
Mid-Year 
 

Press Freedom Index Report  
2010 

 
 

Produced by: 
 

 
 
 
 
 
 
 
HUMAN RIGHTS NETWORK FOR JOURNALISTS 

(HRNJ-Uganda) 
Plot 16 Clement Hill Rd Opp. Cotton House -Nakasero 

P.O.BOX 71314 Clock Tower Kampala-Uganda   
Tel:+256-414-667627 /+256-701-810079 

                          Email: info@hrnjuganda.org  
                                            humanrajournaists@yahoo.co.uk                         
                               Website: www.hrnjuganda.org  
                               
 
With financial Support through Open Society Initiative for East 
Africa (OSIEA)  

HRNJ-Uganda 2010 1

mailto:info@hrnjuganda.org
mailto:humanrajournaists@yahoo.co.uk
http://www.hrnjuganda.org/


 
Foreword  
 
Shooting the messenger was wrong yesterday, today and will be, tomorrow  
 
Half the year is gone. But journalists are counting causalities. Some are nursing wounds 
or bruised egos from the state oppression’s machines – and from corners you would least 
expect – the public.  
 
With the opening of media space, Uganda was once lauded as a haven of press freedoms. 
Over the years, however, the government looks to be like a chicken eating its own eggs. 
 
In other words, what explains 30 journalists reporting assault or other forms of abuse in 
a space of six months? 
 
Like the legendary general who shoots the messenger, the government and disgruntled 
public who are directing anger on the media, are looking in the wrong direction. What 
we ask from them however, the fourth estate must be safeguarded from abusive laws and 
individual perpetrators, if this country is to achieve its dreams and aspirations. 
 
A full year is only two months shy, since CBS radios were closed. They remain closed and 
there seems no white smoke indicating they will return to air soon – yet, other radios 
closed along side the stations have been cleared and operating normally. I should note, 
though, those radio stations’ have not remained the same in the duties to the public as 
unnecessary self censorship has been introduced to the state’s advantage, but at the 
expense of the public’s right to know. 
 
For the hundreds of workers laid jobless due the closure of the CBS station, this is 
inhuman treatment and government’s insensitivity and disrespect to people’s jobs, let 
alone, infringing on the radio’s right to broadcast. 
 
The Broadcasting Council, in this regard has turned into a hand of injustice and to many 
in the profession, they have lost faith in it for failing to be fair and just in respect to the 
people and institutions it oversees. 
 
The Police as well as Resident District Commissioners (RDCs) have proven to be the 
worst enemies of media freedoms. I call upon the two institutions to restrain from getting 
in the way of the public’s right to access information. It is unacceptable for an institution 
such as the police that should have protected journalists in the line of duty, to turn 
around and carryout brutal acts, such as arresting them without trial and to stop at 
nothing but harming them. 
 
Overzealous RDCs who have turned into media monitors without necessarily following 
the law have not made matters any better. RDCs worth the salt, should regard the media 
as partners in fostering democracy and empowering the people across the board. It is 
either the RDCs are ignorant in witch-hunting journalists or they lack what to do.   

HRNJ-Uganda 2010 2



 
It is my plea as we enter into the second cycle of the year, which at large will cover 
general elections, that the police and other organs of the government, restrain from 
attacking the media personnel, and instead, render them necessary help, to carryout their 
duties.  
 
 
Mike Ssegawa 
Senior sub editor,  
Daily Monitor  
0752545880 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HRNJ-Uganda 2010 3



 
Preface; 
 
Human Rights Network for Journalists (HRNJ-Uganda) is an independent media 
advocacy network for human rights journalists in Uganda whose mission is to build a 
strong and credible human rights based media group that responds to critical aspects of 
human rights violations.  
 
Under the strategic direction of Human Rights Network for Journalists –Uganda, efforts 
and resources are devoted to (i) Advocacy and Networking (ii), Documentation and 
Research (iii), Capacity building and Outreach and (IV) Institutional Development.  
 
Acknowledgement; 
 
Human Rights Network for Journalists (HRNJ-Uganda) is deeply indebted to all 
journalists, individuals, lawyers, editors and media houses that contributed to the 
documentation of these cases and production of this mid-year Press Freedom Index, 
2010. 
 
We would like to thank our development partners DANIDA, Foundation for Open Society 
Initiative (FOSI) and Media Legal Defence Initiative for the financial support which has 
enabled HRNJ-Uganda to not only  produce this report but their contributions towards 
defending journalists to promote human rights and change people’s lives. 
 
Mid-year Press Freedom Index 2010    
 
The report covers a period of six months between January and June 2010  
 
Research Objective; 
 
The objective of this report is to investigate, document and analyze information on all 
cases that have occurred between January and June 2010 which undermine the 
enjoyment of the right to freedom of expression and press freedom media in Uganda. The 
report gives an assessment on these rights and freedoms  
 
To use the findings towards formulating better policies that advance the fulfillment of 
human rights obligations, for “End Impunity” campaigns and human rights awareness in 
Uganda.  
 
Overview 
 
The freedom to form opinions and express them without fear of repression is a 
fundamental tenet for the development of a pluralistic, tolerant, and democratic society. 
This right represents not only the right to privacy of individuals to hold opinions and 

HRNJ-Uganda 2010 4



formulate thoughts, but also to express them in a public forum, especially as part of 
exercising the right to political participation. 
 
Additionally, the right to access information, that is the right to seek and receive 
information, which also forms an important component of this right and which has added 
significance in the current age of information technology, is intrinsic to the transparent 
functioning of a democratic government and the effective and well-informed participation 
of civil society. 
 
 In this context, freedom of opinion, expression and information is one of the core civil 
and political rights as it is essential for the exercise of all other human rights. At a very 
basic level, the freedom to express ideas as well as to seek and receive information is 
essential for human rights defenders to obtain information about human rights violations, 
to inform the public and the State about their occurrence, and most importantly to 
demand accountability and to express their criticism of unjust laws, policies or practices. 
 
It’s against this background that Human Rights Network for Journalists-Uganda derives 
the interest to assess the observance of these rights and remind those in power of their 
obligations. 
 
General observation 
 
Freedom of expression and the media continues to be undermined in Uganda. Between 
January and June 2010, Human Rights Network for Journalists (HRNJ-Uganda) noted 
that state interference, judicial sanctions, police harassment, attacks on individual 
journalists, introduction of inhospitable media laws and public statements were mostly 
employed against journalists and the media. 
 
Bowdlerization and trepidation in the media  
 
Government is zealously tightening its control over the media ahead of 2011 general 
elections. Human Rights Network for Journalists -Uganda (HRNJ-Uganda) has keenly 
documented incidents in the period this mid-year index covered, and this position is 
based on incidents below;- 
 
1. March 15th /2010 the minister in charge of Communication made a directive to have 
the Broadcasting Council (BC) and Uganda Communication Commission (UCC) merged 
following a cabinet decision. BC and UCC are statutory bodies created by the 
Communication Commission Act (Cap 109) and the Electronic Media Act (Cap 104). 
Under the Communication Commission Act, the commission is mandated to issue 
frequencies but not operational licenses for TV or radio. The UCC cannot control what is 
broadcast and the standard of broadcasting. On the other hand its powers are vested in 
all modes of communication including postal, electronic and others as a regulatory and 
licensing body while the BC is only limited to electronic media. Therefore, the merger of 
the two bodies (BC and UCC) violated article 79 of the Constitution of the Republic of 
Uganda which mandates parliament to formulate or amend laws.   

HRNJ-Uganda 2010 5



 
2. January 29th 2010, cabinet passed The Press and Journalists (amendment) Bill. The 
bill is intended to amend the Press and Journalists Act Cap 105 to provide for 
registration of news papers, to require that the editors of a news paper shall ensure that 
what is published is not prejudicial to national security, to rationalize the composition of 
the media council, provide for licensing of news papers, increase the membership of the 
disciplinary committee; provide for offences and penalties and to provide for expeditious 
disposal of complaints before the disciplinary committee. Well as it’s important for the 
government to regulate the media, Human Rights Network for Journalists-Uganda urges 
government to revise the bill because it  will infringe on freedoms greatly especially the 
right to freedom of speech, media freedom, and press once it’s passed in its current form.   
 
Inside media houses: 
 
The chairman Broadcasting Council Eng. Godfrey Mutabaazi directed the management 
of Voice of Lango to suspend two presenters Akena Patrick Ronex and Joe Orech after 
hosting Uganda People’s Congress (UPC) president Dr. Olara Otunu in the radio talk 
show. However, the letter signed by Eng. Mutabaazi did not give reasons for the 
suspension. In his letter, Mutabazi also demanded for recordings of the programme 
which the radio submitted. A staff who wanted to remain anonymous told HRNJ-Uganda 
researcher that during the radio show aired on 12th/04/2010 at 11pm Dr. Otunnu 
allegedly said that National Resistance Movement (NRM) government was responsible 
for the suffering of people in the 20-year old war in Northern Uganda. 
 
“Throughout the fateful night I received calls including those from Gulu Resident District 
Commissioner Lt. Walter Ochora who demanded to know about what had transpired 
during the programme but I invited him to come to the radio and listens to the 
recordings,”  Akena Patrick Ronex told HRNJ-Uganda. Ochora booked for the show on 
the following day (13th/April/2010) allegedly to clarify about the alleged “lies” uttered by 
Dr. Otunu. HRNJ-Uganda has learnt that police on the13th/July/2010 summoned the two 
presenters for interrogation and demanded for recordings. The duo confirmed the police 
summons but they said the interrogation took place on 14th/April/2010 since the day they 
were expected to report to police RDC Ochora was coming to meet them. “Police wanted 
us to give an account of what we asked Dr. Olara and the criteria we used to invite him 
but we restricted ourselves to the recordings which the station provided” Akena said. I 
was called by my director Hon. Felix Okot Ogongo who informed me that he had been 
called by President Museveni and expressed anger about the show and was not happy 
about what Dr. Otunu had said. Hon. Okot told me that the President Museveni 
threatened to close the radio if the radio does not apologize for the lies of Dr. Otunu. 
“We wrote the apology and aired it several times even during the show of RDC Ochora” 
Akena said. On 14th/April/2010 while at police, they noticed that there were police 
detectives from police headquarters in Kampala who were heading the interrogation.  
 
Another staff informed  the HRNJ-Uganda researcher that after one week of the 
interrogation, police detectives stormed the radio demanding for the list of contributors 
during the show and their telephone contacts but the radio insisted that the demands 

HRNJ-Uganda 2010 6



were meant to infringe on the journalism professional ethics which require every 
journalist to protect his/her source.   
 
Ssuubi fm was one of private owned radios switched off during the September riots that 
left around 40 people killed in cold blood and dozens admitted in hospitals as a result of 
gun shoots. Other radios suffered government’s assault on the fundamental rights on the 
right to freedom of expression and press freedom include Radio Two commonly known as 
‘Akaboozi ku Bbiri’, a Catholic based Radio Sapientia and the Buganda owned radios 
89.2fm and 88.8fm which have remained closed since then. 
 
However, apart from the affected radios making public apologies through press 
conferences and written apologies as a result of pressure from government, government 
has not justified for the closure of these privately owned radios. No radio was sued 
neither journalists fired under state duress was taken to court for the alleged flouting of 
broadcasting regulations. 
 
Upon reopening in January 2010 Ssuubi fm had scrapped off its popular political daily 
talk show “Amazima Tegekweka” whose packaging and selection of guests were not liked 
by government. Sources say its one of the shows that the state accused of providing a 
platform to pro-Buganda agitators a day after Central Broadcasting Service (CBSfm) 
had been closed during the break out of the September riots. The show which was hosted 
by Robert Ssempala and aired between 7pm and 9pm week days.  It was replaced by a 
music show called “Tuwaye”. Ssempala has been also transferred to a mid-morning 
music show under the name of “Katupakase”.  The only remaining political talk show 
Amazima Tegekweeka (previously called Mmanya Omukulembezewo) aired every 
Saturday features mainly pro-government and NRM people.   
 
A directive has been made to Ssuubi fm newsroom that President Museveni’s story should 
always be the lead story in every station’s news bulletin and stories whose source is 
Mengo (Buganda Kingdom) with an element challenging the central government 
programmes or policies have been barred. More efforts to remain in good books with 
government have been added. All news bulletins are required to be pre-recorded and 
approved by either the managing director or programmes director before being aired.  
 
Songs deemed critical to the government are banned from playing on Ssuubi fm 
especially those glorifying Buganda Kingdom or highlighting leadership challenges. A 
list of banned songs has been developed and some presenters have confirmed the 
development. “One staff who preferred anonymity told this researcher that “I have been 
confronted by my bosses in course of my shows over playing the banned songs and I was 
ordered to prematurely end them. It was hard to do away with these songs since they 
were requested by listeners during our shows until the management had to delete them 
from the on air computer”.  
 
It has been discovered by this researcher that during ‘press reviews’ programme, critical 
stories published in the print media are not highlighted however, its still hard to establish 
whether it’s an order imposed on the presenter or it’s a personal decision to censor such 

HRNJ-Uganda 2010 7



stories since some presenters are not willing to speak. The radio managing director 
Ahmed Masembe when contacted by the research asked for more time to understand 
issues which were being raised by the researcher. 
he station has also suffered unprecedented loss of staff in major departments especially 
programming and news room. Those include Irene Nakamate, Patrick Ssembuusi a.k.a 
Kawadwa, Male Musa, Kazibwe Bashir Mbaziira, Deo Walusimbi and Edward 
Mukwaaba Katende among others.     
 
Journalists at different radios are suffering from extreme censorship as a result of 
proprietors holding individual employees responsible for legal or financial consequences 
arising from either critical story reporting or programming.  At Radio One and 
Akaboozi, a staff employee who gave this information on condition of anonymity revealed 
that “A note has been placed on the news room notice board warning that a reporter will 
be liable or held to account for a back fire of a story whose facts have not been double 
checked. HRNJ-Uganda notes that although its important to cross the facts, many radio 
stations don’t provide facilitation to reporters and many stories have been censored even 
if facts of these stories are at hand.  
 
Although it is important to promote professionalism within the media house, the level of 
censorship seems to be increasing at Radio One and Two. The new rule in the news room 
is that no story will be aired without a sound byte except court stories however good the 
story might be. Live reporting has been banned since the September riots according to 
one staff.  
 
Presenters have been subjected to acts of intimidation in course of their work. During 
Mukono by-election on 25th/May/2010, Basajja Mivule a presenter with Radio Two 
received an intimidating text message from unidentified person warning him against the 
programme. The mobile phone text in particular threatened the presenter that his show 
was being monitored by security agents. 
 
In the print media, either private or public censorship is taking shape. A senior reporter 
in one of Uganda’s profound news papers who preferred anonymity told HRNJ-Uganda 
researcher that critical stories have been dropped without any reason. “Since late last 
year, I have filed big stories on corruption and other human rights related stories but I 
have never seen them published neither any reason from my editor”. 
 
Another reporter confessed that many journalists are looking for something else to do 
other than wasting time in a profession full of oppression and censorship even on stories 
that impact on lives of Ugandans and at the end of the day they are poorly remunerated.  
 
Human rights Network for Journalists-Uganda (HRNJ-Uganda) has noted that 
censorship at the print media does not stop at reporters but also opinion contributors in 
these papers. “I have been called several times by editors of some papers in which i 
contribute in terms of writing opinions asking me to change the tone of my wordings” an 
opinion writer said.       
 

HRNJ-Uganda 2010 8



Below are attacks recorded between January and June 2010 against print media and 
foreign media reporters 
 
Name of Print Media    Jan  Feb  Mar  Apr  May   June 
The Daily Monitor                   -         2        2       -      -     1 
The New Vision                       -          -        1       -      -      - 
The Observer Media               -          -         -       -      -      - 
The Independent Magazine     -         -         -       -      -      - 
The East African                    -          -         -       -      -      - 
Bukedde                                 -          -         3       -      -      - 
Red Pepper                            -          -         3        -       -        - 
Kamunye                               -          -          -       1        -      - 
Ggwanga                               -          -        1        -        2       1 
Eddoboozi                            1           -          -           -       -         - 
Etop                                      -          -          -       -                        -          - 
Rupiny                                  -          -           -       -       -      - 
Freelancers                           -          -          -       -       1         - 
Correspondents with  
International media              -          -         1        -        -        - Cases recorded between 
January and June 2010 against electronic media (radios, local agencies and television) 
reporters 
 
Name of radio, news agencies or television     
                                           Jan  Feb   Mar  Apr  May   June 
Uganda Radio Network              -      -        -        -         1      - 
Media Plus                                 -       -       -         -        -      - 
Liberty Broadcasting Service     -        -         -          -        -       - 
All Karamoja fm                        -        -         -          -      -    - 
Alpha fm                                    -         -        -                    -          -              - 
Arua One fm                             -          - - - - - 
Baptist International Missions 
in Uganda                               -            - - - - - 
Beat fm                                   -            - - - - - 
Bob Fm                                  -             - - - - - 
Buddu Broadcasting Services -            - - - - 1 
Bunyoro Broadcasting Services-          - - - - - 
Busiro Fm                               -            - - - - - 
Busoga Fm                             -            - - - - - 
Empanga fm                           -            - - - - - 
Campus fm                             -            - - - - - 
Capital fm                                -         - - - - - 
Central Broadcasting Service -           - 2 - - - 
Peace radio                             -            - - - - - 
 Choice fm                          -             - - - - - 
Continental fm                   -             - - - - - 
Dembe fm                          -              - - - - - 

HRNJ-Uganda 2010 9



Dunamis fm                      -               - - - - - 
Spirit fm                            -              - - - — - 
East African radio             -               - - - - - 
Family radio                     -               - - - - - 
Faith fm                           -                - - - - - 
Grace radio                      -                - - - - - 
Greater Afrikan radio       -                - - - - - 
Hot 100                             -                - - - - - 
Impact fm                          -               - - - - - 
Kagadi Community radio   -              - - - - - 
Kampala fm                      -              - - - - - 
King fm                             -               - - - - - 
KIU fm                             -               - - - - - 
Kyenjojo fm                     -               - - - - - 
Kinkizi fm                        -               - - - - - 
Kfm     
New life fm                      -               - - - - - 
Mama fm                        -               - - - - - 
Mega fm                         -               - - - - - 
Messiah radio     
Mubende Broadcasting and  
Technical Service          -               - - - - - 
NBS Kodheyo 89.4fm    -               - - - - - 
Nile fm                          -                - - - - - 
Open Gate                    -                - - - - - 
Power fm                     -                 - - - - - 
Prime fm                     -                 - - - - - 
Radio ABC                   -                 - - - - - 
Radio Apac                 -                   - - - - - 
Radio Bilal                  -                  - - - - - 
Radio Equator             -                 - - - - - 
Radio Four                  -                 - - - - - 
Radio Hoima               -                 - - - - - 
Radio Kiira                - - - - - - 
Kioga Veritas fm      
Radio Kitara - - - - - - 
Radio Koboko - - - - - - 
Radio Lira - - - - - - 
Radio North - - - - - - 
Radio One - - - - - - 
Radio Paidha         - - - - - - 
Radio Pacis       
Radio Palwak - -   -  -     -     - 
Radio Rhino                - - - - - - 
Radio Sapientia          - - - - - - 
Radio Simba       

HRNJ-Uganda 2010 10



Radio Sky net - - - - - - 
Radio Two - - - - 1 - 
UBC Radio - - - - - - 
Radio Wa       
Radio West - - - -  - 
Rock fm - - - - - - 
Rukungiri fm - - - - - - 
Sanyu fm - - - - - - 
Star fm - - - - - - 
Super fm - - - - - - 
Ssuubi fm - - - - - - 
Signal fm - - - - - - 
Top Radio - - - - - - 
Touch fm - - - - - - 
Unity fm - - - - - - 
Voice of Africa - - - - - - 
Voice Kigezi - - - - - - 
Voice of Life - - - - - - 
Voice of Teso - - - - - - 
Voice of Toro - - - - - - 
WEBS fm - - - - - - 
Life fm - - - - - - 
Vision voice fm - - - - - - 
NTV - - - - - - 
WBS TV - - 1 - - - 
Bukedde fm - - - - - 1 
Radio Rupiny - - - - - - 
Radio Etop - - - - - - 
Kingdom fm - - - - - - 
Record TV - - - - - - 
Top TV - - - - - - 
NBS TV - - - - - - 
UBC TV - - - - - - 
Bukedde TV - - - - - - 
Star TV - - - - - - 
Record radio - - - - - - 
Voice of Lango  - - - 2 - - 
Luo fm  1 - - - - - 
 
 
Nature of cases recorded between January and June 2010 
Types of cases           Jan Feb Mar   Apr    May June 
Extrajudicial or  
arbitrary killing                  -   -    -           -         -      - 
Cruel, inhuman or degrading treatment  
or punishment and torture   -    -   5          -       1     1 

HRNJ-Uganda 2010 11



Illegal arrest or detention  1    -   2          -       1     1 
Attacks and threats             -    -   2          1        4     1 
Unlawful dismissal              -    -   -            -         -     - 
Judicial Sanctions                -           2        4      -        -        - 
State interference               1            -          -       -        -        - 
Public statement                -            -           -       1        -        - 
Police harassment             1            -          1       1         -        - 
 
 
 
 
Sources of attacks recorded between January and June 2010 
 
Name of institution  
or Individual              Jan   Feb   Mar   Apr    May    June 
Uganda Police Force (UPF)    1   3    6   1    -     1 
Uganda People Defence Forces  
(UPDF)    -    -    2   -    -     - 
Political parties     -    -    -   -    -     - 
Para-military Groups    -    -    -   -    3     - 
Regulatory bodies    -    -    -   1     -     - 
State    2     -    -   -     -     - 
Public    -    1    4   -    1     1 
Categorized individuals;  (Members of  
Parliament, Magistrate, Ambassador, 
Vice president   -    -    - 1    3      1 
 
 
Journalists at risk/ targeted most 
Category of journalists Jan Feb Mar Apr May Jun 
Photo journalists 1 - 6 - 1    1 
Reporter  - 2 6 1 3    3 
 
Media houses whose staff were  
targeted during the period 
Media houses                    Jan       Feb     Mar Apr May Jun 
The Daily Monitor - 2 2 - - 1 
Bukedde - - 3 - - 1 
Red Pepper - - 3 - - -  
CBSfm - - 3 - — - 
Ggwanga - - - - 2 - 
Voice of Lira - - - 2 - - 
DW radio  - - 1 - - - 
New Vision - - 1 - - - 
Radio Two - - - - 1 - 
Kamunye  - - - 1 - - 

HRNJ-Uganda 2010 12



Uganda Radio Network - - - - 1 - 
Eddoboozi 1 - - - - - 
Top radio - - - - 1 - 
Luo fm 1 - - - - - 
Radio Buddu - - - - - 1 
 
 
Journalists underwent police harassment between January and June 2010   
 
Name   Media House Times reported on bond 
Angello Izama The Daily Monitor Seven times both at   
 Jinja road police     station and Kabalagala  
  police station  
Henry Ochieng  The Daily Monitor Seven times both at   
 Jinja road police     station and Kabalagala  
  police station 
Akena Patrick Ronex Voice of  Lango Twice at Lira police   
 station 
Joe Orech  Voice of Lango Twice at Lira police   
 station 
Musa Kigongo CBS fm Once at Masaka police   
 station 
Dalton Kaweesa  The Red Pepper   Two times at Jinja road   
 police station 
Ben Byaruhanga The Red Pepper Twice at Jinja road   
 police station 
Johnson Kaweesa The Red Pepper Twice at Jinja road   
 police station 
 
 
Journalists on trial by June 2010 
 
Name Media house Charges 
 
Richard Tumusiime The Red pepper Criminal Defamation   
Francis Mutazindwa The Red pepper Criminal Defamation   
Andrew Mwenda  The Independent Magazine  Sedition  
Charles Bichachi The Independent Magazine   Sedition  
Moses Akena The Daily Monitor Criminal Defamation 
Otim Patrick Mega fm/Rupiny  Treason  
Daniel Kalinaki The Daily Monitor Forgery and Uttering false document 
Henry Ochieng  The Daily Monitor Forgery and Uttering false document 
Kalundi Robert Sserumaga Radio One  Sedition 
Siraje Lubwama The Daily Monitor Sedition 
John Njoroge The Independent Magazine Sedition  
Andrew Mwenda The Independent Magazine Sedition    
 and Sectarianism  
James Tumusiime The Observer                       Promoting Sectarianism  
Ssemujju Ibrahim Nganda The Observer                      Promoting Sectarianism 

HRNJ-Uganda 2010 13



Andrew Mwenda  The Independent Magazine Promoting Sectarianism 
Joachim Buwembo  The Daily Monitor Criminal Defamation   
Emmanuel Gyezaho  The Daily Monitor Criminal Defamation   
Robert Mukasa The Observer Criminal  Defamation   
Bernard Tabaire  The Daily Monitor Promoting Sectarianism 
Angelo Izama  The Daily Monitor Criminal Defamation 
Betty Nambooze  CBS fm  Sedition 
Angelo Izama The Daily Monitor Libel 
Henry Ochieng  The Daily Monitor  Libel 
Musa Kigongo CBS fm  Sedition 
Ben Byaruhanga  The Red Pepper Publishing false news 
Dalton Kaweesa The Red Pepper  Publishing false news 
Johnson Talemwa The Red Pepper Publishing false 
 
Extracts 
 
Ssembabule; 15th/June/2010; Ssembabule Grade one magistrate Kule Moses arrests 
reporters Matridah Nabukalu (Buddu fm) and Hanifah Namuwonge (Bukedde) over 
entering in court without his permission. Their pens and note books were confiscated. 
“We entered court in the middle of a session and started taking notes. He instructed 
police confiscate our note books and pens and arrested us. While in detention the 
magistrate said no journalists should enter his court unless registered by the court 
registrar.  
He told us that after the registration, he (Magistrate) would give a permission to that 
effect saying his court was different” Nabukalu told HRNJ-Uganda. She said they were 
detained for more than two hours and released after the intervention of their editors.   

 
Kampala 09th/June/2010; Police in Kampala have arrested and battered the Daily 
Monitor photo journalist Yusuf Muziransa for taking photographs of police brutal attacks 
on opposition political supporters. 
 
The anti riot police and stick-wielding men assaulted president general for Forum for 
Democratic Change (FDC) and other leaders of the Inter-Party Coalition who had tried 
to hold a rally at the Clock Tower grounds demanding for disbandment of the Electoral 
Commission.  
 
The Inter-Party Cooperation is a loose organisation of the major opposition political 
parties in Uganda namely; Conservative Party, Justice Forum, Uganda People’s 
Congress, Social Democratic Party and Forum for Democratic Change. 
 
Mr. Muziransa who had covered the scuffle for around thirty minutes was confronted by 
a police officer identified as Mundu and demanded that he should vacate the venue.  
 
“I identified myself to him as a photo journalist with the Daily Monitor but he insisted 
and hit my camera and it fell down. He went ahead and kicked and slapped me. As a 

HRNJ-Uganda 2010 14



result I fell down which compelled fellow colleagues at the scene intervene” Muziransa 
narrated the ordeal. 

 
Kampala 07th/June/2010; unidentified people attacked Ggwanga freelance journalist 
Dick Ssenyondo based in Masaka, Southern region on his way home and sustained 
serious injuries. 
Ssenyondo explained that he was confronted by four unidentified plain-clothed men while 
at Kijjabwemi village, a Masaka town suburb on his way back home at 8pm who 
hammered him up. “Rescuers identified me on way who lashed me to the hospital” 
Ssenyondo said. A case was opened at Masaka police station under case reference 
number Msk/SD/25/25/5/2010. 
 
Kampala, 29th/may/2010;  Moses Kasibante of Ggwanga News Paper was arrested and 
tortured on 25th/May/2010 by Kalangala Action Plan Operatives in a numberless vehicle 
during the Mukono North by-election while at district headquarter polling station. The 
operatives confiscated his identity card and other valuable items. “I was arrested by 
plain clothed gun-wielding men who forced me into a numberless Toyota Prado which 
whisked me away. After few minutes of my arrest, I found myself detained in a safe house 
in Mukono with a yellow gate where I spotted a yellow bus which resembled the one 
commonly used by Kalangala Action Plan” Kasibante said. While in detention he was ill-
treated and sustained serious injuries. After several hours of cruelty and degrading 
treatment, they started interrogating him until a phone call suspected to have directed 
operatives otherwise. 

 
Kampala 25th/May/2010, Basajja Mivule a presenter with Radio Two received an 
intimidating phone text message from an unidentified person on the Election Day for 
Mukono by-election warning him against the programme. The mobile phone text in 
particular threatened the presenter that his show was being monitored by security agent 
and he risked his life to criticize the government. 

 
Masaka, May/2010: Bukoto East Member of Parliament Alintuma Nsambu threatened 
Top Radio presenter Ssozi Ssekimpi Lwazi with violence over a radio programme. The 
show discussed the problem of child sacrifice which was rampant in the area and blamed 
the area MP Nsambu for neglecting the constituency. “He threatened to hurt me through 
a phone call after he accused me of talking ill about him during the show” Ssozi said 
Kampala, 17th/May/2010: Ggwanga news paper photo journalist Alex Lubwama has 
been arrested by an operative attached to state house over taking his photograph. 
Mr. Lubwama who covered a court case involving four suspected conmen who defrauded 
more than 80 million shillings from hardware suppliers was arrested outside Kampala 
City Hall court on his way to office and dragged to the Central Police Station (CPS) 
Kampala. 
 

HRNJ-Uganda 2010 15



Human Rights Network for Journalists-Uganda (HRNJ-Uganda) has established the 
names of the operative as Bashir Okwir who resides at Bugolobi Flats, a Kampala 
Suburb. He is part of an alleged group of conmen who was earlier granted bail 
 
Lubwama alleged that his tools of trade were confiscated by the operative who declined 
to identify himself or give reasons for the arrest but grabbed him nevertheless. “I was 
taken to central police station Kampala and detained for hours without a single charge 
and later released as a result of an intervention from my colleagues” Lubwama said. 
Rakai, May/2010: Uganda Radio Network (URN) reporter Edward Bindhe received 
death threats over a story which exposed closed health centers as a result of drug 
shortage. “I investigated two health centers namely; Kabuwoko health center II and 
Kivumba health center III and found that they had been closed due to shortage of drugs” 
Bindhe said. He interviewed a clinical officer M/s. Nagawa who said that patients were 
abusing them which forced them close the centers.  
 
Bindhe allegedly suspected the calls to be coming from the in-charges of Kivumba and 
Kabuwoko health centers. 
          
07th/05/2010 – Eritrean Exiled journalist Yonas Embye received deportation threats from 
Eritrean consulate to Uganda His Excellence Issaias over his continued exposure of 
gross human rights abuse in Eritrea through organized demonstrations in Uganda’s 
capital Kampala.  
 
Mr. Embye who fled Eritrea to Uganda following the government’s continuous clamp 
down on private media, allegedly received threats from H.E  Issaias, “While on streets of 
Kampala, Mr. Afeworki raised his head from the window of a car and threatened me with 
kidnap and to deport me back to Eritrea within 24 hours,” Mr. Embye reported. 
Upon receiving the reports, efforts have been made by HRNJ-Uganda to meet the 
consulate but audience has been denied. The secretary to the consulate M/s Adriam has 
delayed the appointment since 07th/May/2010 when the incident was reported. She only 
informed HRNJ-Uganda office on 14th/May/2010 that the consulate deals only with public 
service not with everyone which was outrageous. 
 
03rd/05/2010; Vice President Attacks media over reports 
 
The Vice President Prof. Gilbert Balibaseka Bukenya has publicly attacked the media 
over exposing his alleged wrong deeds in preparation for the hosting of Commonwealth 
Heads of Government Meeting (CHOGM) hosted in 2007. 
Prof. Bukenya who chaired cabinet sub-committee on CHOGM is accused of flouting 
public procurement regulations when he authorized Shs. 13.9 billion to construct 
Munyonyo Commonwealth Resort, Shs. 9 billion procurement of the BMW cars and he 
used CHOGM funds to grade a road to his Garuga hotel. 
      
Prof. Bukenya, who had also been shielded by Attorney General from appearing before 
the Parliamentary Public Accounts Committee to account for his actions, was forced by 
his boss (President Museveni) to appear before MPs. 

HRNJ-Uganda 2010 16



 
While appearing before MPs on the 3rd/May/2010, he started off by attacking journalists 
whom he described as uneducated and uninformed. “They have been writing ill of me. 
News papers have accused me of going into hiding” Prof. Bukenya said. “Tomorrow they 
will write: Bukenya was grilled. Can you show me where I have been grilled?” Bukenya 
asked. He also ended his appearance before the MPs belittling Journalists when he said 
that they were not even an eighth of who he was but they go ahead to blackmail him. MPs 
warned Prof. Bukenya against using unparlimentary language.       
Lira, April/2010; Broadcasting Council (BC) directs the management of Voice of Lira to 
suspend the two presenters Akena Patrick Ronex and Joe Orech after hosting opposition 
political party Uganda People’s Congress (UPC) president Dr. Olara Otunnu   
 
Kampala, April/2010: Kamunye news paper editor Moses Mugalula received numerous 
threats from Kyadondo south Hon. Issa Kikungwe over stories published by the paper 
regarding Democratic Party (DP) conflicts. 
 
Lira, 13th/April/2010; Police in Lira have arrested Voice of Lira presenters for hosting 
opposition Uganda People’s Congress (UPC) president Dr. Olara Otunu. The presenters 
namely; Akena Patrick Ronex and Joe Orech are accused of hosting Dr. Otunnu who 
allegedly said that the National Resistance Movement (NRM) government was 
responsible for a 20 year war in Northern Uganda.    
  
Masaka 30th/March/2010, Court in Masaka has charged a reporter formerly working 
with CBSfm Musa Matovu Kigongo with sedition. Prosecution alleged that Kigongo 
made seditious statement that linked government to the burnt tombs.    

 
Kampala 29th/March/2010:  Police in Southern Uganda region have arrested and 
detained a reporter formerly working with now closed Central Broadcasting Service 
(CBS) correspondent in Lyantonde Musa Matovu Kigongo over statements regarding the 
Buganda Kingdom’s burnt tombs in Kasubi. 
 
President Museveni has directed the security to arrest any one mentioning the National 
Resistance Movement (NRM) government as having master-minded the fire which gutted 
the Kasubi tombs. 
 
Kigongo is the forth journalist to be arrested in connection with the burnt tombs after 
three journalists of the Red Pepper namely; Dalton Kwesiga, Ben Byaruhanga and 
Johnson Talemwa were arrested and charged with sedition at Nakawa court after 
running a story entitled “police quizzes Mengo ministers over Kasubi fire”. 
 
Kigongo who was arrested along with Nyendo town Council councilor to Masaka 
municipal council Charles Zziwa at 10am at the orders of Masaka Resident District 
Commissioner Bamusedde Bwambaale. They were interrogated by Masaka police for 
more than four hours and later detained at Masaka police station. 
 
Police argued that while on streets of Masaka town, Kigongo allegedly said that 

HRNJ-Uganda 2010 17



President Museveni had an idea about the burning of Kasubi tombs. Police preferred 
libel charges against him pending to appear before court. 
 
 
Kampala 26th/March/2010 – Three Red Pepper Publication journalists were 
charged with publication of false stories about the Kasubi fire. 
 
Ben Byabaraha, the publication’s news editor, Mr. John Talemwa, a reporter and Mr. 
Dalton, a sub editor were charged with sedition at Nakawa Chief Magistrate’s court. The 
trio appeared before chief magistrate Deo Ssejjemba and denied the case. Prosecution 
alleged that on March 25th 2010 with intent to cause hatred, contempt and to excite 
disaffection against the government as per the law established, journalists published false 
information in two articles. 
 
The stories under contention were titled; “Police quizzes Mengo minister over Kasubi 
fires” and “Katikiro Walusimbi grilled at CID for five hours” were allegedly published 
after the burning of the Kasubi tombs.  
 
They were however released on non cash bail of Shs 5 million upon presenting seven 
sureties who were each bonded at Shs 1.5 million each.   The journalists were ordered to 
deposit their passports with court until the completion of the case. Kampala – 
22nd/03/2010; The Daily Monitor correspondent based in Bugiri was last week arrested 
for allegedly attempting to cover a case in court. 
 
Asuman Musobya, who was locked up in the office of the districts junior intelligence 
officer, Mr. Ben Tumugabirwe, spent more than six hours in confinement, and was 
released without charge or recording a statement. 
 
Before his arrest, Mr Musobya had been tipped off about the murder case due for court 
involving a Bugiri businesswoman Nalongo Zulaika Nakaziba who is allegedly accused 
of murdering her husband the late Tenywa Geoffrey and buried the body inside the 
house. 
 
Information available indicates that Bugiri District Police Commander Owino Julius and 
District Criminal Investigation Officer Salongo James Lubambo, after learning about the 
presence of journalists at court premises picked Bugiri Grade One magistrate Flavia 
Nabakooza Kalungi  
and took her to Bugiri prison where she heard the case from. 
 
Musobya, who followed the relocation of the magistrate to prison, was arrested by DPC 
Owino for insisting to cover the case and handed him over to the district’s junior 
intelligence officer, Mr. Ben Tumugabirwe who detained Musobya in his office for more 
than six hours.  After the hearing of the case, Musobya was released from detention 
without a charge. 
 

HRNJ-Uganda 2010 18



Kampala - 24th/03/2010: Bukedde photo journalist Moses Lemisa who is admitted in 
the hospital as a result of assault by Presidential Guard Brigade (PGB) has received 
intimidating calls from within the army circles. 
 
Lemisa, who was in coma for days, was on 17th/03/2010 assaulted for taking photos of 
dead bodies killed by Presidential Guard Brigade during the visit of President Museveni 
at Kasubi tombs which gutted fire.  
 
He is suffering from breathing complications and swelling chest. 
   “I received a call on a private number asking for both the hospital I am currently 
admitted to and the where-about of the photos I took at Kasubi tombs. When I asked who 
the caller was, he identified himself as Captain Mwesigye,” Lemisa narrated. The caller 
demanded for photos and said he would get them at any cost. 
 
Lemisa was kicked in the chest injuring his left arm by plain cloth gun wielding men. He 
was wrapped up by soldiers and ordered him to delete all photos of dead bodies and men 
started shooting in air. He however managed to escape. 
 

Military shot a journalist, several attacked. 
Kampala 17th/03/2010 – Gwanga news paper journalist Mukiibi Sserunjogi is in terrible 
state after the military shot at him and killing three innocent Ugandans at Kasubi tombs, 
a cultural and heritage site which was destroyed by fire yesterday 17th/03/2010. The 
tombs belong to Buganda Kingdom which is one of the largest and civilized kingdoms in 
Uganda based at Kasubi which is 3 kilometers from Kampala Capital. It is still not clear 
about what caused the deployment of military at a scene where thousands of Baganda 
were thronging to mourn for their destroyed tombs. 
 
Mukiibi who was shot in his right leg knee explains that the shooting started at around 
11am just out of the blue. “The military started shooting from outside of the burnt tombs 
and people decided to close the gate to restrict soldiers from entering but they (soldiers) 
used excessive force and broke into. Upon their entering, mourners were panicky and 
threw their hands in air and sat on their heels” Mukiibi Sserunjogi, a news anchor with 
CBS fm also a board member of Human Rights Network for Journalists – Uganda said. 
The soldiers pointed guns at me and some members of parliament whom I was standing 
with in a group and we all tried to hide. Mukiibi further explained that in the process he 
heard the opening of gunfire and a bullet hit his right leg and sustained injuries. “The 
same bullet killed unidentified person next to me. The deceased had squatted and the 
bullet hit him in the chest,” Mukiibi said. It was a deliberate move to kill us but thank 
God they did not succeed.         
 
 
Attacks on Press Freedom and media take new dimension. 
 
Three New vision photo journalists Benjamin Ssebaggala, Moses Lemisa and Steven 
Musoke were assaulted by Buganda Kingdom sympathizers while executing their duties 
at the destroyed tombs. New vision is a government owned media which owns several 

HRNJ-Uganda 2010 19



vernacular news papers, radios and a television. The trio was beaten after a section of 
the crowd accused them of not giving Buganda Kingdom and Kabaka (King) fair 
coverage.      
 
DW radio Uganda correspondent Leila Ndinda was attacked and harassed by Buganda 
kingdom sympathizers at Kasubi, Kampala suburb when the Kingdom was mourning the 
fire which destroyed the tombs. “Upon my arrival at the destroyed tombs which is a 
cultural and heritage site, mourners started insulting and calling me a munyankole, a 
tribe shared by President Museveni which was accused to have allegedly burnt the tombs. 
They accused me for putting on a trouser. Immediately, they started pulling down my 
pant and others throwing stones at me,” Ndinda said. I was carried up in arms and my 
hand bag which had my recorder and other tools was taken away.   Ndinda said, she was 
rescued by old men who hid her in a nearby mosque.    
 
This day has seen new dimensions to violation of press freedom in Uganda. The public 
seems to be victimizing journalists who work for government owned media houses as the 
state continue to seek full control of the media and targeting critical journalists. Uganda 
Broadcasting Corporation (UBC TV) crew was blocked from accessing the scene and 
their vehicle was nearly smashed by sympathizers. 
 
Hannington Muluuta one of the Corporation editors told HRNJ-Uganda researcher that 
it’s becoming risky for journalists working for government based owned media houses 
when it comes to covering public demonstrations or catastrophic events. “We are beaten 
by protestors and viewed as state spies who collect information in such incidents just to 
incriminate them” Robert Bwaita, a UBC journalist said. While at Kasubi I was asked to 
produce my identity card but had not moved with it but used my Passport which saved 
me.     
 
Any negative story about Buganda kingdom ran by government Media is viewed to be 
having an influence from central government. Mid 2009, the Sunday Vision published a 
story indicating that the land title of Kingdom Headquarters (Bulange) had been used as 
a security to borrow money from a lender. The story raised tempers of many Bagandas 
which resulted into the kingdom’s parliament to announce an anti-campaign which 
mobilized the kingdom subjects not to buy new vision and Bukedde news papers 
respectively. The campaign lasted for one week and loses were registered by the 
company.       
 
7th/03/2010 – Wavah Broadcasting Service (WBSTV) Correspondent Paul Isabirye was 
arrested and his tools of trade were confiscated by officials of Agro Ways Warehouse in 
Jinja district for interviewing farmers who store their maize in the warehouse. Farmers 
were protesting President Museveni’s ban on the exportation of maize yet their produces 
were rotting in the store without local buyers. 
 
8th/March/2010 - The Daily Monitor photo Journalist Kasamani Isaac was wrapped up 
by police, held for hours and his camera was confiscated. Police accused him of taking 
photographs at Mulago hospital where women of Inter party Cooperation were donating 

HRNJ-Uganda 2010 20



items to patients in labor-ward on women’s day. While in detention police forced him to 
delete photos that he had taken. His colleagues rescued him detention. 
 
February/2010; Government introduced a bill attempting to control the production of 
music. The aftermath of September a list of musicians allegedly producing critical music 
which the state termed to be inciting the public to violence have been threatened namely; 
Ronald Mayinja, Joseph Mayanja a.k.a Jose Chameleon among others. In the proposed 
law on the intellectual property rights, the government now seeks to license musicians.  
4th/Feruary/2010 -Two Daily Monitor journalists were charged with criminal libel at the 
Makindye Chief Magistrates Court over an article the State claims defamed President 
Museveni. 
Mr. Henry Ochieng, the Sunday Monitor editor and Mr. Angelo Izama, a staff writer, 
denied the charges and were released on bail.  The two journalists were interrogated at 
Kabalagala Police Station before they were whisked away to Makindye Chief 
Magistrate’s Court where the charges were preferred against them. 
Prosecution alleged that the two journalists on December 20, 2009 unlawfully published 
a defamatory matter in an article that appeared in the Sunday Monitor titled, “Will the 
people’s power defeat President Museveni in the poll?” 
Core to the case are allegations that the article compared President Museveni’s regime 
to that of Philippines dictator Ferdinand Marcos who was deposed in 1986. 
Court ordered the journalists to deposit Shs100, 000 each and each of their four sureties 
Mr. David Ouma Balikoowa, Mr. Nicholas Sengooba, Mr. Charles Mwanguhya and Mr. 
Hussein Kashillingi were ordered to deposit a non-cash sum of Shs500, 000 
Mr. James Nangwala, the journalists’ lawyer, said the article discussed the subject of two 
different regimes including the ruling NRM and contained nothing defamatory of Mr. 
Museveni. 
Court also asked Mr. Nangwala to avail copies of a petition he filed challenging the law 
on criminal libel in the Supreme Court and ordered the journalists to report back to court 
on February, 25. 
30th/Jan/2010: Besigye denied access to radio; Forum for Democratic Change (FDC) 
President Kiiza Besigye has been denied access to Luo fm in Pader district. The show 
that was meant to feature Dr. Besigye scheduled between 8:00am – 10:00am by senior 
employees was abruptly cancelled citing orders from above. “We booked the two hour 
slot at Shs 800,000 a fortnight ago but when we turned up to clear the bill prior to the 
planned show, the radio managers declined to receive the money” Aruu county MP 
Samuel Odong Otto said. It’s alleged that Pader RDC Santo Okot intimidated managers 
not host Dr. Besigye. 
In November 2009, Besigye was blocked from featuring on Nenah radio in Karamoja. 
Media Amendment Bill produced from parliament 
The Press and Journalist (amendment) Bill, 2010 was made on January 29th 2010. The 
Bill is aimed at amending the Press and Journalist Act Cap 105. The Bill is meant to 
provide for registration of newspapers; to require that the editor of a newspaper shall 

HRNJ-Uganda 2010 21



ensure that what is published is not prejudicial to national security; to rationalize the 
composition of the media council; provide for licensing of newspapers; increase the 
membership of the disciplinary committee; provide for expeditious disposal of complaints 
before the disciplinary committee; provide for offences and penalties and to provide for 
other related matters1. The provisions of the Bill have a potential to violate press and 
media freedoms and the freedom of speech as guaranteed under the Uganda Constitution 
1995 and international human rights legislations. It’s HRNJ-Uganda belief that the 
provisions of the Bill be reconsidered to provide media freedom in an accepted free 
democratic society. 
 
8th/Jan/2010; Photojournalist arrested and detained by Police. 
 
The Eddoboozi news paper freelance photojournalist Luswa was also been arrested by 
police over taking photographs of patrolling police. His camera and other tools of trade 
were confiscated and his photos were deleted. Luswa who was arrested at container 
village police post was detained for three hours and later released. 
(Footnotes) 
Observations and recommendations; 
It is evident from the above that there is high level of impunity and unnecessary proposed 
legislations namely; the amendment bill to Press and Journalists Act 2010, the merger of 
the two regulatory bodies (Broadcasting Council and Uganda Communication 
Commission) among others. Unlawful arrest and detention has been used more often 
against journalists as well as torture; a case which is still fresh in the memories of 
Uganda is Moses Kasibante an editor with Ggwanga news paper. He was arrested and 
tortured by plain cloths gun-wielding men during the Mukono north bye-election early 
this year 
 
Recommendations; 
 
HRNJ-Uganda calls upon the government to allow the media to operate freely without 
interference and end physical attacks, intimidation and punish individual perpetrators of 
violence against the media.  

We demand that the Broadcasting Council Chairman Eng. Godfrey Mutabazi resigns in 
the interest of the freedom of expression and media freedom ahead of the general 
elections in Uganda,  

That parliament should quickly pass the ‘Torture bill’ which has been shelved for many 
years as a way of ending impunity to individual perpetrators of violence against us,  

That parliament should reject the Press and Journalists amendment bill that requires 
annual licensing for the print media and certification of journalists,  

That parliament should release the police report arising out of the Commission of inquiry 
on police brutality which was headed by Hon. Peter Nyombi to facilitate the along-
awaited amendment process of Uganda police act and the penal code.  

HRNJ-Uganda 2010 22



HRNJ-Uganda 2010 23

Let’s unite in the defense of our freedoms and rights!   

Human Rights Network for Journalists-Uganda (HRNJ-Uganda) here to defend 
journalists to promote human rights and change people’s lives. 

 

COPYRIGHT, DISTRIBUTION AND USE 
 
Copyright © 2009; Human Rights Network for Journalists (HRNJ-Uganda). Material 
from this publication may be reproduced for non commercial purposes as long as HRNJ-
Uganda is fully acknowledged. You can distribute the publication and link to it from your 
website as long as HRNJ-Uganda is fully acknowledged as the source. No part of this 
report may be reproduced for any commercial purpose without the prior express 
permission of the copyright holders.  
 

Human Rights Network for Journalists (HRNJ-Uganda) 
Plot 16 clement Hill Road – Nakasero, Kampala 

P.O.Box 71314 Clock Tower Kampala 
Tel: +256-414-667627 / Hotline: +256-701-810079 

E-mail: info@hrnjuganda.org  
                           humanrajournalist@yahoo.co.uk 

                                                Website: www.hrnjuganda.org 
                                                 Blog: http://hrnjuganda.blogpost.com  
 
  
 

http://www.hrnjuganda.org/
http://hrnjuganda.blogpost.com/

