
 1

http://www.freemedia.at 
 

Press Freedom Audit Report – Slovak Republic 
Introduction 
 
On 18 March 2009, IPI conducted a one-day fact finding mission to Bratislava, capital of the 

Slovak Republic, to meet with media professionals and discuss the press freedom obstacles faced 

by the Slovak media. The mission was the first in what will be a series of similar national media-

environment assessments carried out in countries in the region. During the mission, IPI met with 

individuals representing a wide spectrum of the Slovak media, including Slovak Public Radio and 

Slovak Public Television, the public news agency TASR and the private news agency SITA, 

representatives from the Slovak Syndicate of Journalists and the Slovak Press Council, lawyers 

specialising in media matters and journalists from different private media and members of the IPI 

Slovakia National Committee. The discussions were held in a confidential manner, and focused 

on defamation, the broadcasting regulatory bodies, the recently-introduced ‘right of reply’, the 

issue of self-regulation and ethics within the media, access to official information and the 

potential threat of national security legislation.  

 

Prior to the mission, a number of developments had sparked concern of a regression in press 

freedom in Slovakia. First, a controversial Press Act came into force in June 2008 containing 

problematic ‘right of reply’ provisions. Also, a civil defamation ruling against a radio broadcaster 

appeared inconsistent with modern interpretations of freedom of speech and media 

responsibility. Finally, Slovak Prime Minister Robert Fico and other politicians had noticeably 

increased their verbal attacks against the media, including Culture Minister Marek Mad’arič 

accusing publishers of lying about the abovementioned Press Act1 and Prime Minister Fico 

labelling journalists “idiots”2 and comparing them to “slimy snakes.”3 

 

                                                
1http://www.spectator.sk/articles/view/31374/10/culture_minister_scolds_media_and_defends_press_code.html 
(accessed 30.03.2009) 
2http://www.spectator.sk/articles/view/33958/28/fico_journalists_are_idiots.html (accessed 30.03.2009) 
3http://www.spectator.sk/articles/view/31432/11/ficos_post_press_code_era_has_begun.html (accessed 
30.03.2009) 

 

 

INTERNATIONAL PRESS INSTITUTE 
The Global Network for a Free Media 

 

 



 2

Slovak Media 
 

Slovakia is home to vibrant media. The Ministry of Culture expects to register some 1350 

periodicals by the end of April 2009 (the registration procedure is ongoing), 10 of which are daily 

newspapers –  including the Nový čas, Slovakia’s most read daily with sales of around 150,000, and 

the “Berliner” format Sme, another popular paper with a circulation of around 60,000.  

 

With regards to the broadcast media, the public service Slovakia Radio and Slovak Television 

exist in their current form since parliament established them on 24 May 1991. Both are “national, 

independent, information, cultural and educational public service” institutions according to §2.1 

of their relative founding acts, and a council of 15 members elected by parliament governs each. 

A total of 126 additional television stations and 28 radio stations broadcast in Slovakia. All Slovak 

broadcasters are regulated by the Council of Broadcasting and Retransmission – a body of nine 

members also elected by parliament. Among other things, this council has the authority to levy 

financial penalties on broadcasters who breach the Act on Broadcasting and Retransmission. 

 

News is also collected and distributed by Slovakia’s two main news agencies, SITA and TASR. 

SITA is a privately run agency, whereas TASR recently changed from being a state run agency – 

subordinate to the Ministry of Culture – to being a public organisation governed by a five man 

council, four of whom are elected by the Slovak parliament, the fifth member elected by the 

TASR management.  

 

Threats to Media Freedom in Slovakia: 
 
I. Defamation 
 

Defamation of the state and of public representatives (§102 and 103 of the previous Penal Code 

No. 140/1961 Coll.) was expunged on 1 September 2002. However, criminal penalties for 

defamation still exist under §373 of the current Slovak Penal Code (introduced in early 2006), 

making it a crime for an individual to utter an untrue statement that seriously damages another’s 

reputation. Criminal defamation provisions were not, however, viewed as a serious obstacle to 

press freedom by the media interviewed during the mission. 

 

Civil proceedings alleging defamation are causing widespread concern in the Slovak media, 

particularly the tendency to sue for disproportionately large damages. Extreme concern exists 



 3

within the media about the independence of the Slovak judiciary in these matters, whose verdicts 

are often inconsistent with the standards set by Slovakia’s EU counterparts.  
 

This is best exemplified by a case IPI reported on in November 2008, involving a lawsuit filed 

against Radio Viva by a Slovak Judge, Jozef Sorocina. Sorocina originally sued Radio Viva for 10 

million Slovak crowns (€330,000) for a 2004 news broadcast that reported the content of an 

interior ministry press conference in which the minister publicly stated that Sorocina had 

committed fraud (at the time of the report, police were investigating allegations that Sorocina had 

falsified insurance documents). The entire broadcast was originally deemed defamatory by the 

court, even though Radio Viva merely relayed information gathered from an official source. The 

initial ruling was overturned on appeal, but the highest appeal court confirmed one paraphrase 

from the broadcast – in abstraction from the context of the original report – as “incorrect and 

truth distorting,” and therefore defamatory. The court awarded Sorocina 1 million Slovak crowns 

(€33,000).  

 

Lawyers in Slovakia believe that such a ruling is inconsistent with modern interpretations of the 

responsibilities of the media. For example, in Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway, the European 

Court of Human Rights on 20 May 1999 noted that the press should “normally be entitled, when 

contributing to public debate on matters of legitimate concern, to rely on the contents of official 

reports without having to undertake independent research.”4 

 

IPI’s fact-finding mission revealed that the case of Radio Viva is not an isolated example. 

Sorocina is currently suing at least ten different media outlets for reporting on the same press 

conference, originally for a combined total of around 132 million Slovak crowns (€4.38 million). 

Concern over the size of the lawsuits is reinforced by inconsistencies in the judicial proceedings. 

For example, in a number of his lawsuits against the media, Sorocina’s court administration fees 

were waived due to his drop in earnings while suspended from professional duty as a result of the 

fraud investigation. This situation was not reassessed once he resumed his post. In addition, the 

same body of witnesses – apparently friends and family of Sorocina – is claiming to have heard 

the alleged reputation-damaging reports about Sorocina for the very first time in a variety of 

different media. This is relevant in such matters, as courts consider this when assessing the level 

of damages. 

 

                                                
4 http://www.echr.coe.int/eng/Press/1999/May/Bladet%20Tromso%20epresse.html (accessed 30.03.2009) 



 4

According to various sources, the Radio Viva ruling has had an impact on the way that work is 

conducted by radio broadcasters, as the borders of editorial responsibility have become blurred – 

the ruling is perceived to have been handed down despite the station operating well within the 

bounds of ethical journalism. Faith that the judicial system is equipped to deal with such 

situations has also been drastically undermined, with media professionals involved in cases 

against Sorocina viewing the European Court of Human Rights as their first opportunity to 

receive a fair hearing. This lack of faith is compounded by the alleged reluctance of the courts to 

listen to media experts in the hearings. Furthermore, given that Sorocina bypassed the media 

regulatory bodies and is seeking unusually high compensation, many view the lawsuits as a thinly-

veiled attempt by Sorocina to enrich himself, rather than a genuine effort to seek redress for 

perceived damage to his reputation.  

 

Instances of Slovak judges pursuing  the media through the courts are not new to Slovakia, as the 

case of Supreme Court Judge Harald Stiffel  v. Sme5 in December 2004, and Supreme Court Judge Štefan 

Harabin (now Justice Minister) v. Pravda6 newspaper in December 2002 show. However, the 

frequency is intensifying. Prime Minister Robert Fico is currently suing at least three media 

outlets. Justice Minister Štefan Harabin recently winning about €33,000 in damages from Sme 

with regards to a 2004 article underscores the severity of the threat posed by such litigiousness. 

 

II. Broadcasting Regulatory Bodies 
 

i. Councils on Slovak Television and Slovak Radio 

 

Slovak Television and Slovak Radio are each governed by a 15-member body whose membership 

is directly elected by the National Council of the Slovak Republic (the Slovak parliament). 

Concerns have surfaced that nominees face little chance of election to either council without 

strong political support. The potential for political interference in the two public broadcasting 

institutions is self-evident. 

 

The councils are tasked with guaranteeing the “unbiasedness and independence” of 

programming, and designating the basic strategy of radio and TV broadcasting while approving 

“long term” programme schedules. However, sources report that political pressure is exerted on 

                                                
5http://www.freemedia.at/cms/ipi/statements_detail.html?ctxid=CH0055&docid=CMS1132654790541&year=20
04 
6http://www.freemedia.at/cms/ipi/statements_detail.html?ctxid=CH0055&docid=CMS1146578746385&year=20
02 



 5

Slovak Radio at least, coming in two forms: “pressure on individuals at the top, tying personal 

politics - and pressure through ‘economics’”. Indeed, Slovak Radio has only recently attained 

economic independence. In previous years, the need for government loans to balance the budget 

left it open to political influence, according to those interviewed. In addition, the councils can, 

with a two-thirds majority, remove the General Director of either public radio or public 

television.  This means that the General Director is also subject to pressure to adhere to a 

majority line for fear of losing his or her post. 

 

ii. Licensing Broadcasting and Retransmission Council 

 

The Licensing Broadcasting and Retransmission Council has jurisdiction over all broadcasting, 

public and private. Its nine members are elected by parliament, creating the possibility of political 

interference. Among other things, the council monitors editorial content of broadcast media, by 

evaluating its programming. Material that is considered to breach the Act on Broadcasting and 

Retransmission – for example, by containing illegal product placement or conflicting with the 

protection of minors – can and does incur financial penalties. The main concern voiced by the 

Slovak media comes from the lack of consistency in the Council’s decisions regarding when and 

when not to penalise broadcasters, leaving broadcast editors unsure of exactly what they may or 

may not broadcast. The fact that this results in financial penalties exacerbates the problem. 

 
III. The ‘Right of Reply’  
 

As mentioned in the introduction, the controversial Press Act that came into force in June 2008 

includes problematic ‘right to reply’ provisions obligating newspapers to publish readers’ ‘replies’ 

to any article they feel has affected their reputation. This right is accorded regardless of whether 

or not the content of the article is factual, and the reply must be allocated equivalent space and be 

located in the same location in the newspaper as the original. The concern with such provisions 

centres on the potential “chilling effect” they could have on political criticism and articles 

covering public life, for fear of triggering voluminous requests to reply. Such requests also cost a 

newspaper valuable publication time and publication space, and represent an unacceptable 

infringement of editorial independence. 

 

According to media lawyers, the language of the ‘right of reply’ provisions allows for a right of 

reply where a reader of an article feels that their reputation has been ‘touched’ by a particular 



 6

print article. It is not specifically stated that the reader must feel that their reputation has been 

negatively impacted. The vagueness of the criteria is the main concern for media lawyers. 

 

In practice, the ‘right of reply’ has not yet proved as problematic as anticipated. There are no 

reports yet of self-censorship practiced in fear of the act. Nonetheless, many members of the 

general public and public figures alike have requested the printing of replies. One daily reports 

about 50 such requests since the law came into force. As requests of this nature were not 

received prior to the law coming into force, the effect is an increase in workload that takes up 

valuable publication time. The same daily reports that two replies have been printed in their 

newspaper in accordance with the law. 

 

According to media lawyers, the disparity between the number of requests and the number of 

replies ultimately printed is largely due to formal flaws in the requests, as the law is strict in what 

must be included for a request to be legitimate. An approximate figure of ‘one in ten’ was given 

for the amount of requests that are made in accordance with the law, meaning that editors can 

often avoid having to print a reply – and instead use accepted journalistic means to redress the 

complaints. 

 
IV. Self-regulatory Mechanisms 
 

The only media-related self-regulatory body in Slovakia is the Press Council. It has existed in its 

current form since 2002 and was founded by the Slovak Syndicate of Journalists (SSN) in 

conjunction with the Association of the Periodical Press. 

 

The Press Council deals exclusively with matters relating to the print media. It evaluates 

complaints from outside the media regarding the editorial content of newspaper and magazine 

articles, and complaints from within the media concerning matters such as access to information. 

Seven members from civil society form the council, which convenes on average once every six to 

seven weeks. Its decisions are measured against the SSN Code of Ethics7. 

 

The Press Council received 21 complaints in 2008, and had, at the time of the fact-finding 

mission, dealt with three complaints in 2009 (for comparison, the Swedish Press Council – a 

model that is often held up as one of the world’s most successful self regulatory bodies – receives 

almost 20 times as many complaints annually although the country itself has only twice the 

                                                
7http://ethicnet.uta.fi/slovakia/the_code_of_ethics_of_the_slovak_syndicate_of_journalists 



 7

population). In theory, newspapers should publish the decisions of the Press Council. The 

council itself admits to implementation problems. Newspapers often either refuse to publish the 

decisions, or publish and then criticise them. Indeed, not all media see a need for the self-

regulatory body, with most of the opinion that their own internal code of ethics suffice to deal 

with complaints. 

 
V. Access to Information 
 
Legislation-based access to public information – guaranteed in Slovakia by Act No. 211/2000 on 

Free Access to Information – does not appear to be a problem for the media, with built-in 

sanctions supporting co-operation with requests. Some media reported individual problems from 

time to time, but these are considered problems with individuals rather than structural problems. 

 

With respect to access to information in a broader sense, some hurdles were identified. Slovak 

Radio reports being denied interviews with public officials in the past, although this situation has 

improved in recent times. The prime minister, however, has his own set of special conditions 

with regards to taking part in political debates, refusing to appear in the presence of opposition 

politicians, therefore restricting appearances to being with journalists alone. 

 

The public service broadcasting councils insist that discussion shows to which two or three 

opposing politicians were invited, but only one or two attend, should not go ahead as scheduled 

to avoid political bias. However, concerns were voiced among the media that this principal is 

only applied by the broadcasting councils in the absence of coalition politicians. 

 
VI. Anti-Terror / National Security Legislation 
 
The media representatives did not report any particular problems posed by anti-terror or national 

security legislation. As a European Union member, Slovakia is subject to EC Directive 2006/24, 

which requires that telecommunications data be stored for up to two years for possible use in 

criminal investigations. This legislation poses a potential threat to journalists’ ability to protect the 

confidentiality of their sources. Slovakia joined Ireland in an unsuccessful attempt to have the 

directive annulled at the European Court of Justice, but the opposition was not based on 

concerns regarding media freedom.8 

 

                                                
8http://curia.europa.eu/en/actu/communiques/cp09/aff/cp090011en.pdf 



 8

Eight provisions (other than that penalizing defamation) in the Penal Code limit free speech. 

These include §424, which criminalises incitement to national, racial and ethnic hatred, and §338, 

which criminalizes the glorification of a criminal act. While these pose potential threats to media 

freedom, they were not highlighted by media representatives as particular causes for concern. 

 
Recommendations 
 
In light of its findings during its assessment of Slovakia’s media environment, IPI recommends 

the following: 

 

• Remove criminal defamation provisions: Although rarely enacted, criminal 

defamation provisions must be removed from the penal code. This is a general 

recommendation to all European Union countries and beyond, but in the EU context this 

is of particular relevance, as its members are held up as benchmark democracies for other 

countries outside the region, some of which also maintain criminal defamation and use it 

to silence and imprison journalists. 

 

• Encourage dialogue between media representatives and judges to sensitise the 
judiciary to media matters: The approach taken by some members of the Slovak 

judiciary when dealing with matters relating to media freedom – for example, in civil 

defamation matters like those currently being pursued by Judge Sorocina – suggests a 

need for enhanced awareness of media issues. 

 

• Strengthen media self-regulatory bodies: Bodies such as the Press Council need to be 

strengthened, and their mandate must be expanded to cover all forms of media. A point 

needs to be reached where self-regulatory bodies are considered the natural first port of 

call for those who seek to redress perceived damage done to their reputation by the 

media, thus providing a viable, credible alternative to civil litigation or to legislation 

mandating the ‘right of reply’. 

 

• Remove the ‘right of reply’ from the Press Act:  The ‘right of reply’ provisions in the 

Press Act remain a threat hanging over the heads of journalists. Even if publications have 

not been forced to print replies to the extent originally feared, this appears to be due to 

formal errors in reader applications.  If such errors are addressed, the chances of 

newspapers being inundated with requests are still high. Furthermore, the print media 



 9

regularly receives requests to have replies published.  Whether formally correct or not, 

these still require publication time to be processed internally. 

 

• Ensure the independence of public sector broadcasting. In particular, due to the 

concerns voiced of political pressure exerted on Slovak Radio from inside the Council of 

Slovak Radio, and the potential for political influence in both the Council of Slovak 

Radio and the Council of Slovak Television, the government must review the 

management structures of both organisations to ensure that the necessary safeguards and 

protections are in place to keep public sector broadcasting at arm’s length from politics 

and thereby able to fulfil its mandate to provide independent and diverse information to 

the public. 

 
IPI would like to thank Pavol Múdry, Chairman of IPI’s National Committee in 
Slovakia, as well as the committee’s members, for their assistance. We would also like 
to thank ROWAN LEGAL law firm, an Associate Member of IPI Slovakia’s National 
Committee. 
 

 

 


