
  
 
  
 
  

Reaping from the Sweat of Journalists: 
The Case of Emasculation of Media Workers  

 
  
 
  
 
  
 
  

Working conditions and labour rights of media 
workers at Radio Bar-Kulan (RBK) 

 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

National Union of Somali Journalists (NUSOJ) 



	
  2	
  

 
 

Working conditions and labour rights of media 
workers at Radio Bar-Kulan (RBK) 

 
 
 
 

National Union of Somali Journalists (NUSOJ) 
 
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) is a fervent champion for 
media freedom, the rights of journalists, workers’ rights and for social justice 
in Somalia. Member journalists work across the whole industry as reporters, 
editors, sub-editors and photographers. NUSOJ has 525 members that work in 
broadcasting, newspapers and in the new media. 
 
NUSOJ systematically monitors and conducts investigations into violations of 
press freedom and human rights of journalists. The union provides accurate, 
prompt and impartial information concerning attacks on journalists such as 
killings, arrests, death threats and harassments, as well as acts of aggression 
against media organizations. 
 
NUSOJ is a full member of the International Federation of Journalists (IFJ), 
Federation of African Journalists (FAJ) and Eastern Africa Journalists 
Association (EAJA). It is also a member of International Freedom of 
Expression eXchange (IFEX) and partner with Reporters without Borders.  
 
 
 
 
 

Copyright © 2012 National Union of Somali Journalists (NUSOJ) 
 

All rights reserved 
 

National Union of Somali Journalists (NUSOJ)  
Taleex Street, KM4, Hodan District, Mogadishu, Somalia 

Telephone: +252615889931 
Email: nusoj@nusoj.org  

Web Site Address: www.nusoj.org 



	
  3	
  

 
Table	
  of	
  Contents	
  
	
  

I.	
   Introduction	
  ..................................................................................................................................	
  4	
  

II.	
   Editorial	
  freedom	
  and	
  Freedom	
  of	
  Conscience	
  ............................................................	
  5	
  

III.	
   Discrimination	
  in	
  Hiring:	
  Biasness	
  in	
  Recruitment	
  ..................................................	
  6	
  

IV.	
   Salary	
  Reduction	
  ......................................................................................................................	
  6	
  

V.	
   Statutory	
  Deductions	
  of	
  Salaries	
  ........................................................................................	
  7	
  

VI.	
   RBK	
  Journalists:	
  Illegal	
  Workers	
  .......................................................................................	
  8	
  

VII.	
   Intimidations	
  and	
  Work	
  Related	
  Abuses	
  .....................................................................	
  9	
  

VIII.	
   Analysis	
  of	
  Journalists’	
  Contracts	
  ................................................................................	
  10	
  

IX.	
   Correspondents	
  without	
  Contracts	
  ................................................................................	
  10	
  

X.	
   Case	
  of	
  “Forced”	
  Resignation	
  ..............................................................................................	
  10	
  

XI.	
   Divide	
  and	
  Rule	
  Strategy	
  ....................................................................................................	
  12	
  

XII.	
   Conclusion	
  and	
  Recommendations	
  ..............................................................................	
  14	
  

	
  



	
  4	
  

 
I. Introduction	
  

 
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) has in the recent past been 
receiving disturbing allegations of labour rights violations within Radio Bar-
Kulan (RBK), a radio station set up and funded by the United Nations. 
 
These grievous complaints have been received from both current and former 
employees of Bar-Kulan Radio station.  The complaints received range from 
journalists who were either sacked or forced to resign, discrimination at the 
work place; reduction of salaries without prior notice or negotiation, abuse at 
work and exploitation of workers. 
 
The union carried out meticulous investigations by inquiring from journalists 
affected by the said allegations and also engaged the management of RBK with 
regards to the same and requested the management to respond to these 
allegations. 
 
RBK is managed by Albany Associates International UK Limited under UN 
Funding through Bell Pottinger. Albany Associates International UK Limited, a 
UK based company with offices in Nairobi, and is therefore a United Nations 
contracted company through Bell Pottinger that provides strategic 
communications support to the African Union Mission in Somalia (AMISOM). 
 
The report looks at complaints of abuses of labour rights and exploitations of 
journalists working at RBK. This report focuses on discussions with current 
and former workers of RBK as well as the management of RBK. 
 
These complaints have put into question the perception that journalists working 
at RBK enjoy good working conditions and get higher salaries than elsewhere 
in the Somali media industry, and has attracted the attention of the union to 
examine the working conditions and labour rights of RBK workers. 
 
 

 Ahmed Mohamud Mohamed 

NUSOJ Secretary for Labour Issues 

 

Omar Faruk Osman 

NUSOJ Secretary General  

 



	
  5	
  

 
II. Editorial	
  freedom	
  and	
  Freedom	
  of	
  Conscience	
  

 
There can be no democratic and just society where journalists operate in an 
environment of oppression, professional subjugation and fear. In the interests 
of fair, honest, accurate and complete newsgathering and reporting and to 
ensure access for the broadest spectrum of opinion and expression and to 
protect editors from professional retribution, the editorial freedom of journalist 
must be protected in all spheres and at all cost. However this is contrary to 
RBK journalists who spoke to NUSOJ stating that there is no written editorial 
policy that guarantees editorial independence of the RBK from political 
interference and therefore journalists cannot work independently. 
 
There has been a well-known case where the former Information Minister of 
Transitional Federal Government, Abdikarim Jama, reportedly complained to a 
UN officer about a broadcast by RBK over his controversial deal over the 
Somalia internet domain name (dot so) and this led to the sacking of the 
journalist who published the story because a Minister in government was 
aggrieved and thus complained. 
 
The protection of the media, from editorial manipulation of news and 
information, hiring discrimination, and dis-information and omission is deemed 
of paramount importance to democratic practices and values. Therefore, 
editorial influence, retribution, and content dictation or omission is a breach of 
journalist freedom of conscience and an onslaught on their professional 
discretion. 
 
Journalists at RBK also reported to NUSOJ that the management instructed 
them to avoid reporting internal wrangles within the Transitional Federal 
Institutions (TFIs), which journalists understood was to avoid having a clash 
with major players at the TFIs, who are known for regular, long and 
complicated disputes. “We just tell good stories of what is happening within 
TFIs and AMISOM,” said one editor. 
 
It is because of this that RBK cannot air factual and accurate news and 
programs that touch on both Transitional Federal Government (TFG) and 
African Union Peacekeeping operations because RBK was basically set up to 
be a “propaganda tool” for these institutions, a journalist working at RBK. 
 
The import of this is that RBK is not independent since it lacks any written 
editorial policy and has failed to protect itself from malicious and mischievous 
political interferences. 
 
 



	
  6	
  

III. Discrimination	
  in	
  Hiring:	
  Biasness	
  in	
  Recruitment	
  
 
The freedom of equality and freedom from discrimination are fundamental 
human rights that must be protected at all costs. The recruitment procedure at 
RBK is uncouth and biased. Reports to the union indicate that majority of 
journalists recruited for the work were interviewed on their clan or tribe 
backgrounds which disturbed several journalists when interviewed. 
 
At least three journalists accused the RBK management for exploiting clan or 
tribal divisions within the Somali society and stated that the RBK management 
were using “tribalism” as a key factor when deciding whether or not to employ 
a journalist.  
 
It was recently put to the attention of the union that the management was 
reported of saying journalists from particular tribe are dominating the radio 
station, an allegation which created anxiety in the hearts of journalists, and thus 
constitutes human rights violations. 
 
It is also alleged that recently after an RBK official visited Puntland, one 
politician reportedly demanded RBK to employ someone at the senior editorial 
position otherwise there would be severe consequences.  
 

IV. Salary	
  Reduction	
  
 
In December 2010, journalists employed by RBK were informed that their 
salaries would be slashed by more than 50%. For instance a journalist who was 
paid 2000 USD per month had their salaries reduced to 900 USD per month. 
The revision of salaries was done unilaterally without any prior notice, 
negotiations or consultation.  
 
In a written communication to NUSOJ, the RBK management stated that this 
were “salary adjustments”, adding, “Some salaries were increased, some were 
reduced, in line with the rationalisation of the whole RBK structure”. 
 
The reason reportedly given by one senior management officer of RBK was 
that Somali private Radio Station owners complained that RBK was “spoiling 
the labour market” through “hefty salaries” to journalists and that “Somali 
refugee journalists” have no right to earn a salary of $2000 per month while 
their counter parts in Somalia get a maximum of $200. 
 
The argument by Bar-Kulan or their “rationalization of salaries” which was 
ostensibly based on complaints by Somali private Radio Station “ignored the 
social and economic realities of Nairobi” said a journalist who left RBK 
because of this reduction.  
 



	
  7	
  

Journalists at RBK strongly opposed the said “adjustments”, saying that the 
issue of the alleged complaints by private media owners in Somalia was being 
used as a cover up for RBK’s conspiracy to reduce their salaries without any 
reasonable justification.    
 
“The journalists tried to convene a meeting with the management of RBK to 
discuss and consult on the reduction in their salaries but their calls fell on deaf 
ears and the management questioned the journalists’ audacity to convene a 
meeting and dismissed their claim as frivolous,” said by journalists. 
 
An attempt by the journalists to address this matter through a three-member 
committee that had been set up to negotiate with the management was scuttled 
by the management and disbanded. Some members of the committee were 
allegedly offered “incentives” to stop negotiating while the management also 
used the journalists’ clan affiliations to weaken the solidarity among the 
journalists and threatened those demanding for better pay with a sack. . 
 
The RBK management indicated the committee of three people were 
assembled with back-up from the management and had free access to negotiate, 
liaise, and act with a collective voice, and in all other ways, carry out their best 
endeavours to represent the staff. “They were encouraged and even advised by 
some management on how to negotiate,” said RBK management. 
 
A current employee of RBK states that in as much as the hand of the RBK 
management was involved in the formation of the committee, they did not want 
it to function well, hence their spirited attempts at dismantling it through 
promoting internal divisions and creating antagonism among committee 
members. 
 
The unjustified salary revision plan went ahead and some journalists were put 
in a situation of “take it or leave it”. Some of the interviewed journalists stated 
thus: “I have no option but to take whatever salary they give me because I need 
to feed my family but this management is harsh and discourteous to us”. 
 
“We are repeatedly told ‘the door is open’, meaning we can leave the station, 
no negotiation at all,” said another journalist. 
 

V. Statutory	
  Deductions	
  of	
  Salaries	
  
 
The Income Tax Act of Kenya places on employers an obligation to deduct and 
remit monthly, income tax for resident employees earning above Kshs 
10,164/= per month. 
 
For example, the gross salary for a journalist at RBK is 4,000 USD however 
after tax deductions the net earned is 2800 USD. The employees have never 
received pay slips to show the manner in which the deductions are made yet it 



	
  8	
  

is a requirement under the Kenyan law that every employee should be issued 
with pay slips. 
 
“Without pay slips, and without clearly calculated deductions, it is obvious that 
they are withholding part of the staff salaries” said one journalist. 
 
The statutory deductions in Kenya are PAYE, NHIF and NSSF of which 
remittance by the employer must be filed with the respective government 
departments. The current employment contracts of RBK don’t enumerate or 
expound on the deductions and therefore the employees cannot account for 
their net salaries. 
 

VI. RBK	
  Journalists:	
  Illegal	
  Workers	
  
 
Majority of journalists at RBK based in Nairobi are foreigners and must 
acquire work permits to work legally in Kenya. Foreigners who want own, or 
run a business in Kenya, need to have a work permits from the Ministry of 
Immigration or risk arrest, imprisonment and deportation. 
 
It is illegal for any non-Kenyan to enter or work in Kenya without a valid work 
permit.  The exact provisions of the Immigration Act (Cap 172, Laws of 
Kenya) are as follows: ‐Section 4 (1) “Subject to this Section, no person who is 
not a citizen of Kenya shall enter Kenya unless he is in possession of a valid 
entry permit or a valid pass.”(2)   “…the presence in Kenya of any person who 
is not a citizen of Kenya shall, unless otherwise authorized under this Act, be 
unlawful unless that person is in possession of a valid entry permit or a valid 
pass.” 
 
Section 13(2) (f): “A person who, not being a citizen of Kenya, engages in any 
employment, occupation, trade, business or profession, whether or not for 
profit or reward, without being authorized to do so by an entry permit…. shall 
be guilty of an offence and be liable to a fine not exceeding twenty thousand 
shillings or imprisonment for a term not exceeding one year or to both.” 
 
Section 13(2) (g) provides for a similar penalty for “Any person who employs 
any person (whether or not for reward) whom he knows or has reasonable 
cause to believe is committing an offence under paragraph (f) by engaging in 
that employment. “If convicted of either of these two offences, deportation will 
invariably follow. The fact that an application for a work permit has been 
lodged does not entitle someone to work in Kenya, and cannot therefore be a 
defence in the event of a criminal prosecution. 
 
Most of the Somali journalists at RBK are working illegally since they do not 
have work permits and thus constitute illegal workers. RBK journalists who go 
out for assignment to Somalia are issued with visit visa. 
 



	
  9	
  

RBK management reportedly told working journalists that they would be 
issued with work permits through the UN, despite the fact that the journalists at 
RBK do not have contracts with the UN and are not employed under the terms 
and conditions of UN staff but with a company called Albany Associates. 
 
RBK said, “No indication of exceptional treatment through the UN has been 
given to RBK staff”, and added “One former employee had to leave RBK when 
it was discovered that this entry stamp into Kenya was a forgery”.  
 
It is the obligation of Albany Associates, which runs RBK and has contracts 
with journalists, to ensure that its employees abide by the Kenyan immigration 
laws and therefore RBK, and the company that runs it - Albany Associates, 
have failed in this capacity. 
 
VII. Intimidations	
  and	
  Work	
  Related	
  Abuses	
  

 
Almost half of the journalists working at RBK have reportedly received 
warnings for dismissal, an allegation rejected by RBK management. A 
journalist at RBK said, “We are standing on hanging by the thread”, implying 
that they are on the verge of being sacked. 
 
Journalists claim they are forced to work for long hours contrary to the 
provisions of their job contracts and any complaint with this regards leads to 
summary dismissal or sacking. 
 
Majority of journalists who spoke to NUSOJ stated that they were intimidated 
at work since they do not have the right of self-expression or association 
through which they can raise their grievances or complains. 
 
Workers’ right of privacy has also been disregarded by the management of the 
radio station which insists that its journalists have to write on a notice board at 
RBK offices on their whereabouts even if they want to “go out to the lavatory”, 
which, the journalists complained, is a breach of their privacy.  But the 
management of RBK stated that they do this for the security of both RBK and 
workers. 
 
Journalists who were forced to leave or who were sacked said that whenever 
there is any labour dispute, it is always the management that is supposedly 
correct. More than five journalists repeatedly stated that the management 
threatened them by saying: “the door is open”, which meant they were free to 
leave their jobs if they felt dissatisfied. 
 
Workers of RBK also alleged that they were mocked by the management’s 
claims that they had a broad array of options from persons who could offer 
“cheap labour” would be called on duty “from Eastleigh”. A crowded suburb of 
Nairobi hosting many Somalis, which the journalists took to mean their 



	
  10	
  

services were not valued and that they were compared to the cheap labour out 
in the neighbourhood.   
 
VIII. Analysis	
  of	
  Journalists’	
  Contracts	
  

 
All fixed-term and permanent employees are entitled to a minimum of 21 
working days per year of leave with full pay. However the contracts stipulate 
that every employee is entitled to 1.5 days leave per month, which is way 
below the stipulated requirement in the employment Act. 
 
Every employee is entitled to a Sick leave of at least 7 days with full pay, 
thereafter 7 days with half-pay in each year. However the RBK contract is 
silent on this issue yet journalist get injured in the course of their duties 
therefore the contract should capture in its entirety the issues of sick leave. 
 
The Minimum statutory termination notice period for monthly employment is 
one month where no notice is given by the contract; in which case there should 
be payment of wages for the notice period in lieu of notice by the party 
terminating. Under the current RBK contract it proposes a two weeks notice, 
which is contrary to the legislated one-month period. Moreover Employees are 
entitled to moneys, allowances and benefits earned while in employment, e.g. 
salary, accrued leave payments, bonuses, retirement benefits. 
 

IX. Correspondents	
  without	
  Contracts	
  
 
Journalists working for RBK as stringers in Somalia typically work without 
written contracts, spelling out their conditions of work. The stringers also do 
not possess identification cards that specify who they work for. The journalists 
who spoke to NUSOJ stated that they are like “standby force” who have to 
respond to the call from Nairobi even if it is very early morning or late night.   
 
“We don’t know our employment rights, responsibilities and duties,” said one 
correspondent.  “If there is a dispute, they (RBK) will stop calling me and 
taking my stories and I can not claim any rights because I have no written 
employment contract,” said another correspondent.  
 
The RBK management stated that they could not give them written contracts as 
part of their “security” protection from Al-Shabaab militants, but the disputing 
journalists said that even journalists working for international broadcasters, 
such as BBC and VOA, have written contracts, and Al-Shabaab evidently 
targeted VOA and BBC journalists much more than RBK journalists. 
 

X. Case	
  of	
  “Forced”	
  Resignation	
  
 

On 29 November, the Radio Bar Kulan (RBK) aired live discussions between 
journalists and the Force Commander (FC) of African Union peacekeeping 



	
  11	
  

troops in Mogadishu (AMISOM), without the journalists’ knowledge. 
 
Some 22 journalists and cameramen attended the discussions with the 
AMISOM Force Commander, which concerned the militant group and its 
strategies. Unknown to them, the voices of the journalists who spoke to the 
commander were recorded by Al-Shabaab's propaganda machinery, Radio 
Andalus. 
 
According to the journalists who attended the discussions with the AMISOM 
FC and spoke to NUSOJ, they were invited to a press conference on security in 
Mogadishu, held by the commander and other Somali military officials. 
 
It turned out to be partially a discussion between the FC and journalists on how 
they could work together in order to improve security in Mogadishu and defeat 
Al-Shabaab. Prior to the discussions, all the journalists were asked to switch 
off their recording devices and put down their notebooks. Journalists' cell 
phones were also switched off. The discussions between FC and the journalists 
were supposed to be off the record. But in a clear act of breach of trust, all the 
discussions, as well as questions and answers between the FC and the local 
journalists, were aired live by RBK. 
 
To rectify this dangerous mistake, the Management of Radio Bak Kulan forced 
senior editor/Program coordinator, Farah Lamaane, to resign from his position. 
On 28 November, Lamaane reportedly refused to leave the live transmission 
equipment after being requested by a senior official of Albany Associates, 
which runs RBK, and after this official insisted, Lamaane went on to inform 
senior management of RBK. With no response from senior management of 
RBK, shift editor of RBK was reportedly authorised to go ahead with the live 
transmission. 
 
In his “forced” resignation letter, Farah lamaane said: 
 
1- Live Transmission Authorization:  You have personally authorized and instructed Aways 
(the shift editor) to air the live press conference in AMISOM base live, without responding my 
email in the previous night, which I sought your advice, and I clearly suggested that it is not 
worth to be aired live. 
 
2- Fabricated letter to NUSOJ over the live transmission of a press conference held in 
AMISOM compound on 29 November, which resulted huge repercussion:  You and I are 
aware that I’ve not drafted, sent, and to the worst signed the letter.  You’ve never told me how 
you have obtained my signature, which the admin office has it. On the other hand, the 
message never came from my work email f.lamaane@bar-kulan.com, or my personal emails. 
 
3- Manipulation and unnecessary pressure:  Throughout your investigation, you were sending 
me strict orders of what to say or to do, in which case I did it accordingly.  These orders were 
conflicting and confusing.  You informed me that Richard Bailey will talk to the journalists 
and write an apology letter.  On the contrary, you’ve drafted a letter of false pretence, with 
my name and signature at the bottom.  You’ve even objected to make changes in the wording. 
 



	
  12	
  

4- Take the blame or face consequence:  In our meeting on 6 December, 13:10, you’ve clearly 
told me that I should admit the responsibility of the live transmission you’ve instructed and 
authorized without any form of notification to me, that endangered the lives of innocent 
Somali journalists, or to face consequence, which I opted for the later. 
 
Lamaane formally complained to NUSOJ about forced resignation, 
exploitation, fabrication of his signature for official communication by Steve 
Turner, exposure to risk of his life and abuse of power. 
 
NUSOJ spoke to several journalists within RBK who, speaking in condition of 
anonymity because they dreaded the repercussions of being sacked from their 
jobs, confirmed that Lamaane was against the live transmission, he did not 
authorise the live transmission and officially communicated this to the 
management of RBK. Lamaane was not present at the scene of the live 
transmission because he neither authorised nor was he informed. The 
journalists working at RBK stated that the management has been failing to use 
corrective or progressive discipline for workers. 
 
Farah Lamaane insisted that he was forced to resign, having no other choice 
and he did render resignation letter because he wanted to get out of the bad 
situation with his employer, but he maintains it is the fault of the management 
of RBK. Lamaane stated that he wanted to solve the matter informally and 
amicably with the management in vain. He was neither able to raise a 
grievance procedure nor follow it through to its conclusion because there is no 
such procedure in place. 
 
Lamaane complained about unfair procedure given the way the management 
handled the matter. The same official of RBK, Steve Turner, who is alleged to 
have authorised it, is the one who carried out investigations. As such RBK 
failed to meet even the basic tenets of natural justice. Lamaane was therefore 
used as a “scapegoat” to cover up for some other person who committed this 
“grave and unprofessional mistake”. Lamaane stated that he was not given fair 
hearing and did not get enough time to prepare for a hearing. 
 
More than 10 people confirmed to NUSOJ that Farah Lamaane did not commit 
gross insubordination or dishonesty or intentional damage to the RBK property. 
He did not put journalists’ safety at risk because he neither authorized nor was 
he present at the live transmission. 
 

XI. Divide	
  and	
  Rule	
  Strategy	
  
 
Journalists working at RBK complained about the divide-and-rule strategy by 
the management, which was accused of inciting journalists against one another 
along tribal or clan lines. This created confusion and suspicions against 
journalists with allegations that some editors favoured some journalists against 
others because they belong to the same clan or tribe. 
 



	
  13	
  

RBK workers similarly alleged that the management has been meeting clan 
leaders with the guidance of journalists working at RBK and in these meetings, 
it was alleged that clan leaders encouraged clan-based employment.     
 
This situation has had spill over effect on Somali journalists in Kenya after it 
emerged that the journalists in Kenya were grouping on clan basis, which 
NUSOJ strongly objects. 
 
Recently, in its efforts to wriggle out of widespread criticism on labour 
violations and human rights abuses, RBK resorted to claims that NUSOJ 
Solidarity Office in Nairobi is the one criticizing RBK, which allegations are 
unfounded and reckless. This was meant to cloud RBK funder, UN, and the 
international community and project a misleading picture. In this move, RBK 
and its management decision to make such statement was also a sophisticated 
tactic to interfere with a legitimate union’s staunchness to defend journalists.  
 
NUSOJ as a trade union of one leadership is producing this report on the 
working conditions and labour rights of media workers at Radio Bar-Kulan, 
including journalists based on the reports and complaints which it has received 
from journalists. It would be unethical and highly irregular to let such protests 
by journalists go unvoiced. 
 
None of the RBK journalists and other media workers shall be victimized for 
expressing their opinion to NUSOJ and it is a matter of right for any worker to 
express his/her opinion and seek union’s intervention.  



	
  14	
  

 
XII. Conclusion	
  and	
  Recommendations	
  

 
It is clear from the onset of these occurrences that RBK station is in total 
breach of the fundamental human rights, the Constitution of Kenya and the 
Labour Laws on the limbs of freedom of expression and association. As a 
matter of fact the manner of employment, dismissal or sacking it has employed 
is against the stipulated procedure as per the Employment Act of Kenya. 
 
Journalists who worked or who are working at the moment at the RBK are 
victims of unfair and often abusive treatment. Accounts of maltreatment as 
well as abuse are horrifying and unacceptable especially from a company that 
was contracted to help contribute the stabilization of Somalia, but which has 
now put the lives of journalists in miserable conditions of work. 
 
NUSOJ states that journalists at RBK are overworked, unprotected, and they 
are not granted occupational health and safety. RBK urgently needs to protect, 
respect and recognise the journalists’ right to a safe and professional work 
environment. 
 
Albany Associates International UK Limited, which has contracts with RBK 
journalists & others workers, thus as an employer, has vicariously breached all 
the above legal requirements and has gone ahead to sack and frustrate its 
employees. 
 
RBK and the company that runs it – Albany Associates International UK 
Limited, must guarantee social protection schemes for journalists in a 
transparent manner and provide the journalists with pay slips that enumerate 
the calculations of statutory deductions as per the requirement of Kenyan laws. 
 
RBK management should shield the journalists and the radio station from 
political interferences and allow journalists to exercise their freedom of 
conscience. 
 
RBK and its managers from Albany Associates International UK Limited must 
cease exploitation of clan or tribal divisions within Somali society, and stop 
asking journalists their clans/tribes in the job recruitment processes. 
 
Albany Associates must end illegal employment of media workers by 
expeditiously providing all non-Kenyan media workers the work permits to 
carry on their media work legally. This recommendation is just fair expectation 
that should not warrant unfair employment termination or dismissal.  
 
In view of the fact that there have been hefty salary reductions of workers’ 
salaries, NUSOJ calls on Albany Associates to re-open constructive 
renegotiations of salaries with its workers. 



	
  15	
  

 
Albany Associates International UK Limited and the managers of RBK should 
publicly and openly state their acceptance, recognition and respect of trade 
union rights of the workers and allow trade union negotiations and 
representations for the collective interest of media workers. 
 
Kenyan labour inspectors should urgently visit RBK to examine how national 
labour standards are applied inside RBK and its newsrooms and advise Albany 
Associates and the concerned media workers on how to improve the 
application of national law in such matters as working time, wages, 
occupational safety and health. The inspectors, after their visit(s) to RBK, 
should bring to the notice of concerned national authorities of Kenya loopholes 
and defects in national law and international standards. 
 
The resignation of Farah Lamaane is involuntary resignation forced on him due 
to the unacceptable behaviour of other(s), and Albany Associates International 
UK Limited must pay Lamaane damages as dismissal compensation. Failure to 
do so, the union and Lamaane will be forced to go to Industrial or Employment 
Tribunal in Kenya to press for his rights. Lamaane may as well sue Albany 
Associates International UK Limited and RBK by filing the case of defamation 
over claims that he was responsible for the 29 November 2011 incident and 
calculate the loss, because of impact of this forced resignation on his 
professional and personnel life. 
 
Albany Associates, the company that manages RBK, should urgently review its 
contracts with Nairobi-based journalists working for RBK and make them in 
line with labour laws of Kenya and International Labour standards. 
 
Albany Associates International UK Limited should provide written contracts 
to stringers and other workers working for RBK who are in Somalia in line 
with Somali labour code, law number 65, and the contracts should adequately 
specify: hours of work; agreed remuneration; duration and conditions of 
probation and period of notices; rules governing bonuses, overtime, and rates 
of payment; conditions of safety, security, heath and rest of the workers; 
procedure for conciliation or arbitration in case of disputes; procedures by 
which and conditions on which it may be terminated, renewed or revised; and 
measures of promoting trade union representation of media workers. 
 
As a condition precedent to release and utilization of the funds, the United 
Nations should be satisfied that the funds should be used in accordance to the 
international labour standards, improving the general welfare of media workers 
to promote decent working conditions at RBK There should also be proper 
mechanism to assess the compliance of these conditions.  
  

March 2012 


