” and a “junta,” and that his articles were 
published in  Pravda regardless  of  whether  he was accredited or  not.  In his  reply to this 
decision that was published in the Transnistrian press, Leonov called the ministry of foreign 
affairs  “a  ministry  of  censorship”  accusing  its  employees  of  “prior  control  of  the 
publication’s orientation and journalists’ creations.” 

“Refusing to accredit certain journalists or expelling them constitutes a normal practice 
in any country that  wishes to protect  itself  against  actions that  damage its  interests  and 
threaten  the  country’s  security,”  the  ministry’s  representative  said  adding  that  if  the 
activities of the correspondent of Pravda who “regularly criticizes the republic’s leadership” 
and “doubts the legitimacy of the existence of the Transnistrian republic itself” had been 
subject to censorship by the Transnistrian authorities, “It is unlikely that such free expression 
of the journalist’s opinion would have been possible.” 

In  June,  there  was  another  escalation of  the  conflict  between the  executive  and the 
legislature. This time, the subjects broadly debated were the space and airtime offered by the 
media to the two powers. The legislature contended that the articles of the press service of 
the supreme soviet of the self-proclaimed republic were shortened and subject to censorship 
which led to losing their true meaning. In reply, the executive insisted that the newspapers 
and radio and TV stations edited themselves and decided on the space and scheduling of 
programs,  giving  priority  to  those  in  favor  of  the  President.  The  replies  and  mutual 
accusations  were  made  via  official  declarations  and  pronouncements  which  diminished 
public trust in the state media. 

In July, for the first time during the 19 years of existence of the Transnistrian republic, E. 
Şevciuk (speaker of the supreme soviet) resigned. In his speech, he soundly criticized the 
leader of the Transnistrian region and his entourage. The event astounded the public because 
nobody had dared prior to that to criticize the power so drastically for fear of persecution. It 
is symptomatic that the state-owned media did not mention the content of Şevciuk’s speech 
but only his resignation. 

In  August, the municipal court of Tiraspol reached a decision about the complaint by 
Anatoli  Kaminski,  the deputy president of  the supreme soviet,  and his  wife  of  injury of 
honor and dignity filed the previous June. In the plaintiffs’ opinion, on 16 June untruthful 
statements were disseminated during the informative program “Deni” (“Day”) broadcast by 
station Pervîi respublikanskii telekanal that harmed their honor and dignity. In August, the 
municipal court of Tiraspol partially admitted the complaint and issued a decision to oblige 
the defendants to broadcast a retraction of the information disseminated during the program 
of 16 June and ordered of the station to pay 10,000 roubles for moral damage. The defendants 
disagreed with the decision and appealed it to the higher court; however the latter upheld 
the decision issued by the court of first instance. 

In  September,  Aleksandr Radcenko, co-founder of the newspaper  Celovek i  ego prava 
(People and their Rights) received an answer to the open letter he had sent to the leader of the 
self-proclaimed republic on behalf of the Social-Democratic Party of Transnistria on 15 July 
2009. According to the Law on Citizens’ Petitions, the answer was due within one month. 
The letter Mr. Radcenko received did not contain answers to the questions he had asked. It 
was  simply  a  form letter.  Radcenko then filed  a  complaint  with  the  municipal  court  of 
Tiraspol about the illegal actions of the officials. The court held that issuing an answer in 
writing,  even  though  it  did  not  refer  to  the  substance  of  the  request,  met  the  legal 
requirements. The plaintiff contested the decision of the municipal court of Tiraspol with the 

Independent Journalism Center
22



supreme court of Transnistria. The civil Panel of the supreme court examined the complaint 
and decided to uphold the judgment of the court of first instance. 

The confrontations between the leader of the self-proclaimed republic and its supreme 
soviet  turned  into  a  real  informational  war.  The  ex-speaker  of  the  supreme soviet  who 
resigned, Evgheni Şevciuk, still had the status of deputy of the supreme soviet and continued 
to lead the majority parliamentary force: the party Obnovlenie. However, TV station Pervîi 
respublikanskii telekanal refused to broadcast articles about the party’s activities as part of 
inter-parliamentary relations. Videos of the press service of the supreme soviet about actions 
involving  the  leadership  of  Obnovlenie  were  frequently  omitted  by  the  state-owned TV 
station. 

Also in September, the first death caused by swine flu (H1N1) was registered in the 
region. Workers at the hospital did not report the second death on purpose, the victim being 
a twenty-year-old woman. Only when the information reached the press did the authorities 
set up a special commission to investigate that case. The commission did not deny that when 
the patient turned to the medical facility for the first time, she was refused urgent medical 
assistance. 

In  October, Aleksandr Kretinin, a journalist for the municipal newspaper of Tighina, 
sued  Leonid  Tkaciuk,  the  leader  of  the  supreme  soviet,  one  of  the  cofounders  of  the 
publication, for harming his honor and dignity as the latter blamed the journalist for writing 
an “article upon order.” The article reported on a case considered by the court on the legality 
of repeatedly collecting sales tax. The court has not adopted a final judgment in this case; 
however, the media experts from the region take into account the subordination  de facto of 
courts to the authorities and think that it is not likely that an impartial judgment will be 
issued.

In  November,  the  journalists  and the  public  became convinced once  again  that  the 
words and the actions of the authorities did not coincide. The Minister of Economy who had 
declared prior to that that the tariffs on public utilities would not be increased in 2009 again 
misinformed  the  public.  Starting  in  November,  tariffs  increased  on  average  by  7.5%. 
Journalists could not receive an answer to the question: “Why has the law that provides for a 
tariff increase only once a year been violated?” since the invitation and admission of media 
outlets to the press conference held by the Ministry of Economy was selective. State-owned 
media had access to the ministry of economy whereas it was not available to private and 
foreign outlets. 

December did not bring surprising changes. It was rather a month of summing up the 
annual results. Active journalists urged their colleagues to unite their forces and revitalize 
the Union of  Journalists  of  Transnistria which had been passive and absolutely inert  for 
several years. The first meeting is planned for January 2010. 

Transnistrian media in relation to the elections to the Moldovan Parliament and the 
protests of April 2009 

Conclusions of  the above-said indicate that  the electoral  events  in Moldova did not 
represent  important  subjects  for  the  regional  media.  The  state-owned  media  published 
information post factum to convince the local public that any political power in Moldova was 
“aggressive” to the Transnistrian regime. The newspaper  Pridnestrovie,  using propaganda 
methods,  counseled local analysts (about whose professional activity little is  known) that 
Moldova would be subjugated by Romania, and that when that transpired, the inhabitants of 

Independent Journalism Center
23



Transnistria risked losing their identities or even worse, turning into a labor force deprived 
of any rights.

Regional representative offices of foreign information agencies covered the April events 
that took place in Chişinău in a sufficiently objective and balanced manner. In particular, the 
information agency Novîi reghion published a number of reports and photographs from the 
places  the  events  occurred.  The  information  agency  Regnum  offered  a  high  number  of 
publications  of  an  informative  and  analytical  character.  The  Transnistrian  information 
agency Lenta reprinted information on this topic from the websites of Moldovan, Russian 
and Ukrainian agencies. 

What  are  the  impediments  faced  by  Transnistrian  journalists  in  exercising  their 
professional duties? 

1. The refusal of authorities to provide information. Although obliged by law to provide 
information requested, the authorities avoid doing so invoking various excuses or they delay 
providing it on purpose until it has lost its current interest. 

2. The refusal of public officials to speak with the press if they have not received a clear 
order to do so from their bosses.  

3. Form-letter answers are often given to written requests for information. Thus, the law 
is observed but the information is sequestered. 

4. Using  the  excuse  of  keeping  trade  secrets,  public  administrative  bodies  suppress 
documents about their activities and use of budgetary funds—a practice forbidden by law. 

5. It  is  extremely  difficult  if  not  practically  impossible  to  publish  journalistic 
investigations.  Taking  into  account  the  dependence  of  courts  on  state  authorities, 
publications risk being suspended or going bankrupt. 

6. Self-censorship  is  a  normal  thing  for  journalists.  Writing  material  that  does  not 
comply  with  the  editorial  policy  of  the  publication may lead to  a  journalist’s  dismissal. 
Taking into account the reduced number of mass media outlets and the limited market for 
jobs, an “undesirable” journalist risks being unable to get a job. 

We have  been informed by  the  chancery  of  the  delegate  for  human rights  and the 
prosecutor’s  office  of  Transnistria  that  last  year  no  journalists  filed  any  complaints  or 
petitions  about  violations  of  their  professional  rights,  their  access  to  information,  illegal 
actions by a publication’s management or pressure exerted by the authorities. 

Independent Journalism Center
24



The  general  conclusion  of  this  report  is  that  the  situation  of  the  press  in  Moldova 
significantly deteriorated in the first half of 2009. In this period, multiple, serious violations 
of journalists’ rights took place. More than 60 local and foreign journalists became victims of 
abuse  by  the  public  authorities.  Eight  media  outlets  were  constantly  subjected  to 
intimidation, threats and discriminatory treatment and 33 foreign journalists were arrested, 
interrogated, expelled or denied access to Moldova. 

In  the  reference  year,  journalists  carried  out  their  activities  under  difficult  and 
degrading conditions and under life-threatening, dangerous conditions as the target of many 
attacks. The split between the media outlets that were on the barricades and those used as 
“missiles” became sharper. 

At the same time, in the last months of 2009 the Moldovan media market entered a 
gradual process of democratization, important reforms took place, and sound competition 
among the media started, the media businesses was encouraged. 

Also  in  2009,  the  reform  of  the  public  broadcaster  started.  At  the  end of  the  year, 
significant  changes took place at  Teleradio-Moldova that will  continue in 2010.  It  can be 
stated that  the national  public  broadcaster opened a new chapter of  transforming into a 
genuine public, fair and credible service. 

The year  2010 will be a trial year for the print media as well as for the other media 
outlets, due to these new conditions and to the requirements imposed by competition.  

Independent Journalism Center
25

VI. Conclusions and prognosis for 2010


